• 1
  • 2
2022-12-25, 23:56
Medlem
Säkert fler än jag som sitter med kilovis av julskinka och gravad lax till övers efter julfirandet, så vad gör vi med allt detta? Laxen funderar jag att förvandla till laxpudding, och julskinkan kanske blir rulader, alternativ någon pastasåshistoria, men känner mig allmänt idéfattig? Även sill, köttbullar och egen sylta finns kvar, dock ganska liten mängd.

Hur gör ni andra?
Citera
2022-12-26, 00:01
Medlem
Dimpens avatar
Äter upp den såklart.....
Citera
2022-12-26, 00:01
Medlem
Slänger skiten.

Ingen som vill ha en annans leftovers!
Citera
2022-12-26, 00:02
Medlem
kristofferGs avatar
Äter.
Citera
2022-12-26, 00:05
Medlem
PreciousCobras avatar
Precis som många före mig sagt, jag äter upp den. Jag brukar äta det på precis samma sätt som under jul-lunchen men med undantag för att det blir mindre och mindre varierat ... Brukar räcka till åtminstone två måltider utöver julafton hos mig.

Du får se maten för vad den är, bukfylla
Citera
2022-12-26, 00:15
Medlem
När julmaten är slut är julen över, slänger ytterst små mängder mat, det är ett jävla otyg.
Citera
2022-12-26, 00:28
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Säkert fler än jag som sitter med kilovis av julskinka och gravad lax till övers efter julfirandet, så vad gör vi med allt detta? Laxen funderar jag att förvandla till laxpudding, och julskinkan kanske blir rulader, alternativ någon pastasåshistoria, men känner mig allmänt idéfattig? Även sill, köttbullar och egen sylta finns kvar, dock ganska liten mängd.

Hur gör ni andra?

Laxpudding blir gott!

Brukar göra potatisgratäng med julskinka.
Pastagratäng med julskinka.
Varma smörgåsar med julskinka, färska champinjoner, lök och ost.

Gör äggmackor med sill, brukar bli gott.

Om du har lite potatis över så kan du steka potatis, köttbullar och sylta och om du har några mer rester, ta lite vitpeppar och salt och ät med antingen rödbetor eller ketchup / chilisås (som pyttipanna typ).

Mina gratänger fryser jag till matlådor och resten äter jag så snabbt som möjligt, frukost, lunch, middag och kvällsmat!
Citera
2022-12-26, 00:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Sill håller ju hur länge som helst, så den är ju inget bekymmer. Julskinka håller sig så länge så äter man en knäckemacka med skinka nu och då brukar det inte vara några problem att få den att gå åt. Är köttbullarna redan tillagade blir det ju med hemmagjord potatismos en god matlåda eller kvällsmat till familjen. Laxen lägger man så klart på en toast med lite fräsch sallad och hovmästarsås.
Citera
2022-12-26, 00:33
Medlem
Citat:

Hur gör ni andra?

Revbensspjällen, skinkan, korven, köttbullarna och potatisen är bara att hacka ner och göra pyttipanna av. Gjorde det idag, det var godare än själva julbordet som jag åt igår.
Citera
2022-12-26, 00:39
Medlem
Alepherons avatar
De åker rakt in i den avfallskvarn som är belägen strax under min breda nästipp.

Annars vet jag inte. Maltan förlorar snabbt sin fluffighet och därför väljer jag att göra tomtegröt av den till dan därpå istället. Räcker med att röra i lite kanel och så värma upp i ugn.
Citera
2022-12-26, 00:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Äter oftast så mycket jag kan dagarna efter, precis som på julafton. Fryser in det som går och eventuellt någon paj, pytt eller gratäng.
Citera
2022-12-26, 00:47
Medlem
Skinkan är ju lätt att äta. Går att äta på samma sätt, stekt, pyttipanna eller på smörgås. Likadant med det andra. Tänk lite, experimentera, ha förrätt, efterrätt, frys in och använd senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in