2022-12-28, 20:56
  #19597
Medlem
Tjena boys som vanligt läser jag tråden årligen, kommenterar inte alltid

Förra året blev det väldigt mycket 4verkeri sortiment, men iår skippar jag det helt då det känns som att dom har samma som förra året.

Valde då att gå för FUNKE,
Mammut blev som förväntat slutsålt väldigt fort, hann tyvärr inte klippa en....

Har sålänge köpt Minerva från Argento, döma utav videos ser den fin och bra ut. Men som man alltid är VÄLDIGT skeptisk till videos som fabrikerna visar. Dem på deras demos är laddade med 46kg krut känns det som, sedan köper man själv en och det smäller lika väl som en 500g. men men. Märkligt att vissa butiker tar 2999kr för denna medans dem flesta tar 2299kr.

sedan är jag grymt intresserad utav Extremes nya Z Shape. Tycker att videon på denna är totalt märklig. klipps, filmas och har sig i totalt olika vinklar..man vet inte vad som är när osv. Videon är helt förvirrande enligt mig. jag hoppas på att den visas på provskjutningen så att man kan se den " riktiga " sidan.

Hade önskat att dom plockat in mer titaniumskott. Verkar grymt svagt med dem iår? eller är det bara jag?

Iskra WZOR fick jag upp ögonen för när jag scrollade på tiktok idag. grym tårta med grymt drag. mixad med rejält laddade skott & satan vilka smällar. Vad tycker ni?
https://www.tiktok.com/@klickspyro_tv/video/7182108280787848453?_t=8YYxRScotlt&_r=1

Känns som att just dessa med riktigt laddade skott vill man undvika att ta in i Sverige? tråkigt...
__________________
Senast redigerad av Vidi-Sine 2022-12-28 kl. 20:58.
Citera
2022-12-28, 21:40
  #19598
Medlem
Då är mitt klart. Inte mycket men blev några tusenlappar https://imgur.com/a/pA0d28g

Neon king var egentligen det enda jag haft som mål att köpa sen Funke la ut den på deras hemsida. Så de andra 2 är lite bonus. Såg fler köpt Amazing action så hoppas den är fin, första gången jag köper den. Är inget för småsaker så för min del är jag nöjd med detta
Citera
2022-12-28, 22:01
  #19599
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidi-Sine
Iskra WZOR fick jag upp ögonen för när jag scrollade på tiktok idag. grym tårta med grymt drag. mixad med rejält laddade skott & satan vilka smällar. Vad tycker ni?
https://www.tiktok.com/@klickspyro_tv/video/7182108280787848453?_t=8YYxRScotlt&_r=1

Shit, den verkar ha riktigt bra tryck ju

Citat:
Ursprungligen postat av ErikZown
Då är mitt klart. Inte mycket men blev några tusenlappar https://imgur.com/a/pA0d28g

Neon king var egentligen det enda jag haft som mål att köpa sen Funke la ut den på deras hemsida. Så de andra 2 är lite bonus. Såg fler köpt Amazing action så hoppas den är fin, första gången jag köper den. Är inget för småsaker så för min del är jag nöjd med detta

Amazing Action är ju Bonfire under annan etikett och det är ju en riktigt bra tårta så den kommer du bli nöjd med
__________________
Senast redigerad av pyro860 2022-12-28 kl. 22:08.
Citera
2022-12-28, 23:30
  #19600
Medlem
Xezrs avatar
Med allt prat om skitväder här på västkusten i nyår så blir arsenalen något begränsad.

Men en 100-skotts saluttårta med en brinntid på 10 sekunder borde räcka gott på tolvslaget
Citera
2022-12-28, 23:40
  #19601
Medlem
https://imgur.com/a/NTaIxeH

Detta har det blivit än så länge. Tänkte egentligen satsa allt på funke i år men blev lite besviken på att det inte fanns några 50mm compunds så det blev ett spontanbesök hos bonden. High explosive tycker jag alltid levererat. Men nu säger nog plånboken stopp, kanske kan bli något litet spontanköp till.
Citera
2022-12-28, 23:52
  #19602
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globang
https://imgur.com/a/NTaIxeH

Detta har det blivit än så länge. Tänkte egentligen satsa allt på funke i år men blev lite besviken på att det inte fanns några 50mm compunds så det blev ett spontanbesök hos bonden. High explosive tycker jag alltid levererat. Men nu säger nog plånboken stopp, kanske kan bli något litet spontanköp till.

Något med vinkel kanske? Men det ser bra ut, så du klarar dig nog fint
Citera
2022-12-29, 02:01
  #19603
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globang
https://imgur.com/a/NTaIxeH

Detta har det blivit än så länge. Tänkte egentligen satsa allt på funke i år men blev lite besviken på att det inte fanns några 50mm compunds så det blev ett spontanbesök hos bonden. High explosive tycker jag alltid levererat. Men nu säger nog plånboken stopp, kanske kan bli något litet spontanköp till.


Mammut, inte compound, men 25 skott 50 MM där typ hälften av skotten är salute (om jag inte sett fel). Kolos är grym, men du skulle tagit en mammut istället.
Citera
2022-12-29, 07:30
  #19604
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Mammut, inte compound, men 25 skott 50 MM där typ hälften av skotten är salute (om jag inte sett fel). Kolos är grym, men du skulle tagit en mammut istället.

Där verkar vara bra saluter i den, men en Kolos som komplement till det andra på bilden är inte fel. Den har dessutom en final. Det saknar ju Mammuten
Citera
2022-12-29, 10:57
  #19605
Medlem
Jag tänkte inte köpa något i år och ta och skjuta från lagret men som vanligt så kan jag inte hålla mig
Blev en Fiori och 2 paket Scream shots från Funke.
Tycker att fyrverkerigrossen tar för bra betalt för tårtor då de tog 599kr för de som står 499 på Funkes hemsida. Kanske fri prissättning beroende på ÅF...
Hade i alla fall bestämt mig för att testa Funke och då är det så
Citera
2022-12-29, 12:45
  #19606
Medlem
VemSaDets avatar
https://imgur.io/9gbtyip?r
Så här kommer bilden för 12 slaget.
Kan hända jag köper lite smått gott inför 12 slaget.

Gott nytt år på Er återkommer med recensioner.

Nästa år då jävlar ska det smällas. Bättre budget då
Citera
2022-12-29, 13:48
  #19607
Medlem
Harrybs avatar
Blev inlagd på sjukhus akut den 15 December och det såg ut som jag skulle behöva fira nyår i en sjukhussäng. Men tillståndet har blivit bättre och får med all förmodan åka hem imorgon.

Så det blir lite så panik lösning. Tack och lov har jag handlat på mig lite under året så får ta sådant jag har hemma.

Så tolvslaget blir det
Mindre salut tårtor att inledda med (dumbum,retorno,sernado)
3× zink 902
1× Akilles (Svea)
2× Woodstock (Extreme)
1× Phantom (Extreme)
1× Star forsaken (Funke)
5-6×4"
1×5"
2×6"
1×7"

Har 2 st colosso willow (Funke) och 100×30mm saluttårta med, men som jag skulle bygga lite projekt med. Men när tiden är knapp och jag hinner inte komplettera med lite andra tårtor som jag hade tänkt, så får detta stå kvar till nästa nyår.

Blir nog bra ändå, sen har jag säkert ett 40 tal mindre tårtor här hemma som man har köpt på sig för att det skulle försvinna typ Hammargrens och sådant. Ja ni vet man köpte massa raketer för det skulle förbjudas, man har köpt lådvis med airbombs för det var billigt osv. Så nog har jag och göra under kvällen med 🙂
Citera
2022-12-29, 16:37
  #19608
Avslutad
Vad brukar man säga är hållbarhetestiden på fyrverkerier?
Efter ett visst antal år är dom direkt livsfarliga? exempelvis om dom inte fyrar av efter påtändning.. 20 min senare smäller dom? Det kan också vara feltillverkning kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in