• 1
  • 2
2022-12-30, 17:23
Medlem
Mecanicuss avatar
Har aldrig lärt mig spara och får ångest över hur det skall bli efter arbetslivet. Nyligen börjat med IPS Lägger 4000 i månaden där.
Har 5000 till i månaden för något som kan ge mer?
Tacksam för tips och förklaringar om hur jag skall göra/tänka
Citera
2022-12-30, 17:25
Medlem
vad jobbar du med nu
Citera
2022-12-30, 17:27
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
På Avanaza finns ju länsförsäkringar som en stabil fond. Annars är väl typ Investor en stabil tråkaktie att lägga pengarna på. Sen kan du göra så att du sparar en klumpsumma pengar som du går in med när marknaden blivit billigare. Då fyndar du helt enkelt.
Citera
2022-12-30, 18:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, du ska spara själv varje månad. Ett enkelt sätt för en nybörjare är att spara med hjälp av Avanza Auto

Ett automatiskt sparande i fonder med låg avgift där du väljer risknivå själv.
Citera
2022-12-30, 18:13
Medlem
Det mesta hänger på hur många år du har jobbat...alltså den totala inkomsten i livet...å så skall det ju va såklart...jobbat lite...dålig pension...
Citera
2022-12-30, 18:14
Medlem
Löneväxla. Kolla om du kan göra det
Citera
2022-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Har aldrig lärt mig spara och får ångest över hur det skall bli efter arbetslivet. Nyligen börjat med IPS Lägger 4000 i månaden där.

Hoppas det inte stämmer att det är IPS(individuellt pensionssparande) du börjat med då avdragsrätten för IPS har försvunnit sen flera år tillbaks(om du inte saknar tjänstepension eller är egenföretagare). Det är då skattade pengar du sätter in som du sedan får betala skatt igen på när du väl tar ut dem. Inte så bra.
Senast redigerad av Bushbuck 2022-12-30 kl. 18:46.
Citera
2022-12-30, 19:37
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Oj, det här kan bli kärvt för dig om du håller hög levnadsstandard.

Saknar du dessutom tjänstepension är det kanske en bra idé att leva snålt men värdigt tills dess.

Det dumma med pensionssystemet är det du betalar in inflateras med åren så guld blir till sand.
Citera
2022-12-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
På Avanaza finns ju länsförsäkringar som en stabil fond. Annars är väl typ Investor en stabil tråkaktie att lägga pengarna på. Sen kan du göra så att du sparar en klumpsumma pengar som du går in med när marknaden blivit billigare. Då fyndar du helt enkelt.

Om det ändå vore så enkelt att timea marknaden mitt tipps är o köpa in sig lite varje månad då köper han in sig på.både toppar o dalar och övertid så kör avkastningen vara positiv om ts har en lång sparhorisont.
Citera
2022-12-30, 20:24
Medlem
Citat:

Du kan göra ett ordentligt ryck om du får koll på alla utgifter, klipper det som är onödigt, budgeterar och sedan lever på halva inkomsten de kommande fem år. Därefter kan du börja dra ner på sparkvoten. Detta skulle ge dig rätt mycket att dryga ut plånboken med den första tiden som pensionär. Spara i en global indexfond.
Citera
2022-12-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453

+1 på stablia aktier, när man blir till åren är det försent med förhoppningsbolag.
Citera
2022-12-30, 20:58
Medlem
Ollonbos avatar
Betala av lån om du har några borde vara nr1, vad som är bäst skattemässigt som löntagare vet jag inte.
Men som företagare spar jag pengarna i bolaget och tänker använda dem till löneutbetalning när jag arbetat klart.
Eller om jag har lägga företaget i träda och kunna ta ut pengarna enligt 5:25 regeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in