Åter igen ett bevis på att politikerna är mer intresserade av att visa att de är handlingskraftiga och agerar än av att besluten som tas verkligen är väl motiverade och meningsfulla.
För egen del kan jag bara se att ett sådant beslut skulle få två effekter:
1. Jag kommer att bunkra blyammunition så jag klarar mig ett bra tag. Lagligt eller inte skiter jag i då jag med gott samvete bryter mot tramsiga och meningslösa lagar och ingen någonsin kommer kunna sätta dit mig för det.
2. Minskat övningsskytte. Den införskaffade blyammunitionen kommer att behöva ransoneras, så vad annat kan man göra?
Så hur mycket bly sprider egentligen jägarna ut i skogen? Låt oss göra ett litet räkneexempel. Häng inte upp er på de exakta siffrorna då jag gör en del antaganden, men storleksordningen talar sitt tydliga språk.
Låt oss säga att det skjuts ett skott per 10 ha skogsmark årligen. Det är säkerligen högt räknat. En blykula väger i snitt kanske 10 gram och haglen i en hagelpatron väger nog mindre än så? På 100 år har då jägarna på sin höjd spridit ut 100 g bly per hektar, dvs 0,01 g per kvadratmeter.
Vi antar nu vidare att allt detta bly finns kvar i det översta jordskiktet under hela tidsperioden, vi kan säga att allt bly finns kvar i översta decimetern av jord. Det är antagligen inte sant men vi antar det ändå. Vi har då efter hundra år tillfört 0,0001 gram bly per kubikdecimeter jord. Med en densitet på kanske 2,5 kg/dm3 jord blir det då 0,000004 g, eller om man så vill 0,004 mg bly per kg jord. Antar vi istället att hela vårt blyförorenade ytskikt består av organiskt material ligger nog en densitet på 1,2 kg/dm3 närmare sanningen och vi får då ca 0,008 mg bly per kg jord.
Jämför nu dessa siffror med följande citat (från denna rapport:
http://resource.sgu.se/produkter/pp/...-1-rapport.pdf):
Citat:
Genomsnittliga koncentrationen av bly i berggrunden är ca 13–15 mg kg
Citat:
I Sverige är bakgrundshalten av bly i humus 26 mg/kg i skogsmark. Ett uppskattat förindustriellt bakgrundsvärde för bly i jord är sannolikt 10 mg/kg.
Jägarnas utsläpp av bly under en hundraårsperiod är alltså på sin höjd i storleksordningen en hundradel, eller antagligen ännu mindre, jämfört med den naturliga förekomsten av bly i marken före industrialiseringen!
Kan vi nu enas om att detta angrepp mot jägarna bara är ett oseriöst och helt verkningslöst slag i luften. Jag skulle nog till och med vilja kalla det bedrägligt. Eller är det så illa att våra politiker inte ens har gjort ett försök att bedöma effekten av ett förbud, utan bara kastar ur sig någonting som de tycker låter bra?
Seriöst är det inte i alla fall!