2023-02-12, 16:45
Medlem
Började med att skaffa mig en bra högskoleutbildning. Sedan började jag arbeta på en investmentbank och slet där ett par år. Arbetade mig uppåt och blev fondförvaltare.
Hoppade av jobbet och sedan 2018 är min huvudsakliga inkomst egenhandel av värdepapper.

Har nu nettotillgångar (värdepapper, bostad minus lån, ex pensioner) på 12,6 miljoner.
Citera
2023-02-12, 18:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
Födas in i rätt familj var den viktigaste strategin för mig.
Citera
2023-02-13, 14:15
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyi
Allt handlar om prioritering och att börja så tidigt som möjligt. Lever man upp lönen från månad till månad så känns det som en mycket stor försämring av levnadsstandard om man börjar med ett så offensivt sparande. Om man vant sig att leva snålt från början har man gott om pengar på sparkontot och kan fortsätta spara och ändå leva gott senare i livet

Detta är ett av trådens bästa råd: att låta konsumtionen öka långsamt när intjäningen ökar, vare sig det är fråga om att gå från studier till första jobb, få en löneförhöjning eller att casha ut något större. Lägg mellanskillnaden till sparande och investeringar istället.

Det ÄR väldigt svårt att dra ned från en befintlig nivå. Som Chris Rock sammanfattade det: "Women cannot go backwards in lifestyle; men cannot go backwards sexually."
Citera
2023-02-13, 14:25
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur kul lever man då när man kan åka merca S klass till jobbet o äta premiumlunch ute istället

Men cykling ger motion och ens egenlagade matlåda kanske smakar bättre?
Citera
2023-02-13, 15:07
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Födas in i rätt familj var den viktigaste strategin för mig.

Ja, generell intelligens och relevanta personlighetsdrag är 40-60% ärftliga och får du dessutom en uppfostran som kickar igång din drive under de formativa åren så är det onekligen en stabil grund att stå på.

(Däremot behöver man vara rätt religiös för att tro att man skulle ha kunnat födas in i en annan familj. Naturligtvis kan vi bara vara födda till de föräldrar vi är ungefär vid en viss tid. Annars hade det varit en annan spermie, ett annat ägg och därmed en annan individ, dvs. inte du eller jag.)
Citera
2023-02-13, 16:56
Medlem
elektronikfreaks avatar
Arbete under många år utan arbetslöshet, investerat i egen fastighet när jag var relativt ung och fastighetspriserna var hyfsat låga och gjort investeringar i aktier och fonder. Har försökt ligga väldigt lågt vad beträffar lån. Idag är allt fullbetalt och jag har inte en krona i lån. Lever för övrigt relativt sparsamt men lägger lite slantar på bra mat, mycket elektronik och en hel del resor. Dessutom är min hälsa på topp.
Citera
2023-12-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Började med att skaffa mig en bra högskoleutbildning. Sedan började jag arbeta på en investmentbank och slet där ett par år. Arbetade mig uppåt och blev fondförvaltare.
Hoppade av jobbet och sedan 2018 är min huvudsakliga inkomst egenhandel av värdepapper.

Har nu nettotillgångar (värdepapper, bostad minus lån, ex pensioner) på 12,6 miljoner.

Har du något bra tips på böcker för aktier? Eller hur man snabbast eller bäst lär sig om det?
Citera
2023-12-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRONOTRIGGER
Har du något bra tips på böcker för aktier? Eller hur man snabbast eller bäst lär sig om det?
Jag har inte läst någon bok så kan inte tipsa. Bäst är att lära sig genom att praktisera själv. Om du har möjlighet att börja jobba på en investmentbank/fondförvaltare skulle det ju vara det bästa. Då lär du dig väldigt snabbt från kollegor etc. Skulle säga att de första åren är det en riktigt brant inlärningskurva. Har du inte möjlighet till sådant jobb så kanske böcker+ testa själv i aktiemarknaden är bäst
Citera
2023-12-01, 19:32
Medlem
Citat:
Jag har inte läst någon bok så kan inte tipsa. Bäst är att lära sig genom att praktisera själv. Om du har möjlighet att börja jobba på en investmentbank/fondförvaltare skulle det ju vara det bästa. Då lär du dig väldigt snabbt från kollegor etc. Skulle säga att de första åren är det en riktigt brant inlärningskurva. Har du inte möjlighet till sådant jobb så kanske böcker+ testa själv i aktiemarknaden är bäst

Jag funderade på att ta en MBA förut och jobba i London etc, men sen såg jag hur dåligt man tjänar i relation till boendekonstnad/leverne i London. Skulle du säga att det är nödvändigt att ha en MBA för att börja med IB, i Sverige?
Skulle på sikt vilja starta en egen hedgefund men då är ju erfarenhet viktigt.
Citera
2023-12-01, 19:32
Medlem
borguss avatar
Jobbar mycket
Konsumerar lite
Ingen alkohol eller annan narkotika
Röker inte
Köper kläder, inte "varumärket"
Citera
2023-12-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRONOTRIGGER
Jag funderade på att ta en MBA förut och jobba i London etc, men sen såg jag hur dåligt man tjänar i relation till boendekonstnad/leverne i London. Skulle du säga att det är nödvändigt att ha en MBA för att börja med IB, i Sverige?
Skulle på sikt vilja starta en egen hedgefund men då är ju erfarenhet viktigt.
Nej det är inte nödvändigt med en MBA för att landa ett jobb inom IB i Sverige. Det som krävs är femårig högskola, civing eller civeko med höga betyg och något/några internships under utbildningen.

Är svårt att starta fonder i dagsläget då regelverksbördan är så hög. Dessutom behöver du en bra slant som seedingkapital och då krävs ett namn i branschen och bra kontakter och det får du först efter 5-10 år.
Citera
2023-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Nej det är inte nödvändigt med en MBA för att landa ett jobb inom IB i Sverige. Det som krävs är femårig högskola, civing eller civeko med höga betyg och något/några internships under utbildningen.

Är svårt att starta fonder i dagsläget då regelverksbördan är så hög. Dessutom behöver du en bra slant som seedingkapital och då krävs ett namn i branschen och bra kontakter och det får du först efter 5-10 år.

Fattar. tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in