2022-12-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om du redan tagit dig in och de som bor där börjar protestera och försöker få ut dig har du redan begått ett brott. Du skulle ha frågat innan.

Ja men du förstår väl att det är skillnad på att ha sex och att gå in i andras bostäder, inte riktigt samma grej.

Det finns inget krav på uttryckligt samtycke när det gäller att gå in i andras bostäder så bevisbördan för att man gått in utan att varit inbuden ligger på åklagaren.
Citera
2022-12-23, 13:08
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja men du förstår väl att det är skillnad på att ha sex och att gå in i andras bostäder, inte riktigt samma grej.

Det finns inget krav på uttryckligt samtycke när det gäller att gå in i andras bostäder så bevisbördan för att man gått in utan att varit inbuden ligger på åklagaren.
Vad är skillnaden menar du? Det är ju självklart olagligt att gå in i andras bostäder utan tillåtelse. Alla brott, inte bara inbrott och våldtäkt, måste försöka bevisas av åklagare så det råder ingen särskild skillnad.
Citera
2022-12-23, 13:20
Bannlyst
Citat:
Vart du går helt vilse i ditt kollriga resonemang är att du inbillar dig att tjejer vill ha sex med vilken kille som helst. Och när som helst. Du tror att tjejer antagligen måste funka som en kille. Du har inget emot att en hyfsat het tjej kommer fram och försöker ha sex med dig. Ergo inbillar du dig att tjejer nog funkar så också. Men se, det funkar inte så.

Det finns kvinnor som fungerar så. Det är däremot få som gör så utom i speciella sammanhang, eftersom de lätt får dåligt rykte av att bete sig så.
Citera
2022-12-23, 13:25
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det finns kvinnor som fungerar så. Det är däremot få som gör så utom i speciella sammanhang, eftersom de lätt får dåligt rykte av att bete sig så.
Jag har lite svårt att förstå din poäng här. Det existerar kvinnor som vill ha sex med vem som helst, så det borde därmed vara lagligt att försöka trycka kuken i vilken kvinna som helst?
Citera
2022-12-23, 13:30
Bannlyst
Citat:
Jag har lite svårt att förstå din poäng här. Det existerar kvinnor som vill ha sex med vem som helst, så det borde därmed vara lagligt att försöka trycka kuken i vilken kvinna som helst?

Givetvis inte, men det finns ingen anledning att låtsas som att kvinnor är så sårbara och oskyldiga som man ofta gör.
Citera
2022-12-23, 13:32
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden menar du? Det är ju självklart olagligt att gå in i andras bostäder utan tillåtelse. Alla brott, inte bara inbrott och våldtäkt, måste försöka bevisas av åklagare så det råder ingen särskild skillnad.

Förstår du verkligen inte skillnaden på sex och intrång i bostäder ska du nog vänta med sex.
Citera
2022-12-23, 14:28
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Förstår du verkligen inte skillnaden på sex och intrång i bostäder ska du nog vänta med sex.
Om du tror att det är jätteskillnad på att tränga in i någons kropp eller deras bostad utan samtycke rent juridiskt förstår jag din förvirring.
Citera
2022-12-23, 14:31
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Givetvis inte, men det finns ingen anledning att låtsas som att kvinnor är så sårbara och oskyldiga som man ofta gör.
Jag fattar fortfarande inte din poäng. Lagstiftningen säger inte ett dugg om att man ska låtsas som att kvinnor är sårbara.
Citera
2022-12-23, 15:00
Medlem
Citat:
Nej, det är det ju självklart inte. Men det förstår du ju helt själv

Fast varför skriver du då att det kallas för inbrott om du gå in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja när jag samtycker till det?

Citat:
Tvärtom mot vad du tror är det alltså olagligt att ta sig in i någons hem utan att ha rimligt kollat att man har samtycke till det

Var har jag skrivit att jag tror att det är lagligt att begå ett inbrott?

Citat:
Om du redan tagit dig in och de som bor där börjar protestera och försöker få ut dig har du redan begått ett brott. Du skulle ha frågat innan

Om dom först samtycker och sen vill dom inte vill ha mig där längre och be att gå ut och jag gå ut då är det såklart inte ett inbrott.

Annars få du länka en rättskälla till ditt påstående.
Citera
2022-12-23, 15:04
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Fast varför skriver du då att det kallas för inbrott om du gå in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja när jag samtycker till det?
Jag skriver att det är ett brott om du inte samtycker till det.
Citat:
Var har jag skrivit att jag tror att det är lagligt att begå ett inbrott?
Du skriver sida upp och ner om hur det inte alls är inbrott om inte ägaren är hemma och aktivt protesterar mot intrånget.
Citat:
Om dom först samtycker och sen vill dom inte vill ha mig där längre och be att gå ut och jag gå ut då är det såklart inte ett inbrott.
Jaha? Det är ju ingen som påstått motsatsen men det är ju bra att du förklarar rena självklarheter förstås.
Citera
2022-12-23, 15:17
Avslutad
Citat:
För det första, Resonemanget har inget med mig som individ att göra utan det är baserad på grupp nivå.

Så vad jag som individ utgår ifrån är har såldes inget med saken att göra.

För det andra, Om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas/anses/definieras vara ett ”ja”.

Då blir det såhär.

Människor vill inte inte ha sex+dom meddelar annat till sex där och då genom uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej=samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Ja såklart! Det gör jag med! Men det säger inget om vad som betraktas som ett ja i lagens mening!

Dvs om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas som ”ja” eller inte framgår inte av lagtexten nej.
Vad menar du betraktas som ett ”nej” i lagens mening då?
Citera
2022-12-24, 13:44
Medlem
Citat:
Om du tror att det är jätteskillnad på att tränga in i någons kropp eller deras bostad utan samtycke rent juridiskt förstår jag din förvirring.

Det är klart det är en stor skillnad på det, förstår du verkligen inte det?

Rent juridiskt är det två avgörande skillnader:

1. straffskalan mycket högre för intrång i någon annans kropp mot dennes vilja.

2. Det krävs inget uttryckligt samtycke för att få gå in i en annans bostad. Om du t.ex.följer med en kompis in i dennes bostad kommer du inte åka dit för intrång även om denne inte uttryckligen sagt att du får gå in. Om kompisen inte protesterar kan du lugnt gå in utan att straffas för det.

Så jo, rent juridiskt är det en jätteskillnad mellan dessa två brott. Mycket högre straff och mycket lägre beviskrav för våldtäkt än för inbrott.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-12-24 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in