2022-12-19, 13:07
  #5437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Tror du att du är så jävla viktig att jag kommer ihåg dina gnälliga inlägg som du skrev för en vecka sen? läs vad som står. Min ståndpunkt har inte ändrats. Regelverket i trafiken gäller och ska följas.

Det finns ju rätt och fel även när regelverket följs.

I Sthlms innerstad så envisas många gående att leka zombies när de ska över ett obevakat övergångsställe.
Vad är poängen med att småspringa sig genom halva stan och sen halvsova när man går över vägen, (ofta i kombination med att stirra ner i en telefon), som att det vore dagens avslappningsövning?

Ett sjukt beteende.
Citera
2022-12-19, 13:22
  #5438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Tror du att du är så jävla viktig att jag kommer ihåg dina gnälliga inlägg som du skrev för en vecka sen? läs vad som står. Min ståndpunkt har inte ändrats. Regelverket i trafiken gäller och ska följas.
Att du inte minns mitt inlägg är väl en sak, men att minnas vad du själv skrivit är rätt grundläggande. Regelverket ska följas - snygg räddning.
Citera
2022-12-20, 06:38
  #5439
Moderator
Sluta tjafsa, massa tjafs och OT raderat, om det fortsätter blir det varningar utdelade!
/Moderator
Citera
2022-12-27, 22:10
  #5440
Medlem
Bilister som inte kan något om placering, mittfilsdragare och folk som inte tajtar till kön vid rödljus samt kör enda fram till stoplinjen stör mig mest. Sen finns det en uppsjö idioter som tror att man får stanna på lastplats och att det är okej att parkera i korsning eller köra mot enkelriktat för att inte tala om gångtrafikanter som tror att det är övergångställe överallt eller tror att det är gårdsgata bara för att det är kullersten
Citera
2022-12-27, 22:43
  #5441
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Bilister som inte kan något om placering, mittfilsdragare och folk som inte tajtar till kön vid rödljus samt kör enda fram till stoplinjen stör mig mest. Sen finns det en uppsjö idioter som tror att man får stanna på lastplats och att det är okej att parkera i korsning eller köra mot enkelriktat för att inte tala om gångtrafikanter som tror att det är övergångställe överallt eller tror att det är gårdsgata bara för att det är kullersten
Varför skall man inte köra ända fram till stopplinjen? Jag stör tvärtom på de som inte kör hela vägen fram.
Citera
2022-12-28, 20:41
  #5442
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns ju rätt och fel även när regelverket följs.

I Sthlms innerstad så envisas många gående att leka zombies när de ska över ett obevakat övergångsställe.
Vad är poängen med att småspringa sig genom halva stan och sen halvsova när man går över vägen, (ofta i kombination med att stirra ner i en telefon), som att det vore dagens avslappningsövning?

Ett sjukt beteende.

Men hela Sthlm är ju sjuka människor med konstiga beteenden, det märker man ganska tydligt när man reser någon annanstans.
Citera
2022-12-30, 23:40
  #5443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Varför skall man inte köra ända fram till stopplinjen? Jag stör tvärtom på de som inte kör hela vägen fram.
Hade jag också gjort med en rejäl kofångare och en arbetsgivare med samma mentalitet som mig. Det sistnämnda är dock svårhittat. Hade inte bilen varit gul med tre röda bokstäver lite var stans hade det kanske varit lättare att övertyga om att agera aggressivt är bästa lösningen
Citera
2022-12-31, 05:33
  #5444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Varför skall man inte köra ända fram till stopplinjen? Jag stör tvärtom på de som inte kör hela vägen fram.

Det finns egentligen inget som säger att man måste köra ändra fram till stopplinje, utan lagtexten skall tolkas som att man inte får köra förbi stopplinje om sådan finns eller kan ses, utan då stanna vid denna. Eller om stopplinje inte kan ses för att den inte existerar (mycket ovanligt) eller är för sliten för att ses, eller täckt av t ex snö, så skall man stanna i höjd med stoppsignal.

Men, det är alltså fullt tillåtet att stanna före stopplinje, t ex om det ger dig bättre sikt/överblick av aktuell korsning och annan ankommande trafik etc. Det är t ex inte helt ovanligt att man kan få skyltar och annat i siktfältet om man kör ända fram, och att dessa då kan skymma sikten så att det är svårare att se om det är läge för utfart eller inte. Då kan man stanna en bit före stopplinjen om det ger bättre sikt. Alltså någon/några meter, inte överdrivet långt före såklart.

Trafikförordningen säger…
Citat:
3 KAP 19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Citera
2022-12-31, 15:50
  #5445
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns egentligen inget som säger att man måste köra ändra fram till stopplinje, utan lagtexten skall tolkas som att man inte får köra förbi stopplinje om sådan finns eller kan ses, utan då stanna vid denna. Eller om stopplinje inte kan ses för att den inte existerar (mycket ovanligt) eller är för sliten för att ses, eller täckt av t ex snö, så skall man stanna i höjd med stoppsignal.

Men, det är alltså fullt tillåtet att stanna före stopplinje, t ex om det ger dig bättre sikt/överblick av aktuell korsning och annan ankommande trafik etc. Det är t ex inte helt ovanligt att man kan få skyltar och annat i siktfältet om man kör ända fram, och att dessa då kan skymma sikten så att det är svårare att se om det är läge för utfart eller inte. Då kan man stanna en bit före stopplinjen om det ger bättre sikt. Alltså någon/några meter, inte överdrivet långt före såklart.

Trafikförordningen säger…


Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

OK, jag är med på vad du menar. Man kör så pass långt fram eller inte beroende på hur bra sikten är. Helt rätt. Jag hade tankarna på en annan situation gällande rödljus, inte stopplinje :-)
Citera
2023-01-03, 21:29
  #5446
Medlem
Amanites avatar
Hittebarn som ligger i högerfil inför och i en cirkulationsplats och har för avsikt att svänga vänster.

Och nej, jag pratar inte om de få rondeller där detta i förväg via skyltning anses vara ok.
Citera
2023-01-19, 00:11
  #5447
Medlem
MrMarios avatar
Folk som stannar för fotgängare vid övergångsställe där fotgängaren i fråga har typ 2-5 meter kvar till övergångsstället och det med lätthet hade hunnit passera 1-2 bilar.
Citera
2023-01-19, 08:56
  #5448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Hittebarn som ligger i högerfil inför och i en cirkulationsplats och har för avsikt att svänga vänster.

Och nej, jag pratar inte om de få rondeller där detta i förväg via skyltning anses vara ok.

Det är dock fullt tillåtet att ligga i högerfil och svänga vänster i en rondell…
Och vi andra bör då kunna hantera våra sinne och känslor så att vi inte blir irriterade över det i trafiken som faktiskt är tillåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in