Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Undrar ärligt talat hur du tänker. En lågkonjunktur minskar efterfrågan för Tesla och riskerar att de tvingas sänka sin vinstmarginal tillfälligt för att fortsätta tillväxten. Detta är katastrof enligt dig och innebär en busted growth story.
Samtidigt pekar du på BYD, att de just nu ökar försäljning. De har redan marginaler långt under vad Tesla i värsta fall kan tvingas möta i den värsta sortens lågkonjunktur. De är m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?
Tycker du det finns någon evidens för att Tesla inte reser sig ur lågkonjunkturen bättre än både BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?
Fast du tar inte pris i beaktande när du kollar på bolagen. BYD höjer ju priserna samtidigt som Tesla sänker dem. Deras värdering om man kollar Price/sales för 2023 är under ett kontra teslas på 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs så skulle värderingen haverera fullständigt. Jag äger varken eller då jag tycker för mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande på P/E 13 för 2023 enligt analytikernas konsensus.
Dvs om tesla sänker priserna för att nå tillväxten och sedan sänker marginalerna till BYDs och på så vis ska handlas till price sales 1-1.5 så kommer ju aktien ligga långt under 50% av vad den handlas i nu.
Du har all rätt att tycka att min tes är felaktig men att "worst case för tesla" är marginalerna BYD besitter innebär ju också att värderingen kommer haverera då earnings kommer växa låååångt under revs