Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det är rätt häftigt ändå, med klimatförnekare som blir upprörda om de blir kallade förnekare, konspirationsteoretiker, foliehattar osv.
Det handlar om att ni duckar diskussionen genom att istället sätta öknamn på era meningsmotståndare. En ointelligent och ohederlig debatt-teknik som endast förstör vetenskapliga diskussioner eftersom det har avsikt att avleda från sakfrågan.
Men istället kan jag ju fråga dig ännu en gång, varför förnekar du Plancks slutsatser?
Här säger Planck rakt ut att strålningen från en kropp endast beror på vad som händer inuti den kroppen. Atmosfären befinner sig inte inuti jordytan, eller hur? Då kan inte atmosfären heller öka strålningen från jordytan.
”But the empirical law that the emission of any volume-element depends entirely on what takes place inside of this element holds true in all cases (Prevost’s principle).”
”Prevost also showed that the emission from a body is logically determined solely by its own internal state.”
http://mirrors.aggregate.org/gutenberg/4/0/0/3/40030/40030-pdf.pdf
Atmosfären är inte ”the internal state”, eller hur? Så enligt Planck och Prevost så kan inte koldioxid i atmosfären göra jordytan varmare.
Varför menar du att Planck har fel? Varför förnekar du Planck? Trot du att du vet mer om strålning än Planck?