Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-28, 09:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förstår inte varför det skulle vara svårt få ihop med scenariot att Tensonmannen stannar till några sekunder vid Dekorima (mellan port och avfasning". För AB säger ju faktiskt att det bara är de sista metrarna innan skotten han ser personerna. Det kanske är just gärningsmannens vändning upp i rygg som får AB att uppmärksamma dom.

Jag tror att GM ser AB men skiter i honom för han känner det är sista chansen. AB var rejält berusad i min bok. Men sen kanske AB av ödets nyck kom situationen lite närmare än gärningsmannen trott.

Dilemmat med den hypotesen är vittnesmålen där endast IM ger stöd för en GM som "redan är på plats"/ framför paret Palme.

Jag tänker mig att i den "andra hypotesen" med en helt efterföljande GM, så har han(GM) och paret Palme precis passerat då AB börjar gå hemåt och upptäcker dem i princip direkt. Det är rätt korta avstånd vi talar om. 3-5 meter och AB hinner som sagt göra en del observationer av de 3, vilket blir svårt om GM dyker upp snabbt bakom paret Palme då de passerar Dekorima.

Ja, GM måste helt klart ha observerat AB, men struntat i risken när flyktvägen/Tunnelgatan närmade sig. Tänker också att detta i princip var "sista chansen". Möjligen Apelbergsgatan som absolut sista på ett litet tag. Kungsgatan var betydligt mer befolkad med Monte Carlo i hörnet, men också en osäkerhet kring vart Palme skulle tänkas gå. Rakt fram mot Sergels Torg? Snedda ned mot Hötorget och närma sig Drottninggatan hem? etc.
Citera
2022-12-28, 09:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Intressant är också att LP hävdar att det var 2 gärningsmän på plats.
Det är inte alls ett otroligt scenario.
Den andra person kan ha befunnit sig något längre in på Tunnelgatan och undgått upptäckt eller blandats ihop av övriga vittnen som en enda person.
Jag har i decennier skrattat åt CP spåret och mer trott på polisspåret eller någon utländsk makt.
Men jag utesluter inget, men mordplatsen var CP:s hemmaplan.

” Under mordnatten uppger hon för en polis att det var två gärningsmän. Hon kan då, enligt polisen, inte redogöra för hur de såg ut i ansiktet. När en annan polis talar med Lisbet Palme under natten nämner hon bara en gärningsman, men kan inte beskriva hans ansikte.”

Citat:
Lisbet var förmodligen osammanhängande och chockad. Och jag gissar att Rimborn också var gravt påverkad av situationen. Så nmär hon nämner två län utanför bostaden så får han det till två personer på mordplatsen

Jag tror inte att Lisbeth hävdat att dessa 2 män var på plats. (Du får gärna hänvisa till källa för det i.s.f.)
Det Rimborn uppger är att Lisbeth nämner om 2 män som stått utanför bostaden och att hon uppfattar 1 av dessa på mordplatsen.

Från Rimborns första PM (Anmälan 3)
Hon berättar om männen utanför bostaden och:
"... En av männen skulle ha varit klädd i en mörkblå täckjacka. Vidare sa hon att just den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig sett springande från platsen för brottet ikväll".

Från: A-14124
"..hon talar om två manspersoner som stått utanför familjens lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen bar även en mörk täckjacka. Fru Palme tyckte sig känna igen en av männen, just den här kvällen..."
Citera
2022-12-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tror inte att Lisbeth hävdat att dessa 2 män var på plats. (Du får gärna hänvisa till källa för det i.s.f.)
Det Rimborn uppger är att Lisbeth nämner om 2 män som stått utanför bostaden och att hon uppfattar 1 av dessa på mordplatsen.

Från Rimborns första PM (Anmälan 3)
Hon berättar om männen utanför bostaden och:
"... En av männen skulle ha varit klädd i en mörkblå täckjacka. Vidare sa hon att just den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig sett springande från platsen för brottet ikväll".

Från: A-14124
"..hon talar om två manspersoner som stått utanför familjens lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen bar även en mörk täckjacka. Fru Palme tyckte sig känna igen en av männen, just den här kvällen..."
Du har säkert läst denna Expressen-artikel tidigare, men där råder inte någon tvekan hos Rimborn att han i rikslarmet korrekt återger LP:s intiala uppgift om två gärningsmän. (Och utöver detta sett två personer utanför bostaden tidigare.)

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Senast redigerad av TashunkeWitko 2022-12-28 kl. 10:17.
Citera
2022-12-28, 10:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Du har säkert läst denna Expressen-artikel tidigare, men där råder inte någon tvekan hos Rimborn att han i rikslarmet korrekt återger LP:s intiala uppgift om två gärningsmän. (Dessutom två personer utanför bostaden.)

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Tack! Ja, jag har läst artikeln och hört Rimborn berätta om sin uppfattning(2016)
Så jag instämmer där i att det där låter som 2 GM, "utan tvekan".

Dock citerar jag Rimborns egna PM kring Lisbeths uppgifter som alltså skrevs 860301 resp. 911211
Där blir det mer tveksamt kring 2 GM.
Lisbeths uppgifter handlar om 1 av de 2 hon sett i Gamla stan.

Lägg där till övriga vittnesuppgifter som inte ger stöd för att fler sprang från platsen direkt efter skotten.

Tillägg av källor:
A-1 Anmälan 3, se sid 6 för Rimborns uppgifter:
https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view

A-14124
https://drive.google.com/file/d/1Yr1RFHYPu2vR4AK2MYV93LOlhQh_lDV3/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-12-28 kl. 10:33.
Citera
2022-12-28, 11:17
Medlem
MOPspanaren, tack för länkarna. Jag håller också för osannolikt att det var två gärningsmän. För mig är det troligare att LP hade intrycket att det var två gärningsmän och angav detta, än att Rimborn missförstod henne och återgav något hon aldrig sagt. Men detta är ju en parantes eftersom vi kan vara rätt säkra uppgiften oavsett var felaktig.
Citera
2022-12-28, 13:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
MOPspanaren, tack för länkarna. Jag håller också för osannolikt att det var två gärningsmän. För mig är det troligare att LP hade intrycket att det var två gärningsmän och angav detta, än att Rimborn missförstod henne och återgav något hon aldrig sagt. Men detta är ju en parantes eftersom vi kan vara rätt säkra uppgiften oavsett var felaktig.

Ja, men sedan får man kanske bena ut vad som menas med två GM.
Att det var 2 som sköt är ju uteslutet, men att det skulle funnits en medhjälpare på platsen skulle möjligen vara ett teoretiskt alternativ. Men det finns inga uppgifter alls från mordplatsen som ger stöd för det. (om man nu inte vill tolka Rimborn via Rikslarmet eller påståendet 2016).

Rimborns PM från kl.00:20 1 mars, ger att Lisbeth endast tror sig sett EN på mordplatsen av de TVÅ hon tidigare, under julveckan, sett utanför bostaden.
Uppgifter som sedan är konsistenta i PM:et -91.

Lägg där även till att Lisbeth, efter förhöret på Sabb, endast talat om EN GM.
Citera
2022-12-28, 13:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Dilemmat med den hypotesen är vittnesmålen där endast IM ger stöd för en GM som "redan är på plats"/ framför paret Palme.

Jag tänker mig att i den "andra hypotesen" med en helt efterföljande GM, så har han(GM) och paret Palme precis passerat då AB börjar gå hemåt och upptäcker dem i princip direkt. Det är rätt korta avstånd vi talar om. 3-5 meter och AB hinner som sagt göra en del observationer av de 3, vilket blir svårt om GM dyker upp snabbt bakom paret Palme då de passerar Dekorima.

Ja, GM måste helt klart ha observerat AB, men struntat i risken när flyktvägen/Tunnelgatan närmade sig. Tänker också att detta i princip var "sista chansen". Möjligen Apelbergsgatan som absolut sista på ett litet tag. Kungsgatan var betydligt mer befolkad med Monte Carlo i hörnet, men också en osäkerhet kring vart Palme skulle tänkas gå. Rakt fram mot Sergels Torg? Snedda ned mot Hötorget och närma sig Drottninggatan hem? etc.

Nja, tycker vi ska skilja på att inte ge stöd och att motsäga. Finns egentligen inget vittne som motsäger en GM som passerade förbi och sen väntade några sekunder vid Dekorima. Visst, IM är bara en person, men han säger trots allt det han säger.

Och det finns egentligen ingen orsak för andra vittnen att lägga märke till en man vid Dekorima. Så det är inte konstigt om bara en sett en man som stannar till några få sekunder.

Så mycket verkar inte AB observera av dom, det går att göra på några få meter som AB pratar om.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-12-28 kl. 13:09.
Citera
2022-12-28, 13:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Intressant är att hon redan så tidigt säger att en man i blå jacka sprang in i gränden. Något att bkita i för de som menar att hon inte såg GM.
Citera
2022-12-28, 13:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, men sedan får man kanske bena ut vad som menas med två GM.
Att det var 2 som sköt är ju uteslutet, men att det skulle funnits en medhjälpare på platsen skulle möjligen vara ett teoretiskt alternativ. Men det finns inga uppgifter alls från mordplatsen som ger stöd för det. (om man nu inte vill tolka Rimborn via Rikslarmet eller påståendet 2016).

Rimborns PM från kl.00:20 1 mars, ger att Lisbeth endast tror sig sett EN på mordplatsen av de TVÅ hon tidigare, under julveckan, sett utanför bostaden.
Uppgifter som sedan är konsistenta i PM:et -91.

Lägg där även till att Lisbeth, efter förhöret på Sabb, endast talat om EN GM.

Rimborn menade väl att det är en man på mordplatsen som hon sett julveckan, och ytterligare en som inte hade med julveckan att göra.
Citera
2022-12-28, 13:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nja, tycker vi ska skilja på att inte ge stöd och att motsäga. Finns egentligen inget vittne som motsäger en GM som passerade förbi och sen väntade några sekunder vid Dekorima. Visst, IM är bara en person, men han säger trots allt det han säger.

Och det finns egentligen ingen orsak för andra vittnen att lägga märke till en man vid Dekorima. Så det är inte konstigt om bara en sett en man som stannar till några få sekunder.

Så mycket verkar inte AB observera av dom, det går att göra på några få meter som AB pratar om.

Ja, instämmer och håller med. Motsäga är uppgifter som talar emot och "inget stöd" betyder inga uppgifter alls.
"Inget stöd" ger en större möjlighet att spekulera kring alternativ.
Citera
2022-12-28, 13:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Rimborn menade väl att det är en man på mordplatsen som hon sett julveckan, och ytterligare en som inte hade med julveckan att göra.

Gör han verkligen det? Eller hon?
Går det verkligen att tolka det så?

"..hon talar om två manspersoner som stått utanför familjens lägenhet en kväll efter julhelgen. "

A-14124
Citera
2022-12-28, 13:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Gör han verkligen det? Eller hon?
Går det verkligen att tolka det så?

"..hon talar om två manspersoner som stått utanför familjens lägenhet en kväll efter julhelgen. "

A-14124

I Expressen säger han att det är så det var. Men vem vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in