2022-11-28, 20:19
Medlem
Sternensoldats avatar
Mycket problematisering men få konkreta förslag på vad som kan göras. För egen del skiter jag egentligen i vilket men de som nu är motståndare till bly kanske kan lägga fram förslag som är genomförbara och inte inverkar negativt?

Exempel på inverkan kan som nämnts vara ökade kostnader, ökade skadeskjutningar till följd av mindre övning, ett utdöende av en prestigelös jaktstigskultur osv.

Kom nu inte dragandes med att jägarna minsann får se till att ha råd. Svenska jägare förvaltar frivilligt hela landet och har redan i dagsläget en ansenlig mängd kostnader, även om man inte köper det flashigaste.
Citera
2022-11-28, 20:46
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Så du menar att om jag gräver upp bly och lägger det ovanpå marken så ändrar det sig på något vis och blir genast farligt + att småfåglar sätter igång och mumsar i sig det? Nä nu får du sansa dig lite!🤣
Faktum är att bly i fast form har ingen påverkan alls på varken djurliv eller miljö ( eller isåfall så extremt liten påverkan att det inte spelar någon roll) , det är vad jag tror!
Jag skulle vilja se bevis på att bly i fast form skulle vara farligt!
För övrigt har vi ju använt bly i ammunition sedan vi började jaga med skjutvapen vilket är ganska länge, vi borde ju sett vansinniga skador på djur och natur vid det här laget om det vore farligt att använda.

Bly är bevisligen farligt om det äts upp av rovfåglar och hamnar i mag-tarmkanalen.
Den vithövdade havsörnen i USA lever farligt. Nästan hälften av fåglarna har toxiska halter av bly.
Blyet får de i sig via hagelrester från bytesdjur samt från fiskeredskap.
https://www.svd.se/a/x8pwbp/usa-s-nationalfagel-hotas-av-blyforgiftning

Ännu värre är det om blyet hamnar i sura miljöer (mossmarker) då det löses upp och kan upptas lättare av omgivningen.
Citera
2022-11-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du verkar inte förstå sambandet samtidigt som du försöker idiotförklara mig.

Här kan du läsa hur det exempelvis påverkar örnar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskningen-entydig-blyammunition-dodar-ornar

Detta är så klart information du kunde hittat på egen hand.

Och om du tänker ett varv till och läser på lite så förstår du att länken du hänvisar till är bullshit!
Citera
2022-11-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Bly är bevisligen farligt om det äts upp av rovfåglar och hamnar i mag-tarmkanalen.
Den vithövdade havsörnen i USA lever farligt. Nästan hälften av fåglarna har toxiska halter av bly.
Blyet får de i sig via hagelrester från bytesdjur samt från fiskeredskap.
https://www.svd.se/a/x8pwbp/usa-s-nationalfagel-hotas-av-blyforgiftning

Ännu värre är det om blyet hamnar i sura miljöer (mossmarker) då det löses upp och kan upptas lättare av omgivningen.

Du är så ute och cyklar nu!
Citera
2022-11-28, 23:08
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:

Säger du det?

Vad har du för fakta som visar på motsatsen?

Att "tänka ett varv till" räcker inte som bevis.

Du kanske ska själv läsa kemi och biologi på grundskolenivå så förstår du varför bly är obra för organismer.
Citera
2022-11-28, 23:32
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Du kanske ska själv läsa kemi och biologi på grundskolenivå så förstår du varför bly är obra för organismer.

Jag tror inte det hjälper i det här fallet.
Citera
2022-11-29, 16:00
Medlem
Citat:

"BÆRUM (NRK): Turfolk tenker det er greit å drikke fra bekkene. De aner ikke at vannet kommer fra ei myr hvor det ligger nesten en million kilo bly."

"I 2016 ble det målt høye konsentrasjoner av bly i bekken her. Over førti ganger mer enn den øverste grensen satt for drikkevann."

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/vann-ved-skytebane-er-fullt-av-bly-1.14770189
Citera
2022-11-29, 22:32
Medlem
P04s avatar
Det är ingen tvekan om att organiska blyföreningar är mycket giftiga, precis som andra tungmetaller.

Det finns tyvärr alltför mycket ideologiskt driven ovilja att reda ut var problemen kommer från. De värsta blyföroreningarna vi har stammar från tiden före blyfri bensin och ligger fortfarande kvar i marken runt vägavsnitt med mycket trafik. De höga blyhalterna i norska björnar visade sig ju bero på att de ätit blåbär med höga blyhalter, och det är sällan vi jagar blåbär med hagelbock..

Blyförbud i våtmarker och grunda vattendrag är rimligt, likaså i mark där blyet pga sur miljö riskerar att laka ur till mark och grundvatten. Ett totalt blyförbud är däremot bara ett uttryck för andra politiska strömningar där jaktmotstånd och vapenmotstånd är drivkraften.

Vid målskytte och vanlig skogsjakt är bly av allt att döma inte ett verkligt problem. Den skjutbana jag är ansvarig för avkrävs Ph-prov från kulfånget med jämna intervall och jag ser det som ett acceptabelt krav.

Frågan är tyvärr polariserad av aktivister i första hand från den empatirubbade miljöyttern och de politiska auktoritärerna, men även av enstaka fanatiker från jägarsidan.

Min tanke är väl i stor att förbud mot bly där det är påvisbart skadligt är helt rimligt, ett totalt förbud är korkat, inskränkt och ideologiskt snarare än praktiskt motiverat.
Citera
2022-12-02, 18:24
Medlem
Citat:
Säger du det?

Vad har du för fakta som visar på motsatsen?

Att "tänka ett varv till" räcker inte som bevis.

Jag säger som Stenmark ” Det är inte lönt och försöka förklara för en som inget begriper” Alla ni miljömuppar lever som några i någon jäkla sekt och är övertygade om att ni sitter på sanningen!🤣
Citera
2022-12-06, 18:17
Medlem
28-120s avatar
Jag har tidigare gjort ett räkneexempel för att visa på det orimliga med generellt blyhagelförbud.

https://www.flashback.org/p74885187#p74885187

Citat:
Åter igen ett bevis på att politikerna är mer intresserade av att visa att de är handlingskraftiga och agerar än av att besluten som tas verkligen är väl motiverade och meningsfulla.

För egen del kan jag bara se att ett sådant beslut skulle få två effekter:

1. Jag kommer att bunkra blyammunition så jag klarar mig ett bra tag. Lagligt eller inte skiter jag i då jag med gott samvete bryter mot tramsiga och meningslösa lagar och ingen någonsin kommer kunna sätta dit mig för det.

2. Minskat övningsskytte. Den införskaffade blyammunitionen kommer att behöva ransoneras, så vad annat kan man göra?

Så hur mycket bly sprider egentligen jägarna ut i skogen? Låt oss göra ett litet räkneexempel. Häng inte upp er på de exakta siffrorna då jag gör en del antaganden, men storleksordningen talar sitt tydliga språk.

Låt oss säga att det skjuts ett skott per 10 ha skogsmark årligen. Det är säkerligen högt räknat. En blykula väger i snitt kanske 10 gram och haglen i en hagelpatron väger nog mindre än så? På 100 år har då jägarna på sin höjd spridit ut 100 g bly per hektar, dvs 0,01 g per kvadratmeter.

Vi antar nu vidare att allt detta bly finns kvar i det översta jordskiktet under hela tidsperioden, vi kan säga att allt bly finns kvar i översta decimetern av jord. Det är antagligen inte sant men vi antar det ändå. Vi har då efter hundra år tillfört 0,0001 gram bly per kubikdecimeter jord. Med en densitet på kanske 2,5 kg/dm3 jord blir det då 0,000004 g, eller om man så vill 0,004 mg bly per kg jord. Antar vi istället att hela vårt blyförorenade ytskikt består av organiskt material ligger nog en densitet på 1,2 kg/dm3 närmare sanningen och vi får då ca 0,008 mg bly per kg jord.

Jämför nu dessa siffror med följande citat (från denna rapport: http://resource.sgu.se/produkter/pp/...-1-rapport.pdf):

Citat:
Genomsnittliga koncentrationen av bly i berggrunden är ca 13–15 mg kg

Citat:
I Sverige är bakgrundshalten av bly i humus 26 mg/kg i skogsmark. Ett uppskattat förindustriellt bakgrundsvärde för bly i jord är sannolikt 10 mg/kg.

Jägarnas utsläpp av bly under en hundraårsperiod är alltså på sin höjd i storleksordningen en hundradel, eller antagligen ännu mindre, jämfört med den naturliga förekomsten av bly i marken före industrialiseringen!

Kan vi nu enas om att detta angrepp mot jägarna bara är ett oseriöst och helt verkningslöst slag i luften. Jag skulle nog till och med vilja kalla det bedrägligt. Eller är det så illa att våra politiker inte ens har gjort ett försök att bedöma effekten av ett förbud, utan bara kastar ur sig någonting som de tycker låter bra?

Seriöst är det inte i alla fall!
Citera
2022-12-07, 21:02
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Jag säger som Stenmark ” Det är inte lönt och försöka förklara för en som inget begriper” Alla ni miljömuppar lever som några i någon jäkla sekt och är övertygade om att ni sitter på sanningen!🤣

Du anar inte vad passande Stenmarks uttalande är på dig.
Herr Hillbilly.

Även antikens folk förstod blyets giftighet i form av blyvitt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyvitt
Så vad är det du inte begriper?
Citera
2022-12-07, 21:07
Medlem
Lasbond3000s avatar
Svenska Kemikalieinspektionen (KEMI) följer upp och informerar om blyförbudet i framförallt blyhagel.
Läsvärt för den som vill följa utvecklingen.

https://www.kemi.se/lagar-och-regler/regler-som-endast-galler-i-sverige/nationella-begransningar-och-forbud/ammunition-som-innehaller-bly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in