2022-12-27, 17:22
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fast du tar inte pris i beaktande när du kollar på bolagen. BYD höjer ju priserna samtidigt som Tesla sänker dem. Deras värdering om man kollar Price/sales för 2023 är under ett kontra teslas på 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs så skulle värderingen haverera fullständigt. Jag äger varken eller då jag tycker för mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande på P/E 13 för 2023 enligt analytikernas konsensus.

Dvs om tesla sänker priserna för att nå tillväxten och sedan sänker marginalerna till BYDs och på så vis ska handlas till price sales 1-1.5 så kommer ju aktien ligga långt under 50% av vad den handlas i nu

Den havererar ju bara om man då antar att marginalerna kommer fortsätta vara låga även efter lågkonjunkturen. Vilket endast kan hända om konkurrenterna kommer ikapp, och vad oddsen är för det har vi ju redan gått igenom ett antal gånger - en för bilindustrin kvävande lågkonjunktur kommer knappast ändra på det i någon riktning som är negativ för Tesla.

Elon har ju sagt att de kommer prioritera klippta marginaler före klippt tillväxt vilket låter läskigt men är mycket klokt, särskilt med tanke på FSD-situationen.

Tycker du någonting tyder på att Teslas marginaler kommer sänkas och sedan ligga kvar lågt även efter lågkonjunkturen, trots att andra bilmärken eventuellt dukar under?
Citera
2022-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Den havererar ju bara om man då antar att marginalerna kommer fortsätta vara låga även efter lågkonjunkturen. Vilket endast kan hända om konkurrenterna kommer ikapp, och vad oddsen är för det har vi ju redan gått igenom ett antal gånger - en för bilindustrin kvävande lågkonjunktur kommer knappast ändra på det i någon riktning som är negativ för Tesla.

Elon har ju sagt att de kommer prioritera klippta marginaler före klippt tillväxt vilket låter läskigt men är mycket klokt, särskilt med tanke på FSD-situationen.

Tycker du någonting tyder på att Teslas marginaler kommer sänkas och sedan ligga kvar lågt även efter lågkonjunkturen, trots att andra bilmärken eventuellt dukar under?

jag tror du överskattar teslas moat. Att konstant tro att ingen någonsin kommer ikapp tesla när exempelvis BYD uppenbarligen gör mer attraktiva bilar för konsumenter och hur Teslas marknadsandel havererar på alla ställen förutom USA. Finns de lätta pengar att tjäna i en bransch (elbilar) så blir den väldigt konkurrensutsatt förr eller senare. Klarar tesla av det blir spännande att se men er tro om att "de går inte att komma ikapp tesla" är väldigt naiv och imo felaktig.

Tesla är fortfarande upp 400% sedan mars 2020 botten. Ganska intressant
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 17:29.
Citera
2022-12-27, 17:26
Medlem
raskenss avatar
först så går det upp...

https://youtu.be/EvptVEAut-M

Sen så går det ner bara mer å mer...

Ska vi gissa på 90USD till på fredag.
Citera
2022-12-27, 17:34
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
jag tror du överskattar teslas moat. Att konstant tro att ingen någonsin kommer ikapp tesla när exempelvis BYD uppenbarligen gör mer attraktiva bilar för konsumenter och hur Teslas marknadsandel havererar på alla ställen förutom USA. Finns de lätta pengar att tjäna i en bransch (elbilar) så blir den väldigt konkurrensutsatt förr eller senare. Klarar tesla av det blir spännande att se men er tro om att "de går inte att komma ikapp tesla" är väldigt naiv och imo felaktig.

Tesla är fortfarande upp 400% sedan mars 2020 botten. Ganska intressant

Mjo, och jag tror snarare du överskattar hur "lätta pengar" det finns att tjäna i elbilsbranschen. Hade det verkligen varit lätta pengar så hade ju VW/Ford/GM m.fl plockat dessa vid det här laget, och bolag som Rivian och Lucid hade inte legat i fosterställning på samma sätt.

BYD gör ett bra jobb absolut och de har en viss 1st mover advantage med en lågprisbil i Kina med egentillverkade batterier, men sen finns det inte så mycket mer att hurra över. Även om BYD tar 70% av marknaden globalt - vilket såklart är extremt osannolikt - så finns fortfarande gott om plats kvar för Tesla att växa in i en värdering långt högre än dagens skämtkurs, inte inräknat alla de andra sakerna som energy/laddnätverk/AI mm.
Citera
2022-12-27, 17:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Undrar ärligt talat hur du tänker. En lågkonjunktur minskar efterfrågan för Tesla och riskerar att de tvingas sänka sin vinstmarginal tillfälligt för att fortsätta tillväxten. Detta är katastrof enligt dig och innebär en busted growth story.

Samtidigt pekar du på BYD, att de just nu ökar försäljning. De har redan marginaler långt under vad Tesla i värsta fall kan tvingas möta i den värsta sortens lågkonjunktur. De är m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns någon evidens för att Tesla inte reser sig ur lågkonjunkturen bättre än både BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?

NIO måste också ha en CEO eller Techno King som köpt en social platform då de är ner lika mycket som Tesla. XPENG's CEO måste ha köpt 2 stycken.

Kan det vara så att det är Kinas ekonomi som kollapsar?
Citera
2022-12-27, 18:00
Medlem
raskenss avatar
Semi får bara köra 16mil när Pepsi levererar drycker.

https://www.dagensps.se/motor/pepsis-tesla-semi-far-bara-kora-16-mil/
Citera
2022-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
NIO måste också ha en CEO eller Techno King som köpt en social platform då de är ner lika mycket som Tesla. XPENG's CEO måste ha köpt 2 stycken.

Kan det vara så att det är Kinas ekonomi som kollapsar?

Övervärderat skräp även de. BYD är de enda som haft någorlunda sunda utsikter och även de har tagit stryk
Citera
2022-12-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
först så går det upp...

https://youtu.be/EvptVEAut-M

Sen så går det ner bara mer å mer...

Ska vi gissa på 90USD till på fredag.

Jag tror står den emot vid hundra, där är bromsen enligt min förra prognos.
Om inte då kan den falla igenom helt och då är botten långt ner.
Då kan den lika gärna rasa till 10.
Citera
2022-12-27, 18:19
Medlem
Felstavarens avatar
Wow, utförsåkningen är mycket mer ihållig än jag hade kunnat föreställande mig. Nog för att det varit mycket hype kring bolaget och att aktien känts kraftigt övervärderad, men -70% i år och ytterligare -9% idag är ju faktiskt extremt.

Ni som kan TA, var uppskattar ni att nästa stödnivå ligger?

Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Jag tror står den emot vid hundra, där är bromsen enligt min förra prognos.
Om inte då kan den falla igenom helt och då är botten långt ner.
Då kan den lika gärna rasa till 10.

Missade att du just skrivit det citerade.

Börjar den falla under $100 så är det ju typ ett ras i klass med när förhoppningsbolag faller samman. Nu äger jag inte själv denna aktie, men för alla som gör det hoppas jag att den stabiliserar sig snarast möjligt.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-12-27 kl. 18:23.
Citera
2022-12-27, 18:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Övervärderat skräp även de. BYD är de enda som haft någorlunda sunda utsikter och även de har tagit stryk

BYD säljer fortfarande inte sina fordon med vinst utan subventioner.
Citera
2022-12-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
BYD säljer fortfarande inte sina fordon med vinst utan subventioner.

😂 påläst kille. Inte konstigt att du förlorar pengar.

Subventionerna försvinner ju efter årsskiftet. Jag kan sätta hela mitt EK på att BYD kommer gå med vinst ändå. Vill du lägga emot?

Jag äger inte BYD så skiter egentligen i om du sprider missinformation men BYDs vinst har exploderat i takt med att elbilstillverkningen ökat.

Klarar man inte att slå ihop 1 + 1 så kanske man inte hör hemma på börsen? https://twitter.com/realjackshea/status/1598731253301264385?s=46&t=2NGQuYES85QpW_xeY896zQ och då sitter du ändå dagligen och spekulerar om hur teslas megapacks kommer ha 60% marginaler
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 18:42.
Citera
2022-12-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ni som vill tjäna pengar oavsett, köp teslas aktier varje månad oavsett om det går upp eller ner. Lägger man in 10-300k under kommande 3-4 år så blir man inte missnöjd är min analys. Bygger givetvis på yoy growth som fortfarande håller i sig och att de faktiskt fortsätter med sina produkter som de lagt grunden för. När skalningen av batterier inte längre är ett problem och man kan täcka alla sektorer man har med det så kommer det bli åka av. Det kan vara allt från 2 - 5 år bort. Oavsett vad så köper jag i alla marknader. Tesla Dippar nog lite en del idag också och ända jag gör är att köpa fler.
Varför måste du köpa fler ?
Du lär ligga galet back ..
Att fylla på hela tiden utan någon substans för uppgång i närtid är helt bortkastat .
Spara krutet tills något vettigt släpps istället och köp in, i dagsläget har du mot odds för varje inköp du gör .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in