2022-12-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du kan ju titta på den italienska industrin för att se att det även finns nackdelar med att stå bakom en stark valuta. Sen är jag i det stora hela inte särskilt oroad för Sverige i förhållande till andra länder. Risken för utbredd arbetslöshet hade varit högre om vi inte kunnat behålla global konkurrens i exportmarknaden. Ja, det händer mycket nu och det är självklart tråkigt att det är Svensson som får svälja skiten men vi har fortfarande allt i våra händer och kan stabilisera problemen på sikt. Statsskulden är relativt låg vilket medger belåningsutrymme som inte många länder har och det finns ett antal elefanter som står på våra axlar i dagsläget som vi kan lyfta bort som ex. den importerade arbetslösheten. Med detta sagt så tror jag absolut att bostadsägare kan få det jobbigt, särskilt om vi börjar skeppa ut de människor som hjälpt till att blåsa upp bostadsbubblan med skattesubventionerad hyra, men jag tar hellre en sits med en svag krona och en fungerande export än utbredd arbetslöshet och sönderslagen industri.

Svag valuta betyder billiga och fattiga arbetarhjon, de enda som tjänar på det är kapitalet. Man bör givetvis se till att växla den valuta man har över till tillgångar i amerikanska och europiska värdepapper eller in på valutakonto. Även ädelmetaller. Det har närmast varit ett löfte att vi skulle skifta till € till 2023, och vi är ju på väg dit. Vi går nu med i NATO och valutaunionen och förlorar all makt över penningpolitiken, det finns väl inte så mycket kvar av Sverige snart.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2022-12-25 kl. 17:14.
Citera
2022-12-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den svenska bostadsmarknaden står sig rätt bra mot räntehöjningarna. Någon bubbla ser jag fortfarande inte.

Bopriserna har hittills fallit fortare än under 90-talskrisen. Som jämförelse. Men det var väl ingen bubbla då heller.
Citera
2022-12-25, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bopriserna har hittills fallit fortare än under 90-talskrisen. Som jämförelse. Men det var väl ingen bubbla då heller.

HOX-index ligger på 2020-års nivå. Med cirka tre gånger så höga bolåneräntor.

Tycker att det är rätt så starkt.
Citera
2022-12-25, 17:30
Medlem
SoulAmazins avatar
Allt är fortfarande pissdyrt i Stockholm.

Går knappt att köpa ens en etta på 35 kvm i ett bra område utan att maxbelåna sig såtillvida du inte har en riktigt bra lön eller en partner.

Titta t.ex. på Gröndal, Hägersten, Aspudden, Kransen, Telefonplan etc. Fina områden utanför stan men det är knappt så att räntorna har påverkat priserna i dessa områden och jag börjar verkligen tvivla på att någon märkbar prisjustering verkligen kommer ske.
Citera
2022-12-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Riksbanken gör, gör medveten eller omedvetet, för små höjningar. Resultatet hittills har var en devalvering av seketasen. Vi är snart på 12 kr seketasen. Och nästa år blir ännu sämre.

Du är rolig du.
SEK har stärkts mot USD under december.

Så länge RB höjer 25-50p framöver så lär det inte ske någon större försämring
Citera
2022-12-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du kan ju titta på den italienska industrin för att se att det även finns nackdelar med att stå bakom en stark valuta. Sen är jag i det stora hela inte särskilt oroad för Sverige i förhållande till andra länder. Risken för utbredd arbetslöshet hade varit högre om vi inte kunnat behålla global konkurrens i exportmarknaden. Ja, det händer mycket nu och det är självklart tråkigt att det är Svensson som får svälja skiten men vi har fortfarande allt i våra händer och kan stabilisera problemen på sikt. Statsskulden är relativt låg vilket medger belåningsutrymme som inte många länder har och det finns ett antal elefanter som står på våra axlar i dagsläget som vi kan lyfta bort som ex. den importerade arbetslösheten. Med detta sagt så tror jag absolut att bostadsägare kan få det jobbigt, särskilt om vi börjar skeppa ut de människor som hjälpt till att blåsa upp bostadsbubblan med skattesubventionerad hyra, men jag tar hellre en sits med en svag krona och en fungerande export än utbredd arbetslöshet och sönderslagen industri.

Vi pratar inte om 5-6 procents fluktueringar som påverkar industrin. Den svenska seketasen har devalverats extremt mycket. Svensken har blivit ca 40% fattigare jämfört med euroländer eller usa på bara 5-6 år.

Men visst, de svenska snickarna kommer kunna tjäna bra när de jobbar svart och bor i husvagnar i Finland. Skicka hem eurosedlar till barnen hemma.
Citera
2022-12-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, vart känns det igen ifrån? Vi blir de nya polackerna.

Tänk vad folk i Sverige sett ned på polackerna och złoty, nu har vi trillat ned från våra höga hästar själva rakt ned i gyttjan. Men man märker att det är många som är förnekelsefas ännu. Sverige - historien om hur man körde ett bra land i botten.
Ja exakt. Hur någon ens kan låtsas att en devalvering mot andra jämförbara länder är eftersträvat är bortom mitt förstånd. Är väl bara en tidsfråga innan en iphone kostar 50 000 seketas.
Citera
2022-12-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Allt är fortfarande pissdyrt i Stockholm.

Går knappt att köpa ens en etta på 35 kvm i ett bra område utan att maxbelåna sig såtillvida du inte har en riktigt bra lön eller en partner.

Titta t.ex. på Gröndal, Hägersten, Aspudden, Kransen, Telefonplan etc. Fina områden utanför stan men det är knappt så att räntorna har påverkat priserna i dessa områden och jag börjar verkligen tvivla på att någon märkbar prisjustering verkligen kommer ske.

Att det fortfarande är dyrt kan jag för all del hålla med om, men att priserna skulle vara opåverkade stämmer inte. Gå tillbaka och kolla statistiken för exempelvis Kransen i mars och jämför med nu så kommer du se skillnaden.
Citera
2022-12-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Du är rolig du.
SEK har stärkts mot USD under december.

Så länge RB höjer 25-50p framöver så lär det inte ske någon större försämring
Att det går upp och ner enskilda dagar visar inte att kronan är på väg upp. Men det är kanske för svårt för dig att förstå.

Kronar har på en månad tappat 1,16% mot usd
På 1 år 15,33%
På 2 år 26,73%
På 5 år 26,03%
På 10 år 62,04%

En inofficiell devalvering pågår.

Men visst, du kan säkert hitta ett halvt dussin dagar i december 2022 där kronan faktiskt ökat i vörde några promille.
Citera
2022-12-25, 18:16
Medlem
Citat:
Att det går upp och ner enskilda dagar visar inte att kronan är på väg upp. Men det är kanske för svårt för dig att förstå.

På 1 år 15,33%
På 2 år 26,73%
På 5 år 26,03%
På 10 år 62,04%

Men visst, du kan säkert hitta ett halvt dussin dagar i december 2022 där kronan faktiskt ökat i vörde några promille.

Lönar sig inte att diskutera med immel, liksom mfl här i tråden.

Seketas är den nya liran.

Fråga bara vad en person med motsvarigt jobb som du har tjänar i Danmark. 50% högre.

Fattigdansk har blivit fattigsvensk.
Citera
2022-12-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Lönar sig inte att diskutera med immel, liksom mfl här i tråden.

Seketas är den nya liran.

Fråga bara vad en person med motsvarigt jobb som du har tjänar i Danmark. 50% högre.

Fattigdansk har blivit fattigsvensk.

De tjänar ungefär 50 % netto extra, och bostäderna är 30% billigare. DKK är pingad till Euron.
Citera
2022-12-25, 20:25
Avstängd
Citat:

På 1 år 15,33%
På 2 år 26,73%
På 5 år 26,03%
På 10 år 62,04%

I princip Alla valutor har tappat mot dollarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in