Citat:
Ursprungligen postat av
Mecanicus
Har aldrig lärt mig spara och får ångest över hur det skall bli efter arbetslivet. Nyligen börjat med IPS Lägger 4000 i månaden där.
Har 5000 till i månaden för något som kan ge mer?
Tacksam för tips och förklaringar om hur jag skall göra/tänka
Har du sett över ditt sparande? Du kan dels ha fribrev (det är pensionsförsäkringar från gamla arbetsgivare) där du betalar alldeles för höga avgifter, dels kan avgifterna komma att påverka i vilken ordning du ska ta ut din olika sparanden.
I snitt kan man ha åtta-tio olika pensionsförsäkringar när man går i pension, vilket verkligen kan fucka upp det. Du ska samla de du kan, sänka avgifterna där du kan och sedan planera rätt ordning på ditt uttag.
Jag rekommenderar Svenska Fribrevsbolaget och Avanza, jag är själv kund hos båda. Gör pensionsanalysen på
www.svenskafribrevsbolaget.se, den är gratis (den är väl gratis eftersom de får in kunder den vägen) och ger dig bra koll på läget. Om de kan förbättra dina villkor blir du kund där, om de inte kan hjälpa dig så samlar du hos Avanza. (
www.avanza.se) Ska inte säga till dig hur du ska placera, men långsiktigt har jag valt att satsa på elektrifieringen av samhället och placerat i förnybar energi och i metallar som krävs för batteritillverkning.
Lycka till, förhoppningsvis kan du spara en bra slant.