Jag har inte så mycket tid så jag kanske återvänder till resten, men lågt hängande frukt är att hjälpa dig med tulpanlökarna;
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
tulpanargument: varför skulle inte Bitcoin kunna återvända till ett lågt, men fortfarande existerande värde? Tuplaner är ingen perfekt jämförelse av flera skäl, men passar ändå för att illustrera min poäng för trådläsarna: idag kostar tulpanlökar fortfarande pengar och tulpaner används över stora delar av världen som prydnad (dvs värdet är större än noll)
Det första man ska förstå med "tulpanlökshysterin" är att det knappast var någon hysteri, alls. Den ide du har fastnat vid skrevs ihop av en författare/click-bait ekonom som för länge sedan tittade på några historiska grafer; det var hittepå. Seriösa forskare håller inte alls med om den bild du har av dettta. Det är en Astrid Lindgren-saga, men som ingen berättade för dig var på låtsas. Om du inte tror mig så dyk ner i det, det är precis så sjukt.
Det tåls att berättas för att det är bisarrt hur många mäniskor som inte vet det, för "tulpanlök"-hittepå-historien har vevats mellan fattiga människor i 100 år. Men det vidrör egentligen inte poängen så mycket, den poäng de flesta fortfarande inte verkar begripa:
Tulpanlökar
var en exklusiv vara, och för den som har mycket pengar försvinner tidspreferensen. Det vill säga, när tulpanlökarna var få så spelade det ingen roll huvuriva de om 20 år kommer vara fler eller inte. Vi fick en oerhört bra referens till detta under NFT-hysterin 20/21, när Zhao (tror jag det var) köpte en "imaginär sten" för många miljoner. Köpet - i sig - handlade rakt upp och ned om att visa att han kunde genomföra köpet. Det var en signalering, och hade inget att göra med vad den imaginära stenen kommer vara värd om 20 år.
Han själv vill vara värd mycket om 20 år, han skiter i stenen.
Eftersom tulpaner var de facto scarce när det begav sig var det en helt uppenbar sak att lägga 0.1% av sina pengar på, eller vilken % det nu blev för de rika vid peaken, för att de skulle ha något fint att visa när polarna kom på besök. Huruvida det utöver detta förekom pleb-spekulation, well..
om det gjorde det så var den inte speciellt utbredd. Och framförallt: om det gjorde det har du inte aning om det, för det är inte det du har läst om. Du har vidarefört efterbliven information från en sago-författare, som gått vidare till media, som gått vidare till dig. Tulpanhysterin som du känner den är en korkad myt.
EDIT: och så det inte blir en grej; ja, en skillnad mellan tulpanlökar och bitcoin är att det senare begränsas till utbud.