Citat:
Ursprungligen postat av
SystemD
Du tror på en sen tomterally? 2022 började ganska omgående med att börserna föll. Vi får se om liknande händer under 2023. Jag tror ändå att Teslas fall på snart -70% är anmärkningsvärd. Visst var den extremt övervärderat men tycker den fallit oförtjänt mycket iår.
Jag utesluter inte rekyl och en bulltrap där alla traders lockas in i långa positioner. I Tesla tror jag vi har att göra med större aktörer som utnyttjar all osäkerhet kring Kina, som verkar ha problem med covid igen. Inte bara Tesla som drabbas utan även BYD har fått sakta ner på sin produktion.. I USA, Europa och Norden rapporteras att inventarier är tomma, precis som i slutet av många kvartal förut. Produktionen av 4680-celler når snart 1 miljon celler/vecka, vilket verkar tyda på att de löst de issues de haft. För ett pilotprojekt är detta bra, sen skall flera gigantiska fabriker tas i bruk.
Så jag måste säga att denna överreaktion har tagit priset, men det kommer fortfarande bli värre innan det blir bättre, så länge man kan ruska ut fler aktieägare.