Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Varför skulle den vara minst 5m? Du kan bygga en fristående villa på 200+ kvm för 4m.

Tomten verkar vara köpt för 12.5 och 14.5:

https://www.booli.se/bostad/4302160

https://www.booli.se/bostad/4302489

27 / 15 = 1.8m styck plus markarbeten säg 3 mille -> Markkostnad 2m

Om du kollar så är inte byggkostnad plus mark = produktionskostnad. Det tillkommer en hel del annat som byggherrekostnader och kapitalkostnader

Men oavsett så är detta INTE kataloghus. Bara arkitekten har fakturerat många många miljoner. Och han lär ha krävt material och konstruktioner långt utanför standard.
Vi kanske inte gillar designen men att köra arkitektvägen kostar multum. Tro mig.

Men oavsett det så har fastighetsutvecklare marginal såklart.
Citera
2022-12-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu var iofs min jämförelse en 425km2 kåk utanför Kristianstad med Stockholm rent generellt. Finns såklart uppenbara lägesfördelar för vissa områden i Stockholm jämfört med andra områden där.

Ja det är inte precis pendlingsavstånd från den kåken till Sergels torg

Sen slår det mig att jag körde vilse där nånstans när jag skulle från Åhus till Malmö för 20 år sen.
Trots att allt är nära i Skåne så kände jag mig som jag var i Norrlands inland innan jag hittade rätt. Detta var före GPSernas tidevarv
Citera
2022-12-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Byggkostnaden är minst 5 mkr för 168 kvm
Produktionskostnaden lär ligga högre än 50 tkr per kvm vilket innebär ca 8,5 mkr
Men det blir ändå en hyfsad vinst upp till priset + Brf belåningen

Under förutsättning att alla säljs. Vilket väl känns tveksamt i dagsläget. De har på sin höjd råd med en enda osåld om tiden går. Räntorna tickar

Vad menar du? Är produktionskostnaden 5 eller 8,5 MSEK? Pinsamt för byggherren om det är så högt som 5 MSEK (exkl. tomt) Du bygger lätt en fristående enplansvilla på 170 kvm för runt 3-4 MSEK. (exkl. tomt). Att bygga lägenheter borde dessutom vara mer effektivt och man bör kunna pressa priset rejält.

Men visst, nuförtiden är ju en snickare och en rörmokare att anses som nån sorts raketforskare med spetskompetens som betingar ett arvode om 1250:- per timme 🙈
Citera
2022-12-23, 19:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Byggkostnaden är minst 5 mkr för 168 kvm
Produktionskostnaden lär ligga högre än 50 tkr per kvm vilket innebär ca 8,5 mkr
Men det blir ändå en hyfsad vinst upp till priset + Brf belåningen

Under förutsättning att alla säljs. Vilket väl känns tveksamt i dagsläget. De har på sin höjd råd med en enda osåld om tiden går. Räntorna tickar
Och med ett slag så har du bevisat hur lite insyn du faktiskt har i bygg när du fått för dig att det kostar 50 tkr/kvm för 15 modulhus i trä. Produktionskostnaden för dom där husen är tveklöst under 20 papp.
Citera
2022-12-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Och med ett slag så har du bevisat hur lite insyn du faktiskt har i bygg när du fått för dig att det kostar 50 tkr/kvm för 15 modulhus i trä. Produktionskostnaden för dom där husen är tveklöst under 20 papp.

Hen kanske har köpt ett av ”radhusen” och försöker motivera ”investeringen” 😂
Citera
2022-12-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Ni kanske ska läsa på lite vad som är byggkostnad och produktionskostnad.

20 tusen per kvm kan du kanske köpa ett kataloghus för att ställa i Norrlands inland. Knappast en realistisk produktionskostnad arkitektritat 10 min från Stockholm
Citera
2022-12-23, 19:47
Medlem
Citat:

20 tusen per kvm kan du kanske köpa ett kataloghus för att ställa i Norrlands inland. Knappast en realistisk produktionskostnad arkitektritat 10 min från Stockholm

Vem har ritat kataloghusen då? Det är inte en arkitekt menar du?

Och de här husen ser ut som nåt som en 7-åring byggt av legobitar. Men man kanske måste vara lekfull för att vara arkitekt, vad vet jag? 🤔
Citera
2022-12-23, 19:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt hur byggherren tänkte här. Ok att man gör specialdesignade arkitektritade hus i Djursholm. Men BRF-hus i Sköndal för uppåt 11 mille? Alltså den prissättningen kommer att bli svår att räkna hem med det läget. Och så hade det varit även utan ukrainakrisen sannolikt.
Citera
2022-12-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Orimliga fantasier, priserna kommer följa vad det kostar att bygga nytt precis som det alltid har varit.

Alltså kan du sitta kvar i din HR och sura hur mycket du vill.
The economist har en intressant artikel om svensk kreditbubbla som just nu nästan verkar vara värst i hela världen! Kanada och Australien ligger också illa till. Vi har en belåningsgrad på ca 200% av hushållens sammanlagda disponibla inkomst!
Innan 2008 låg både USA, Spanien och Sverige på ca 150% av disponibel inkomst.
Bobubblorna sprack som bekant under 2008 i såväl USA som Spanien och nu efter alla år har man kommit ner på ca 100%.
Irland var värst i klassen 2008 med ca 230% av disponibel inkomst men har sedan dess lyckats komma ner på 100% och bopriserna har sjunkit ca 50% från peak (de första åren sjönk priserna bara med ca 10% årligen)
Sverige fick ingen kreditkris 2008 och kunde obehindrat fortsätta blåsa upp bubblan.
Tekniskt sett borde alltså bopriserna sjunka åtminstone 50% för att ha en chans att komma i balans.
https://www.economist.com/finance-an...8VxmZfQowbaOlI
Tips du borde nog sälja medan tid är...
Senast redigerad av zefarino 2022-12-23 kl. 20:07.
Citera
2022-12-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Vem har ritat kataloghusen då? Det är inte en arkitekt menar du?

Och de här husen ser ut som nåt som en 7-åring byggt av legobitar. Men man kanske måste vara lekfull för att vara arkitekt, vad vet jag? 🤔

Du har aldrig hört talas om begreppet arkitektritat?

En arkitekt för kataloghus ritar EN gång. Konstruktören räknar EN gång och sen massproduceras husen. Kostnadsmässigt slår man alltså ut en kostad på många objekt.

Arkitektritat betyder att det görs exklusivt för ett objekt/samling av objekt. Beställaren har ofta en avsikt med detta att skapa det omvända mot massproduktion. Därför får arkitekten ta ut svängarna med materialval och avancerande konstruktionslösningar vilket i sin tur driver byggkostnader.
Citera
2022-12-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte riktigt hur byggherren tänkte här. Ok att man gör specialdesignade arkitektritade hus i Djursholm. Men BRF-hus i Sköndal för uppåt 11 mille? Alltså den prissättningen kommer att bli svår att räkna hem med det läget. Och så hade det varit även utan ukrainakrisen sannolikt.

När man kollar så har det byggts en hel del hus i Sköndal de senaste åren som sålts för 10+ miljoner och dessa ligger i någon mån närmare köpcentrum och bussarna.
Men detta är ett steg till onekligen.
Helt feltajmat
Citera
2022-12-23, 20:18
Medlem
Citat:
Du har aldrig hört talas om begreppet arkitektritat?

En arkitekt för kataloghus ritar EN gång. Konstruktören räknar EN gång och sen massproduceras husen. Kostnadsmässigt slår man alltså ut en kostad på många objekt.

Arkitektritat betyder att det görs exklusivt för ett objekt/samling av objekt. Beställaren har ofta en avsikt med detta att skapa det omvända mot massproduktion. Därför får arkitekten ta ut svängarna med materialval och avancerande konstruktionslösningar vilket i sin tur driver byggkostnader.

Jo. Men alla dessa radhusen är ju likadana? Vem i längan har en unik lägenhet menar du? Sedan finns det ju tiotusentals likadana/liknande radhus i Sverige.

Jag förstår att man anlitar en arkitekt om man heter Zlatan Ibrahimovic och ska bygga en fet vill för 100MSEK. Men på en gräsplätt i Sköndal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in