2022-12-24, 23:53
Medlem
Har ingen, kommer aldrig ha en.
Citera
2022-12-24, 23:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sempor12
Inget.
Investor du när marknaden är låg är det ganska lätt att göra några gånger pengarna.
De som förlorar är dom som går lång eller kort samt om man köper när marknaden är het.

Bitcoin och annan krypto har hittills gått i cykler där den är väldigt het under några månader eller så för att sedan sakta dö ut och vara låg i flera år.
1.5 år kvar tills nästa gång marknaden kommer explodera så är bra tid att investera just nu när marknaden är som lägst .

Okej då har du inte investerat något i krypto förut. Krypto ligger under minus 50% bara för i år.
Citera
2022-12-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Okej då har du inte investerat något i krypto förut. Krypto ligger under minus 50% bara för i år.

Självklart har jag investerat i kryoto förut. Har gjort det sedan 2019.
Nähä, det hade jag absolut ingen koll på, trodde marknaden var skithög just nu....
Vet inte vad du vill ha sagt egentligen men investerar du under åren marknaden är relativt låg och håller nåt år kommer du inte gå minus.

De som går minus är dom som vill göra snabba pengar eller tradear med hävstång
Citera
2022-12-25, 00:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Nähä, det hade jag absolut ingen koll på, trodde marknaden var skithög just nu....
Vet inte vad du vill ha sagt egentligen men investerar du under åren marknaden är relativt låg och håller nåt år kommer du inte gå minus.

Investerar inte i krypto. Hävstång är dåligt och inget jag använder.
Citera
2022-12-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
Du ställer frågan till svenskar... På ett svenskt forum... Det finns inga förmögna svenskar
Citera
2022-12-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Många har inte haft nån strategi utan bara tur. Tex om man köpt hus/lägenhet i Stockholm före 2000. Då har man haft möjlighet att betala av den och sen 7-20 MSEK i värde… men man måste ju bo någonstans…

Det går ju hyra lägenhet i Sverige oxå
Citera
2022-12-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Fick min lilla veckopeng som jag förvarade i en liten låda. Sedlarna räknade jag med jämna mellanrum och kände mig väldigt nöjd. Då var jag runt 10 år. För mina pengar jag samlade fick jag aldrig köpa något. Fick sällan den tillåtelsen av min far och det har nog påverkat mig en hel del, jämfört med en massa andra WT som idag knappt vet vad sparande är. Min far var dock schysst och i bland köpte han sakerna jag bad om att få köpa till mig.

I vilket fall kan jag idag kalla mig själv för miljonär(20 år senare), men har inte över 2 miljoner. Jag har varit mån om att spara och upptäckte aktiemarknaden.

Jag har mina föräldrar och kanske främst min far att tacka för att han lärde mig värdet av pengar.
Idag skulle jag inte kalla mig för snål, men exempelvis köper jag sällan den senaste och dyraste mobilen. Jag har lärt mig att jag inte blir nöjdare av att ha det dyraste och senaste. Jag är heller inte den bästa människan på matematik och fick knappt godkänt i Matte A i gymnasiet.

En annan bra grej för att tjäna pengar är att inte skaffa barn och inte ta onödigt med lån. Se alltid till att förhandla räntor och avtal, sånt går fort och man behöver sällan göra det mer än en gång.

Och hur mycket fick du av dina föräldrar den dag du fyllde 18? Eller 20 för den delen?
Citera
2022-12-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Skulle jag sälja allt jag äger skulle jag ha mellan 1-1,5 miljoner, beroende på vad jag får för min bostad. 30 år gammal.

Jag sålde en lägenhet och gick ett par 100k plus. Sen är det hederligt sparande tillsammans med frugan. Har arbetat i 5 år efter examen. Har inte haft så mycket på börsen.

Din matematik går inte ihop. Du behöver haft en startsumma från den dag du fyllde 18.
Citera
2022-12-25, 01:26
Medlem
Inga lån. Spara först och köp sen. Låt pengarna arbeta.
Citera
2022-12-25, 01:42
Medlem
Sparat 100k i madrassen resten lägst in i fonder/aktier.

Händer något akut tex tvätt och torktumlare pajar vill man kunna vara redo med en slant direkt samma dag
Citera
2022-12-25, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
En förmögenhet är alltid subjektiv och beror alltså på användarens preferenser. Tyvärr räknas en förmögenhet på orealiserade vinster tex. Vilket är helt falskt. Om du säger att 10 miljoner är bra för någon skulle någon annan säga att 100 miljoner är en förmögenhet.
Citera
2022-12-25, 02:44
Avstängd
Citat:

Jag gör snabba pengar med hävstång.
Minus går jag definitivt inte.
Så inte ett rätt har du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här