2022-12-23, 14:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sveriges favoritskap bygger väl mycket på att med Jonna i form så har vi den bästa avslutaren?
Visst är en inledning med Ribom - Ebba - Frida bra, men Finland, Tyskland och Norge har minst lika bra första två ssträckorna (lite beroende på hur de prioriterar) och sen är iofs Frida den bästa normalt på sträcka tre, men om Haga eller Fossesholm hittar formen tror jag de kommer kunna gå med. Men jag har svårt att se hur de andra (Diggins undantagen, men USA lär vara avhängda) ska kunna slå en Jonna i form. Men är Jonna inte i form så är det plötsligt vidöppet som jag ser det. Även med Frida borta känns det tufft, men är Ilar i form så är hon en ok ersättare och vinstchansen är inte helt borta.
Med Jonna borta så lär väl avslutningen bli Ilar - Frida vilket när jag tänker efter fortfarande kan ge guld.

Visst är det så.

Utan Jonna så ser jag Carl som bästa avslutare, räknar kallt bort (Diggins) USA som alltid underpresterar i stafetter.
Citera
2022-12-23, 14:29
Medlem
HungalaBungalas avatar
Jag känner inte alls samma lugn över att sätta Ribom på första, tycker inte vi sett något denna säsongen som får mig att tro att hon skulle hänga på t ex Matintalo, TU Weng/Kalvå om de startar någon av dem i de respektive lagen.

Är rädd att vi kan få en genomklappning på en eventuell sprinter som går 1:a sträckan så tycker inte man skall utesluta Ilar som startkvinna om hon är i god form.
Citera
2022-12-23, 14:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag känner inte alls samma lugn över att sätta Ribom på första, tycker inte vi sett något denna säsongen som får mig att tro att hon skulle hänga på t ex Matintalo, TU Weng/Kalvå om de startar någon av dem i de respektive lagen.

Är rädd att vi kan få en genomklappning på en eventuell sprinter som går 1:a sträckan så tycker inte man skall utesluta Ilar som startkvinna om hon är i god form.
Startsträckan är för mig öppen, den av Ilar, Ribom, Maja och Linn som visar bäst form under VM får platsen (för Linn förutsätter det att hon visat även nån form av distanskapacitet innan). Ilar är annar en perfekt reserv (även Maja en mycket bra reserv) då de kan hoppa in på alla sträckor.
Kalvå lär gå andra för Norge, allt annat vore en stor skräll för mig. Även Matintalo kan hamna på andra, så väldigt osäker hur tuff startsträckan verkligen blir.
Citera
2022-12-23, 14:41
Medlem
At toppidrett setter kroppen på prøve er ikke noe nytt, og det gjelder også langrenn.
Nå sist er det kroppen til tidligere landslagsløper Kathrine Harsem som sier stopp.

– Jeg har fått påvist skader i rygg, korsbein og bekken, på grunn av mange år med mye og hard trening, og har måttet velge å prioritere helsen fremfor toppidrett for en stund.

– Jeg vet ikke hva fremtiden bringer i forhold til satsingen mi. Hovedmålet mitt ryker, og det blir en tøff vinter å måtte følge fra sidelinjen, uttaler Harsem.

Hun hadde drømt om å gå VM i Planica i månedsskiftet februar-mars.

– Å måtte ta så mye hensyn til kroppen, har skapt mange triste stunder det siste året, og mye av gleden og motivasjonen forsvinner, skriver Harsem.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/ve6lV4/harsem-maa-ta-pause-paa-ubestemt-tid
Citera
2022-12-23, 14:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala

Ribom i den sprintform hon var i Ruka och Lillehammer tror jag inte har några problem med en startsträcka som bara är 5 km. Tror hon har bättre uthållighet denna säsong jämfört med tidigare. Däremot känns Maja lite tveksam, har ju fallit igenom i två stafetter.
Citera
2022-12-23, 15:05
Medlem
rainbowias avatar
På herrsidan verkar det som det blir Tour de lusekofte. Svenska Spel har Kläbo som storfavorit, därefter ytterligare 7 norrmän innan Porre kommer (tillsammans med Iversen).
Citera
2022-12-23, 15:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ribom i den sprintform hon var i Ruka och Lillehammer tror jag inte har några problem med en startsträcka som bara är 5 km. Tror hon har bättre uthållighet denna säsong jämfört med tidigare. Däremot känns Maja lite tveksam, har ju fallit igenom i två stafetter.
Förhoppningsvis hamnar vi inte i samma läge som på OS då sju av åtta åkare hade tveksam till rent ut sagt usel form + Jonna i superform.
Vad gäller Jonna så har hon nu varit bästa svenska i de senaste sexton internationella tävlingar hon kört (tretton om vi räknar bort stafetter, och nej jag räknar inte sprintkval - där var Johanna snabbare i Drammen). Ska vi gissa att hon kommer upp i 22 men inte 23?
Citera
2022-12-23, 16:58
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
På herrsidan verkar det som det blir Tour de lusekofte. Svenska Spel har Kläbo som storfavorit, därefter ytterligare 7 norrmän innan Porre kommer (tillsammans med Iversen).

Är Kläbo verkligen en så stor favorit som oddsen indikerar? Är Golberg till odds 8 inte ett ganska bra spel?
Citera
2022-12-23, 19:02
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Är Kläbo verkligen en så stor favorit som oddsen indikerar? Är Golberg till odds 8 inte ett ganska bra spel?
Ifjol slog Kläbo Golberg med 59 sekunder i final climb, så om inte Golberg kan klättra bättre än så så är han chanslös. Hade han klättrat som Kläbo ifjol hade han kommit trea i sammandraget, så det var inte motivationen som saknades.
Citera
2022-12-23, 19:08
Moderator
Hjv9s avatar
Jag hoppas vem-som-en-kör-förstasträckan åker minst ett distanslopp innan så det inte blir som med Maja i OS.
Citera
2022-12-23, 20:18
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ifjol slog Kläbo Golberg med 59 sekunder i final climb, så om inte Golberg kan klättra bättre än så så är han chanslös. Hade han klättrat som Kläbo ifjol hade han kommit trea i sammandraget, så det var inte motivationen som saknades.

Sant. Men är det möjligt för Golberg ha en tillräcklig ledning inför Final climb för att kompensera? Och är inte
chansen för tour-avhopp större för Kläbo?
Citera
2022-12-24, 00:04
Medlem
Norge är rätt nöjda med damernas inledning på säsongen..

..men har det nämnts att det är första gången sedan säsongen 1995/96 dom inte vunnit en världscup före julafton? (blev just 0 segrar den säsongen)

Anmärkningsvärt.
Senast redigerad av frankkk 2022-12-24 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in