2022-12-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du är bara en av många trasiga klockor som kommer ha rätt varje gånga Tesla tappar över 50% och missa uppgångar på 1000%, då du är perma björn. Hade du varit begåvad hade du ägt aktier som låg några 100% plus nu. Hur går det för dina långa positioner förresten? För mina korta går det utmärkt.

De gick ganska bra! Inga större pengar men roligt med volatila aktier.

https://imgur.com/a/H1zngnV

Tur att de går bra för din kortning och välkommen till den mörka sidan
Citera
2022-12-27, 15:52
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De är lite problemet, vi björnar har pratat om kursras innan de faktiska kursrasen skedde. Ni bulls inser att bolaget har problem när de redan är för sent

Om jag hade gått in i björnpositioner när jag började anse att Musk är historiens största solochvårare som byggt ett luftslott hade jag inte haft några pengar kvar just nu.

Men ja man får ju tänka som kring crypto att gick man in för många år sedan är man säker :-)

Edit OT: Extremt kul att det varit sånt snurr med neonode
Citera
2022-12-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Om jag hade gått in i björnpositioner när jag började anse att Musk är historiens största solochvårare som byggt ett luftslott hade jag inte haft några pengar kvar just nu.

Men ja man får ju tänka som kring crypto att gick man in för många år sedan är man säker :-)

Edit OT: Extremt kul att det varit sånt snurr med neonode

Ja, som tur är hade jag inte upptäckt kortning vid perioden jag började tycka att de stank om Musks lovord. Finns en risk att jag hade varit djupt under vattnet då

Jag har mest tradeat Neon kring final verdicts osv vilket jag gör nu fram till den 13e januari. Ganska arbiträrt så inget man gör med pengar man inte kan förlora. (SRy för off-topic)

Kruxet med tesla är ju att short interest är nära noll pga att så många brände sig 2020. Så det finns ingen krockkudde att mjuka fallet mha short covering osv. Nu dränks bara alla margin calls
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 16:31.
Citera
2022-12-27, 16:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du är bara en av många trasiga klockor som kommer ha rätt varje gånga Tesla tappar över 50% och missa uppgångar på 1000%, då du är perma björn. Hade du varit begåvad hade du ägt aktier som låg några 100% plus nu. Hur går det för dina långa positioner förresten? För mina korta går det utmärkt.

Ner 50%, check!
PM:a mig när teslakursen är upp 1000% från dagens kurs. (Kommer inte hända realvärdemässigt möjligen nominelt om 30 år med hjälp av inflationen).

Edit: $115 just nu, när tror du själv den går över $1000?
Citera
2022-12-27, 16:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ner 50%, check!
PM:a mig när teslakursen är upp 1000% från dagens kurs. (Kommer inte hända realvärdemässigt möjligen nominelt om 30 år med hjälp av inflationen).

Edit: $115 just nu, när tror du själv den går över $1000?

Det kommer nog du märka själv.
Citera
2022-12-27, 16:52
Medlem
Citat:
Det kommer nog du märka själv.

Vad har du för target på kortningen? Och har du kortat direkt eller med Minis? Och är du nettokort eller bara hedge mot long
Citera
2022-12-27, 16:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vad har du för target på kortningen? Och har du kortat direkt eller med Minis? Och är du nettokort eller bara hedge mot long

Tog 28% vinst. Kommer ta ny position mellan 130-140.
Jag rör inte min investerings-depå, fyller bara på den.
Citera
2022-12-27, 16:59
Avslutad
Hej då Tesla 😂😂😂😂😂
Citera
2022-12-27, 17:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Vad tror du om detta? https://twitter.com/breakingstocks_/status/1607683886980399104?s=46&t=kiTGQmWI-nxqOoOyiSHb5Q

Slår man dessa nyheter över faktan att försäljningssiffrorna senaste tiden varit katastrofala så känns de ganska troligt. Och då snackar vi busted growth story på riktigt

Här är förra vecka fwiw https://twitter.com/cnevpost/status/1607672548296388609?s=46&t=CC9TGDa7Tdto7HnVeUf5NA

Undrar ärligt talat hur du tänker. En lågkonjunktur minskar efterfrågan för Tesla och riskerar att de tvingas sänka sin vinstmarginal tillfälligt för att fortsätta tillväxten. Detta är katastrof enligt dig och innebär en busted growth story.

Samtidigt pekar du på BYD, att de just nu ökar försäljning. De har redan marginaler långt under vad Tesla i värsta fall kan tvingas möta i den värsta sortens lågkonjunktur. De är m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns någon evidens för att Tesla inte reser sig ur lågkonjunkturen bättre än både BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?
Citera
2022-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Japp. Har följt företaget tillräckligt länge för att vara trygg i det. Har även stor personlig erfarenhet av produkterna samt sett 1:a hand hur starkt varumärket är. Just varumärkesbiten är nog svårt att greppa för dem som bara följer via media/youtube etc. Men Teslas varumärke hos unga personer idag (7-15 år) är extremt starkt. Dessa personer kommer redan vara högst villiga kunder till Tesla när de når vuxen ålder.

Angående varumärket bland unga är min 1:a handsobservation att ungdomar tycker elbilar är häftigt men just tesla lite gubbigt. Fancluben är ju oftast medelålders tekniknördar som inte gymmar så mycket.
Citera
2022-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Undrar ärligt talat hur du tänker. En lågkonjunktur minskar efterfrågan för Tesla och riskerar att de tvingas sänka sin vinstmarginal tillfälligt för att fortsätta tillväxten. Detta är katastrof enligt dig och innebär en busted growth story.

Samtidigt pekar du på BYD, att de just nu ökar försäljning. De har redan marginaler långt under vad Tesla i värsta fall kan tvingas möta i den värsta sortens lågkonjunktur. De är m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns någon evidens för att Tesla inte reser sig ur lågkonjunkturen bättre än både BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?

Fast du tar inte pris i beaktande när du kollar på bolagen. BYD höjer ju priserna samtidigt som Tesla sänker dem. Deras värdering om man kollar Price/sales för 2023 är under ett kontra teslas på 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs så skulle värderingen haverera fullständigt. Jag äger varken eller då jag tycker för mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande på P/E 13 för 2023 enligt analytikernas konsensus.

Dvs om tesla sänker priserna för att nå tillväxten och sedan sänker marginalerna till BYDs och på så vis ska handlas till price sales 1-1.5 så kommer ju aktien ligga långt under 50% av vad den handlas i nu.

Du har all rätt att tycka att min tes är felaktig men att "worst case för tesla" är marginalerna BYD besitter innebär ju också att värderingen kommer haverera då earnings kommer växa låååångt under revs
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 17:20.
Citera
2022-12-27, 17:15
Medlem
Vilka nivåer ser ni det kan vara värt att gå in långsiktigt , 5-10 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in