Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Är det verkligen hög grad av decentralisering inom Bitcoin?
https://news.bitcoin.com/bitcoin-miners-discovered-53240-blocks-this-year-foundry-led-the-pack-hashrate-tapped-an-all-time-hi gh/
Tre företag tycks ha över 51% av total hash power. Svårt att se att det är hög grad av decentralisering?
Dessa pooler kan inte göra så mycket med sin hashpower. Om någon eller några av dem skulle börja göra något konstigt, så skulle brytarna kvickt migrera till andra pooler. Det är ju brytarna som sitter på hårdvaran, inte pooladministratören. Det är även enkelt att starta upp en ny pool, om det skulle behövas. Poolernas hashkraft är sålunda flyktig.
Men decentraliseringen består inte bara av brytarna. En viktig del av bitcoins decentralisering är noderna, i dagsläget cirka 40 000 st utspridda över hela världen:
https://bitnodes.io/nodes/all/
Ett belägg för hur decentraliserat nätverket faktiskt är, är protokollets trögföränderlighet, vilken är en viktig egenskap för många placerare med låg tidspreferens. Risken för att protokollet skulle saboteras av en ogenomtänkt uppgradering är liten. Det är även en anledning till att bitcoin i de flesta jurisdiktioner klassificeras till samma grupp som råvaror. Ingen har kontroll över bitcoin. Inte ens den anonyme och abdikerade skaparen.
Jag kan tillägga att det mig veterligen inte är omtvistat huruvida bitcoinnätverket är i hög grad decentraliserat.