2022-12-25, 22:55
Medlem
Jag var sparsam med utgifter, inga nya bilar eller dyra semestrar och la mina pengar på mitt boende.
Sen ärvde jag runt 5 millar, men då var jag redan skuldfri
Citera
2022-12-26, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag köpte ett ej färdigbyggdt fritidshus i lågkonjunktur 2003. Byggde om bytte panel. Nästan nytt hus. Sålde på pristoppen förra året.
Slutade jobba för 2 år sedan och nu har jag 4 miljoner att leva för.

Hyr lgh på gård i samma område som jag hade huset.

Mind är göra det billigaste som jag har lust för.

Nu lever jag snålt men jag har rest till nord och syd Amerika, Afrika, Oceanien, Asien och de flesta länder i Europa. Haft båt och vattenskoter mm.
4 miljoner är väl egentligen ingen större förmögenhet. Säljer jag mitt hus får jag runt 6 mille i vinst, inte fan kommer jag känna mig förmögen på det. Förmögenhet är väl minst 10 mille Cash plus att man har ett jävla fint hus
Citera
2022-12-26, 00:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
4 miljoner är väl egentligen ingen större förmögenhet. Säljer jag mitt hus får jag runt 6 mille i vinst, inte fan kommer jag känna mig förmögen på det. Förmögenhet är väl minst 10 mille Cash plus att man har ett jävla fint hus
Skynda dig att försöka lura nån att köpa ditt hus snabbt.
Det sjunker i värde med flera tusen varje dag nu och snart finns det inte en enda köpare du kan lura.
Du kan trösta dig med att du slipper skatta så mycket om du kan kränga i väg skiten. Som man annars alltid måste göra på vinster vid fastighetsförsäljning.
Sämsta sättet att låsa upp sina pengar på, månadskostnader vid ägande, lagfartskostnader vid köp och mäklararvode och vinstskatt vid försäljning.
Citera
2022-12-26, 01:30
Medlem
Oseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Min gode vän lärde mig den matemstiska formeln för ränta på ränta.

Så, när fondsparande blev öppet och utan någon övre gräns per månad så körde Mullret på det spåret.

Viktigt att kryssa i rutan för återinvestering på banken.

Skönt slippa tänka på elpriset och sånt elände.

Menar du att banken alltid har pengar och alla betalar ränta på banken så man investerar i att banken går bra?
Citera
2022-12-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det var du som ansåg att uträkningen var orimlig. För att spara 200 000 per år med din nettolön så krävs det att du enbart sitter hemma och ugglar framför tvn. Annars är din kalkylering ofullständig.

jag investerar 30kkr per månad och mer lär det bli nästa år. fint att se er skeva sossar som bor i sverige och inte ens klarar att spara 20k per månad på er "höginkomsttagarlön".
Citera
2022-12-26, 01:57
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Jag trodde inte tråden skulle bli så stor när jag skrev det. Men för en som mig som aldrig haft mycket pengar är det ändå lite kul att ha tillgång till.
När jag fantiserar om att vinna en förmögenhet så handlar det om 100 miljoner. Men inte ens det skulle väl räcka till att flyga privat jet.
Citera
2022-12-26, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
jag investerar 30kkr per månad och mer lär det bli nästa år. fint att se er skeva sossar som bor i sverige och inte ens klarar att spara 20k per månad på er "höginkomsttagarlön".

Vilken raketkarriär du måste ha gjort som propagerade för högrisk aktier och körde truck på ett lager för så sent som ett år sen.. Fantastiskt!
Citera
2022-12-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kul - hur mycket hade du själv innan - 4.6 i cash eller bra placeringer
vad gör du med dom
Ja det var ett rätt oväntat arv och fick det in på kontot.

Hade bara i dagsläget runt 20 000 kr på kontot i och med att jag köpt lägenhet rätt nyligen.

Jag ska köpa mig en bostad i Spanien, placera en hel del pengar samt ut och resa med familjen på någon längre resa
Citera
2022-12-26, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vilken raketkarriär du måste ha gjort som propagerade för högrisk aktier och körde truck på ett lager för så sent som ett år sen.. Fantastiskt!

har jag gjort det? låter skumt. kanske trollade dig lite gubben
Citera
2022-12-26, 09:25
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Lotto för 40 spänn.
Citera
2022-12-26, 09:33
Medlem
I den här tråden som är aktuell samtidigt med denna finns det ett antal bra exempel på det jag skrev inledningsvis, om omedelbar behovstillfredsställelse och ett "mindset" som inte hjälper att komma närmare rikedom.

(FB) Vad gör ni med resterna från jumaten?
Citera
2022-12-26, 10:29
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Du är fattig.

Alla som lever fattigt är fattiga.

”En hög med pengar som förmodligen räcker livet ut” säger ingenting med din kassa levnadsstandard.

Vad ska du ens med pengar till. Leva snålt och fattigt utan att arbeta?

Har aldrig förstått mig på snålande och folk som vänder på varenda krona.

Det är knappast dem som brukar bli rika.

Rik blir man av att generera mycket pengar. Inta av att snåla.

Au contraire, jag har nog för att inte behöva titta på priserna när jag handlar. Jag har nog för att handla saker jag behöver till mitt hus utan att oroa mig. Jag samlar på gamla böcker och adderar regelbundet till min samling. Dricker nymalet kaffe, s.k. "single estate" från en gård i Bolivia. Hemma har jag möbler av god kvalitet från ansedda designers. Jag lever ett bekvämt liv och hade kunnat leva i sus och dus om jag ville, men det är min övertygelse att detta är skadligt för det andliga livet.

Jag har ätit på min beskärda del av stjärnkrogar, jag har umgåtts i de finare salongerna och så vidare. Efter ett tag kom jag till insikt att det livet var ihåligt och tomt. Jag la mig av med dyra vanor och att ständigt söka efter materiell välfärd och istället flyttade jag ut på landet och ägnade mig åt andlig tillväxt, och började leva mer som jag skisserade i mitt första inlägg, vilket du citerade. Lustigt nog ökade min förmögenhet genom denna omställning, trots att jag arbetade mindre.

Fattigdom är ett relativt begrepp som är beroende av en jämförelsepunkt, och jämfört med genomsnittet i Sverige lever jag ett bekvämt liv och jag skulle tro att jag har mer än de flesta på banken. Sen att jag inte åker Jaguar längre, eller äter middag på Tranan, betyder inte att jag är fattig, det handlar enbart om prioriteringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in