• 4
  • 5
2022-12-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Ja visst finns det massor av såna, men det var inte det jag sa. Jag menade de som sitter runt fikabordet och säger att mig ska ingen ärva nåt av. De kommer heller aldrig ha nåt på sparkontot ens när de lever.
Så kan det va å så säger jag med men jag har redan allt...
Citera
2022-12-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Har aldrig lärt mig spara och får ångest över hur det skall bli efter arbetslivet. Nyligen börjat med IPS Lägger 4000 i månaden där.
Har 5000 till i månaden för något som kan ge mer?
Tacksam för tips och förklaringar om hur jag skall göra/tänka

Har du sett över ditt sparande? Du kan dels ha fribrev (det är pensionsförsäkringar från gamla arbetsgivare) där du betalar alldeles för höga avgifter, dels kan avgifterna komma att påverka i vilken ordning du ska ta ut din olika sparanden.

I snitt kan man ha åtta-tio olika pensionsförsäkringar när man går i pension, vilket verkligen kan fucka upp det. Du ska samla de du kan, sänka avgifterna där du kan och sedan planera rätt ordning på ditt uttag.

Jag rekommenderar Svenska Fribrevsbolaget och Avanza, jag är själv kund hos båda. Gör pensionsanalysen på www.svenskafribrevsbolaget.se, den är gratis (den är väl gratis eftersom de får in kunder den vägen) och ger dig bra koll på läget. Om de kan förbättra dina villkor blir du kund där, om de inte kan hjälpa dig så samlar du hos Avanza. (www.avanza.se) Ska inte säga till dig hur du ska placera, men långsiktigt har jag valt att satsa på elektrifieringen av samhället och placerat i förnybar energi och i metallar som krävs för batteritillverkning.

Lycka till, förhoppningsvis kan du spara en bra slant.
Citera
2022-12-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
På Avanaza finns ju länsförsäkringar som en stabil fond. Annars är väl typ Investor en stabil tråkaktie att lägga pengarna på. Sen kan du göra så att du sparar en klumpsumma pengar som du går in med när marknaden blivit billigare. Då fyndar du helt enkelt.

Många problem i den texten, lyssna inte alltför nogaz.

Avanza (Avananza) har många fler fonder än länsförsäkringars (det finns flera länsförsäkringarfonder) varför just deras rekommeneras är ett litet mysterium, sen är tipset att ”pricka botten” en gammal myt, hade det funnits ett sätt att veta när botten ör så hade ingen berättat det.
Citera
2023-01-13, 20:53
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Har du sett över ditt sparande? Du kan dels ha fribrev (det är pensionsförsäkringar från gamla arbetsgivare) där du betalar alldeles för höga avgifter, dels kan avgifterna komma att påverka i vilken ordning du ska ta ut din olika sparanden.

I snitt kan man ha åtta-tio olika pensionsförsäkringar när man går i pension, vilket verkligen kan fucka upp det. Du ska samla de du kan, sänka avgifterna där du kan och sedan planera rätt ordning på ditt uttag.

Jag rekommenderar Svenska Fribrevsbolaget och Avanza, jag är själv kund hos båda. Gör pensionsanalysen på www.svenskafribrevsbolaget.se, den är gratis (den är väl gratis eftersom de får in kunder den vägen) och ger dig bra koll på läget. Om de kan förbättra dina villkor blir du kund där, om de inte kan hjälpa dig så samlar du hos Avanza. (www.avanza.se) Ska inte säga till dig hur du ska placera, men långsiktigt har jag valt att satsa på elektrifieringen av samhället och placerat i förnybar energi och i metallar som krävs för batteritillverkning.

Lycka till, förhoppningsvis kan du spara en bra slant.

Tack för ditt svar! Har ett möte inbokat med min bank inom kort. Hoppas på lindring av oron jag känner
Citera
2023-01-13, 21:07
Medlem
Conams avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Har ett möte inbokat med min bank inom kort. Hoppas på lindring av oron jag känner
Bra idé, och var inte alltför orolig om de vill pracka på dig ensidigt deras fonder och förslag!
Trots allt så funkar det ganska bra, nån får gärna fylla på med egna erfarenheter.
Citera
2023-01-13, 21:11
Medlem
Ziccco3s avatar
Svårt att spara ihop till en pension i inflationstider. Typ stoppa on 200tkr så är det värt 160tkr om ett år, ingen bra idé.
Har haft tur att spara mycket runt 90 och 00 talet och de pengarna har växt nästan lika mycket per år som min nettoinkomst vissa år, 2022 gick det bakåt, men ändå ca 5000tkr + på 15 år utan några insättningar.
Så tyvärr du är lite sent ute och tänka på pension när det är 10 år kvar….
Citera
2023-01-13, 21:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Nej för Guds skull boka inte in ett möte med bankens säljare för att lindra din oro

Köp indexfonder på Avanza och var glad istället!
Citera
2023-01-14, 09:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ställ dig i bostadskön om du har bostadsrätt som kan ge bra med pengar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in