2022-12-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det var du som ansåg att uträkningen var orimlig. För att spara 200 000 per år med din nettolön så krävs det att du enbart sitter hemma och ugglar framför tvn. Annars är din kalkylering ofullständig.

Har sammanställt min och min frus totala utgifter under 2022. Totalt satte vi sprätt på nästan exakt 330000kr. Det är cirka 27500kr per månad. Vilket är 13750kr per skalle per månad.

Följande är våra fasta utgifter:

Boende (inklusive amortering): 14000kr
Bil (bränsle, trängselskatt, skatt, försäkring, parkering, servis): 3000kr
Övriga fasta utgifter: 1500kr

Totalt fasta utgifter: 18500kr.

Vi äter mycket bra på 5000kr per månad. Enbart hemlagat och inga restaurangbesök.

Vi är uppe på 23500kr. Sen går 4000kr åt per månad på övrig konsumtion. Kläder, hygien, jakt, med mera.

Är ovanstående en orimlig kalkyl?
Citera
2022-12-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har sammanställt min och min frus totala utgifter under 2022. Totalt satte vi sprätt på nästan exakt 330000kr. Det är cirka 27500kr per månad. Vilket är 13750kr per skalle per månad.

Följande är våra fasta utgifter:

Boende (inklusive amortering): 14000kr
Bil (bränsle, trängselskatt, skatt, försäkring, parkering, servis): 3000kr
Övriga fasta utgifter: 1500kr

Totalt fasta utgifter: 18500kr.

Vi äter mycket bra på 5000kr per månad. Enbart hemlagat och inga restaurangbesök.

Vi är uppe på 23500kr. Sen går 4000kr åt per månad på övrig konsumtion. Kläder, hygien, jakt, med mera.

Är ovanstående en orimlig kalkyl?

Din kostnad för bilen är orimlig. Har du aldrig bilen på service? Reparation? Vad kostar bränslet när du åker på jakt? Jag antar att du inte jagar innanför tullarna precis.

Dessutom skrev du förut:

Vad är det som inte går ihop ? Jag har ökat min förmögenhet med cirka 200 000 per år i 5 år genom sparande och en bostadsaffär. Det är alltså inget imponerade sålänge man ger fan i att överkonsumera skräp. Sen hjälper det att ha ett relativt välbetalt jobb också. Idag 600k per år.

Först är det din förmögenhet, men nu är också din fru inräknad i kalkyleringen. Vilket då innebär att du nettosparar 100k per år.
Citera
2022-12-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Låter som ett totalt skitliv det där.

Alla är vi olika.
Det gäller att efter ett antal år se till att bygga en organisation som är självgående till en viss gräns.
Så man kan ta semester de tider som kunderna ändå är mindre aktiva.

6 veckor på sommaren i ett bra sommarhus vid havet med båt och pool. 3 veckor på vintern i ett lämpligt utlandsboende nära en strand och trevliga restauranger.

Mer behöver inte sådana som ändå inte lever för att flasha.
Citera
2022-12-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Din kostnad för bilen är orimlig. Har du aldrig bilen på service? Reparation? Vad kostar bränslet när du åker på jakt? Jag antar att du inte jagar innanför tullarna precis.

Dessutom skrev du förut:

Vad är det som inte går ihop ? Jag har ökat min förmögenhet med cirka 200 000 per år i 5 år genom sparande och en bostadsaffär. Det är alltså inget imponerade sålänge man ger fan i att överkonsumera skräp. Sen hjälper det att ha ett relativt välbetalt jobb också. Idag 600k per år.

Först är det din förmögenhet, men nu är också din fru inräknad i kalkyleringen. Vilket då innebär att du nettosparar 100k per år.

Ah nu förstår jag förvirringen. Jag bor inte i Stockholm. Flytta ifrån Stockholm så ska du se att ditt nettosparande ökar !

200 000kr avser enbart min nettoförmögenhet.
Citera
2022-12-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sFBs
Syftade inte på situationen i sig utan det faktum att han tror att han inte kan bli förmögen om han skaffar barn så min poäng kvarstår.

Förstår din poäng.

Klart det går att bli framgångsrik med barn. Bara det att det är mycket tidskrävande och bättre man väntar med familj. Lättare!
Citera
2022-12-25, 16:31
Medlem
Har funderat på detta länga och några alternativ:

Ta lån - köp lägenhet - hyr ut. (Efter kalkyl ca. 2000kr vinst i månaden, meh.)

Skulle hellre köpa ett hus att renovera efter väl avvägd analys på bostadsmarknaden. Och det ser ut som att hus en bit utanför städer blir mer och mer attraktiva.

Kan det vara lönt att få tag i en relativt tom tomt och bygga trailer park. Säkert ett gäng husvagns människor som tröttnat på dyra hyror som kan tänkta sig att hyra en plats för någon 2000kr/månad. Detta skulle alltså kunna ge en ganska stabil inkomst om man lyckas få kunder, plus i kanten om tomten ligger nära en sjö och skog så tyskar kan komma och göra sin grej.
Citera
2022-12-25, 16:32
Medlem
Maackans avatar
Är man tillräckligt gniden
så blir man miljonär med tiden
Citera
2022-12-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Får man fråga vad du gjorde som 21åring som drog in runt 5000:- /dag skattat och klart (justerat för inflation runt det dubbla i dag)

Vad ägnade du dig åt i Usa?

Började jobba och spara. Spara, spara och spara. Levde på nudlar och hyrde ett rum.
Köpte en lägenhet som jag renoverade och sålde med vinst. Samtidigt investerade jag på börsen varje månad. 70% av lönen in i aktier.

Kapitalet växte och jag lånade och köpte två lägenheter. Renoverade, sålde. Osv.

Aktier, bostäder!

Flyttade till Usa och jobbade på en private equity firm ( investment company) tills jag öppnade min egen.
Citera
2022-12-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Det går ju hyra lägenhet i Sverige oxå
Fast då har du inte byggt nån förmögenhet direkt….
Citera
2022-12-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det där är en egenskap som verkar hänga ihop med "grit".
De flesta framgångsrika vaknar varje morgon med känslan av att allt kan gå åt helvete när som helst.
Just därför måste man nöta på, gneta, hålla koll på kunder, fakturering och bokföring. Se till att ha tillräckligt med eget kapital i bolaget etc etc.

MEN av de miljardärer jag känner så finns absolut de som tänker tvärtom. Riskerar saker hela tiden, hög belåning, kortsiktiga affärer, lever på adrenalinet. Egentligen är de en slags spelmissbrukare men med betydligt bättre odds än de som spelar på riktigt. Dock går det åt helvete för en del av dem. Ibland t o m flera gånger.

Jag skulle säga att man kan ha starkt "grit" av andra anledningar än att saker skall gå åt helvete. Det kan vara revanschlusta eller egentligen vad som helst som gör att man grindar systemet, satsar tungt och vinner allt eller faller hårt.
Citera
2022-12-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Tycker jag kan ifrågasättas...har du en bra ide måste du många gånger låna startkapital för att överhuvudtaget dyka upp på startlinjen.Har personligen sett alltför många som aldrig kom till starten pga.av just ditt tankesätt.Tyvärr har människan en benägenhet att bli bekväm och försiktigare med åren vilket för många resulterar i att dom lämmnar på kneget..nej fan,all inn i unga år..bära eller brista!

Funkat väldigt bra för mig iaf. Är noga med att låta pengarna arbeta och köper jag något så gör jag de för avkastningen så min hög med pengar inte sjunker utan istället kanske växer lite långsammare än vanligt. Kan absolut vara viktigt att låna till ett startkapital men är betydligt fler som gör bort sig med för mycket lån än dom som går miste om pengar pga att dom inte lånar.
Citera
2022-12-25, 20:58
Medlem
Hur duktig och driven man än är personligen är det ofta först när man börjar ta in anställda det riktiga lyftet kan komma och då är mina tips:

1. Skit i alla cw, utbildningar, referenser, betyg etc. Plocka ut dom som har tillräcklig kunskap sen väljer man den som vill ha jobbet mest och har högst motivation.

2. Skapa en företagskultur där det som är lönsamast och bäst för företaget alltid belönas och uppmärksammas före att ha snygga bröst eller att vara stekigast på firman.

3. Ha alltid inställningen att det är du som chef som har misslyckats i något steg, skyll aldrig på den anställde inför dig själv när saker går galet.

4. Skapa en atmosfär där det är ok att göra fel och där ingen ska vara rädd för att blotta sin okunskap.

5. Var dig själv. Att spela en roll stjäl bara energi med enda resultat att personalen också går in i olika roller sen är hela firman en enda stor teaterföreställning som folk bara mår dåligt av att delta i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in