Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Mandy, jag fattar det. Var en blinkning.
Funkar inte att sätta ihop en lista på hundra filmer baserat på tio filmer tio favoriter gillar. Själva grejen med att ha så många som en topp hundra dör om den utgår från topp tio.
En topp tio är enkel, en topp hundra kräver att man rotar i sina minnen.
Ingen skulle någonsin placera The Thing eller Mandy på topp tio, men när vi får gräva i vad vi verkligen uppskattat och gör vår topp 100 dyker de upp på plats 23.
Death of Stalin kanske på plats 77 om man inte för dagen kommer att tänka på nån fars av bröderna Cohen eller Malignant.
Om ens favoritgenre är skräckfilmer och man gillar det
moderna stuket kan jag nog tänka mig att en del skulle ha med
The Thing (1982) på sin top 10, det är enligt mig den allra sista riktigt rejält bra skräckfilmen som gjorts, den satte i praktiken punkt på skräckens storhetstid från dess start vid antingen
Dracula (1931),
Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens (1922),
Körkarlen (1921) eller
Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) beroende på vart man anser att definierade modena genren började. Finns ju även äldre exempel.
Samma sak med
Mandy (1952), om ens favoritgenre är vuxenfilmer om barn, utsatta barn eller handikappade så kan den hamna rejält högt. Jag såg den nyligen på Netflix och jag rankar den nog som en av dom allra bästa filmerna som handlar om just barn ihop med
Les Quatre Cents Coups (1959),
L'Argent de poche (1976), lite mer lättsamt
The Kid (1921) och möjligtvis
Mary Poppins (1964), plus givetvis flertalet av Miyazaki's filmer och Tomm Moore's trilogi. Mandy var även Jack Hawkins egna favoritfilm utav alla han var med i, vilket väl borde vara upp emot 100st.
Ladri di biciclette (1948) handlar väl mer om pappan, så den vet jag inte om jag räknar som en film om barn.