Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Det kallas för egenmäktigt förfarande eller ett rentav inbrott. Det är alltså olagligt att göra detta utan samtycke
Om du vill in i mitt hem. Om jag är då inte är i en särskilt utsatt situation men gör ingen motstånd eller ett verbalt nej, Dvs att jag utrycker samtycke.
Min fråga till dig.
Varför skulle det vara ett inbrott när jag utrycker samtycker till att du ta dig in i mitt hem?
Citat:
Aha. Så om jag dundrar in med en hagelbrakare, stirrar på dig som en psykopat och säger ”Sitt bara jävligt still där medan jag lagar blodpudding” . Annars kommer det inte sluta bra" så begår jag inget brott om du inte gör motstånd?
För det första, Fast nu prata jag om ”vanliga” situationer. Jag prata inte om särskilt utsatta situationer som jag skrev i mitt inlägg.
Om någon dundrar in med en hagelbrakare, stirrar på en som en psykopat och säger "Sitt bara jävligt still där medan jag lagar blodpudding. Annars kommer det inte sluta bra"
Är det ingen vanlig situation!
För det andra, Om vi nu ska jämföra att komma in i en annans hem med sex.
Så blir det såhär.
Om någon kommer fram till en med en hagelbrakare, stirrar på en som en psykopat och säger "Sitt bara jävligt still där medan jag penetrera dig hårt i båda hålen!. Annars kommer det inte sluta bra"
Om det fanns en sådan hotbild mot en person ja då skulle personen vara i en särskilt utsatt situation.
Det va nämligen olagligt att ha sex med en person som befinner sig i särskilt utsatt situation redan innan samtyckeslagen.
Eller trodde du på riktigt att det va lagligt innan samtyckeslagen att ha sex med en som är i en särskilt utsatt situation? Trots att det bokstavligt talat stog i lagen att det va det?
Citat:
Det är klart det är du som bestämmer. Självklart. Det är hela poängen. Vem som helst ska dock utgå från att du tillåter folk att ta sig in i ditt privata hem
Min poäng sen inlägg 1 är den här.
”Om det är tillåtet beror på om jag samtycker.
Vad som däremot är att betraktas som just samtycke beror på vilken utgångspunkt man har i fallet baserad på hur människor som grupp fungera. ( Resonemanget har såldes inget med mig som individ att göra ) För att lagar är just baserad på grupp nivå och inte på individ nivå.
Därför kan man inte jämföra fall som har olika utgångspunkt.
Men om lagar skulle vara baserad på individ nivå ja då håller jag med dig i dina invändningar”