2022-12-20, 07:26
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, då tycker jag inte att mannen ska dömas om ord står mot ord. Det beror förstås även på omständigheterna. Om paret har hånglat på dansgolvet på en krog, och sedan går hem till den ena klockan 3 på natten - då måste man förutsätta att kvinnan förstod vad som väntade. Om hon inte är begåvningshandikappad, underårig etc.. Men om mannen säger till en föreningskamrat: "det är bara du och jag som kan komma på styrelsemötet, så jag tycker att vi lika gärna kan ta det hemma hos mig som att åka in till föreningslokalen". Då ska kvinnan inte behöva räkna med sex. Då går hon hem till mannen i god tro, och då finns det större anledning att tro på kvinnan än på mannen, om ord står mot ord.

...och sedan tycker jag även att rätten måste få väga in kvinnans vandel. Jag vet att feministerna inte tycker så, men det gäller ju ALLTID när ord står mot ord, oavsett brottstyp, att man måste väga in kontrahenternas trovärdighet. Om en mäklare redan har sålt tre mögelhus utan att upplysa kunden om problemet, så är det mer sannolikhet att han även denna gång har vetat om möglet, än om det skulle vara en mäklare som aldrig blivit påkommen med någon lögn tidigare. Och om en kvinna har haft sex med många män utan att vara i en relation, så är det mera troligt att hon även denna gång har haft sex frivilligt, än om hon skulle ha varit oskuld, eller endast haft sex med sin make.

Det här var ju ett fantastiskt inlägg.
Citera
2022-12-20, 07:27
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför inte då?

Kvinnan blev ju inte åtalad när David Massi bevisade att hon förfalskade en ljudfil heller. Systemet är riggat till kvinnornas fördel. Kvinnor kan falskanmäla män hur mycket som helst utan att riskera något straff.

Men detta bör ändras som jag skrivit, en falsk anmälan bör ge upp till det dubbla straffet som brottet man falskanmäler kan ge och beviskraven bör ligga på lika nivå.

Det är ju helt otroligt att hon inte blev åtalad för det. Kan det verkligen vara möjligt?
Citera
2022-12-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ju helt otroligt att hon inte blev åtalad för det. Kan det verkligen vara möjligt?

Ja tyvärr så är det så mycket woke i rättssystemet, vedervärdigt.
Citera
2022-12-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vart du går helt vilse i ditt kollriga resonemang är att du inbillar dig att tjejer vill ha sex med vilken kille som helst. Och när som helst

För det första, Där har du fel! Min utgångspunkt är faktisk att ingen tjej vill ha sex med mig tills dom meddelar ja.

För det andra, Så är ju så att lagar är baserad på grupp nivå och inte på individ nivå. Annars vore det nästintill helt omöjligt att stifta lagar.

För det tredje, Du har ingen aning om vilken sexuell läggning eller vilket kön jag har. Så ditt antagande att jag skulle vara en hetro kille är såldes baserad på dina fördomar om mig och inte på fakta. För det finns ingen fakta om mig på det här forumet som säger att jag skulle vara en hetro kille.

För det fjärde, Det här resonemanget har nödvändigts inget med mina åsikter att göra.

Citat:
Människor är som grupp också hungriga varelser som gillar att äta mat. Det är vetenskapligt bevisat. Är det okej för dig att jag kliver in hos dig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja? Du gillar ju mat. Det vet jag ju. Det är vetenskapligt bevisat

Om jag inte är i en särskilt utsatt situation men gör ingen motstånd eller ett verbalt nej, Dvs att jag utrycker samtycke. Varför skulle det inte vara ok för dig då att kliva in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja?

Om jag nu inte vill att du kliver in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja, Ja då är det upp till mig att göra motstånd eller ett säga verbalt nej.

Att jag måste göra motstånd eller säga verbalt nej ifall jag inte vill något ( Om jag inte är i en särskilt utsatt situation ) tycker jag är ett helt ok krav på mig, eftersom jag är en vuxen människa som är fullt kapabel till det.

Citat:
Det vore ju helt orimligt att du själv ska kunna få bestämma vem och när du vill ska komma hem till dig

Jag säger nej eller gör motstånd=jag bestämmer att du inte få komma in och laga blodpudding hos mig.

Jag säger inte nej och gör inget motstånd=jag bestämmer att du få komma få in och laga blodpudding hos mig.

Dvs jag bestämmer när och vem någon ska komma in hos mig genom att göra motstånd och säga verbalt nej eller inte.

Eller menar du att jag som vuxen människa som inte är i en särskilt utsatt situation är oförmögen eller inte är kapabel till att säga nej eller göra motstånd ifall jag inte vill?
Citera
2022-12-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Må vara att DIN utgångspunkt är att alla kvinnor vill ha sex med dig

För det första, Du har ingen aning om vilken sexuell läggning eller vilket kön jag har. Så ditt antagande att jag skulle vara en hetro kille är såldes baserad på dina fördomar om mig och inte på fakta. För det finns ingen fakta om mig på det här forumet som säger att jag skulle vara en hetro kille.

För det andra, Du har fel! Min utgångspunkt är att människor inte vill ha sex med mig för att inte riskera att göra något emot en människas vilja.

Citat:
Rättsväsendets utgångspunkt är att kvinnor INTE vill ha sex med dig såtillvida de inte meddelat annat

För det första, Jag håller såklart med rättsväsendets i såna fall!

För det andra, Nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Det beror på hur man definierar ”Ja/Samtycke”

Lagen har inte definierat vad ett ”Ja” är.

Då blir det liksom upp till den andra att definiera vad ett ”Ja” är eftersom lagen inte gör det.

Om då personer definiera ”Ja” som i uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej.

Då blir det såhär.

Människor vill inte inte ha sex+dom meddelar annat/ja till sex där och då genom uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej. =samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Så alla kommentarer som ”Samhällets utgångspunkt bör vara att människor inte vill ha sex såtillvida de inte meddelat annat” Mitt svar på det.

”För det första, Jag personligen håller helt med! och det är just min utgångspunkt för att inte riskera att göra fel.

För det andra, Men grejen är att människor har meddelat annat/ett ”Ja” till sex genom utebliven motstånd och uteblivit verbalt nej. Därför är det lagligt att ha sex med människor som inte gör motstånd och inte säger nej eftersom ( precis som du skrev ) har meddelat annat”

ALLT beror på hur man definiera samtycke/Ja.
Citera
2022-12-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Ja, då är vi överens. Tror jag.

Nice att vi är troligtvis är överens

När jag är i ett kärleks förhållande eller ett sexuellt förhållande är det ett krav på att jag och den andra personen har en regelbunden öppen,tydlig och ärlig kommunikation om just samtycke,preferenser och gränser. För det ska bli så bra för oss som möjligt!

Så jag vet om och när min partner samtycke.

Grejen är att lagen inte definiera samtycke.

Hur ska jag då kunna veta om min partner samtycker i lagens mening?

Min partner samtycker ( Det är som sagt A och O för mig annars låter jag såklart bli ) men kanche inte samtycker enligt vad lagen anser är samtycke vilket är våldtäkt.
Senast redigerad av Challe12345 2022-12-21 kl. 17:14.
Citera
2022-12-21, 17:24
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Om jag inte är i en särskilt utsatt situation men gör ingen motstånd eller ett verbalt nej, Dvs att jag utrycker samtycke. Varför skulle det inte vara ok för dig då att kliva in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja?
Det kallas för egenmäktigt förfarande eller rentav inbrott. Det är alltså olagligt att göra detta utan samtycke.
Citat:
Om jag nu inte vill att du kliver in hos mig en onsdagskväll och börjar laga vidbränd blodpudding i olivolja, Ja då är det upp till mig att göra motstånd eller ett säga verbalt nej.
Det har du självklart all rätt att göra. Det faller under nödvärn. Men du kan också lugnt sitta kvar i soffan och ringa polisen och meddela att någon tokfan har klampat in hos dig och står och lagar mat. Så får man nämligen inte göra utan samtycke.
Citat:
Att jag måste göra motstånd eller säga verbalt nej ifall jag inte vill något ( Om jag inte är i en särskilt utsatt situation ) tycker jag är ett helt ok krav på mig, eftersom jag är en vuxen människa som är fullt kapabel till det.
Det är väl en fullt rimlig reaktion att protestera om någon luffare kliver in hemma hos dig och sätter sig och runkar i din soffa. Det håller jag med om. Luffaren har dock redan begått ett brott i det läget. Eftersom ingen, inte ens en luffare, kan utgå från att man kan knalla in i folks privata hem utan samtycke.
Citat:
Jag säger nej eller gör motstånd=jag bestämmer att du inte få komma in och laga blodpudding hos mig.
Det är som sagt en rimlig reaktion. Ungefär som en butiksägare kan börjar protestera om denne ser att någon snattar. Det är dock ett brott att snatta även om ingen ser det och kan protestera.
Citat:
Jag säger inte nej och gör inget motstånd=jag bestämmer att du få komma få in och laga blodpudding hos mig.
Aha. Så om jag dundrar in med en hagelbrakare, stirrar på dig som en psykopat och säger "Sitt bara jävligt still där medan jag lagar blodpudding. Annars kommer det inte sluta bra" så begår jag inget brott om du inte gör motstånd?
Citat:
Dvs jag bestämmer när och vem någon ska komma in hos mig genom att göra motstånd och säga verbalt nej eller inte.
Det är klart det är du som bestämmer. Självklart. Det är hela poängen. Vem som helst ska dock utgå från att du tillåter folk att ta sig in i ditt privata hem. Är du exempelvis inte ens hemma när en luffare tar sig in hos dig så är det inte tillåtet bara för att du inte gjorde motstånd.
Citat:
Eller menar du att jag som vuxen människa som inte är i en särskilt utsatt situation är oförmögen eller inte är kapabel till att säga nej eller göra motstånd ifall jag inte vill?
Det är klart att du får göra motstånd. Det är en naturlig reaktion. Lite beroende på situation förstås. Det händer rätt ofta att gatugäng omringar en stackars nattvandrare och bara tar plånboken helt utan motstånd. De flesta är inte så kaxiga när åtta gängmedlemmar ställer sig i ring och "ber snällt" att få låna pengar.
Citera
2022-12-21, 17:30
Avslutad
Citat:
För det första, Du har ingen aning om vilken sexuell läggning eller vilket kön jag har. Så ditt antagande att jag skulle vara en hetro kille är såldes baserad på dina fördomar om mig och inte på fakta. För det finns ingen fakta om mig på det här forumet som säger att jag skulle vara en hetro kille.

För det andra, Du har fel! Min utgångspunkt är att människor inte vill ha sex med mig för att inte riskera att göra något emot en människas vilja.

För det första, Jag håller såklart med rättsväsendets i såna fall!

För det andra, Nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Det beror på hur man definierar ”Ja/Samtycke”

Lagen har inte definierat vad ett ”Ja” är.

Då blir det liksom upp till den andra att definiera vad ett ”Ja” är eftersom lagen inte gör det.

Om då personer definiera ”Ja” som i uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej.

Då blir det såhär.

Människor vill inte inte ha sex+dom meddelar annat/ja till sex där och då genom uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej. =samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Så alla kommentarer som ”Samhällets utgångspunkt bör vara att människor inte vill ha sex såtillvida de inte meddelat annat” Mitt svar på det.

”För det första, Jag personligen håller helt med! och det är just min utgångspunkt för att inte riskera att göra fel.

För det andra, Men grejen är att människor har meddelat annat/ett ”Ja” till sex genom utebliven motstånd och uteblivit verbalt nej. Därför är det lagligt att ha sex med människor som inte gör motstånd och inte säger nej eftersom ( precis som du skrev ) har meddelat annat”

ALLT beror på hur man definiera samtycke/Ja.
Lagens utgångspunkt är att människor inte vill ha sex med dig såvida de inte meddelat annat.

Lagen definierar ett uteblivet ja som ett nej.

Läs igen: Lagen definierar ett uteblivet ja som ett nej.
Citera
2022-12-22, 18:29
Medlem
Horabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Bra att männen på Flashback som är verbalt svaga och röstar AfS får tips.

Projicerar du nu eller vad är det som händer med dig egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Alla som skriver raljanta inlägg är nog verbalt svaga och/ eller utrustade med en rätt svag mental förståelse. Exemplen är alltid en borderlinebrud som får ågren dagen efter. Om man träffats på krogen, snackat, hånglat och tagit en taxi hem och stämt av att det är ok så torskar man inte för våldtäkt. Det är väldigt svårt att bli dömd för våldtäkt. Oavsett vad Alexander Bard utan bevis presenterar om en pandemi av ideologiskt drivna illuminati-advokater som är ute efter att fängsla män.

Ja, exempelvis hela den där baletten om att Wallin bara var ute efter att fängsla män som Axel i Haveristerna och Virtanen på Aftonbladet är bara rena påhitt av Bard. Naturligtvis begick de båda äckliga MeToo-männen övergreppen som de har blivit anklagade för.

Sen att det existerar borderlinebrudar som får ågren dagen efter är svårt att förneka, men såna undantag kan man kanske inte klandra advokaten i sammanhanget för?
Citera
2022-12-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det kallas för egenmäktigt förfarande eller ett rentav inbrott. Det är alltså olagligt att göra detta utan samtycke

Om du vill in i mitt hem. Om jag är då inte är i en särskilt utsatt situation men gör ingen motstånd eller ett verbalt nej, Dvs att jag utrycker samtycke.

Min fråga till dig.

Varför skulle det vara ett inbrott när jag utrycker samtycker till att du ta dig in i mitt hem?

Citat:
Aha. Så om jag dundrar in med en hagelbrakare, stirrar på dig som en psykopat och säger ”Sitt bara jävligt still där medan jag lagar blodpudding” . Annars kommer det inte sluta bra" så begår jag inget brott om du inte gör motstånd?

För det första, Fast nu prata jag om ”vanliga” situationer. Jag prata inte om särskilt utsatta situationer som jag skrev i mitt inlägg.

Om någon dundrar in med en hagelbrakare, stirrar på en som en psykopat och säger "Sitt bara jävligt still där medan jag lagar blodpudding. Annars kommer det inte sluta bra"

Är det ingen vanlig situation!

För det andra, Om vi nu ska jämföra att komma in i en annans hem med sex.

Så blir det såhär.

Om någon kommer fram till en med en hagelbrakare, stirrar på en som en psykopat och säger "Sitt bara jävligt still där medan jag penetrera dig hårt i båda hålen!. Annars kommer det inte sluta bra"

Om det fanns en sådan hotbild mot en person ja då skulle personen vara i en särskilt utsatt situation.

Det va nämligen olagligt att ha sex med en person som befinner sig i särskilt utsatt situation redan innan samtyckeslagen.

Eller trodde du på riktigt att det va lagligt innan samtyckeslagen att ha sex med en som är i en särskilt utsatt situation? Trots att det bokstavligt talat stog i lagen att det va det?

Citat:
Det är klart det är du som bestämmer. Självklart. Det är hela poängen. Vem som helst ska dock utgå från att du tillåter folk att ta sig in i ditt privata hem

Min poäng sen inlägg 1 är den här.

”Om det är tillåtet beror på om jag samtycker.

Vad som däremot är att betraktas som just samtycke beror på vilken utgångspunkt man har i fallet baserad på hur människor som grupp fungera. ( Resonemanget har såldes inget med mig som individ att göra ) För att lagar är just baserad på grupp nivå och inte på individ nivå.

Därför kan man inte jämföra fall som har olika utgångspunkt.

Men om lagar skulle vara baserad på individ nivå ja då håller jag med dig i dina invändningar”
Citera
2022-12-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Lagens utgångspunkt är att människor inte vill ha sex med dig såvida de inte meddelat annat.

För det första, Resonemanget har inget med mig som individ att göra utan det är baserad på grupp nivå.

Så vad jag som individ utgår ifrån är har såldes inget med saken att göra.

För det andra, Om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas/anses/definieras vara ett ”ja”.

Då blir det såhär.

Människor vill inte inte ha sex+dom meddelar annat till sex där och då genom uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej=samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Citat:
Lagen definierar ett uteblivet ja som ett nej

Ja såklart! Det gör jag med! Men det säger inget om vad som betraktas som ett ja i lagens mening!

Dvs om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas som ”ja” eller inte framgår inte av lagtexten nej.
Citera
2022-12-23, 11:50
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Varför skulle det vara ett inbrott när jag utrycker samtycker till att du ta dig in i mitt hem?
Nej, det är det ju självklart inte. Men det förstår du ju helt själv.
Citat:
Men om lagar skulle vara baserad på individ nivå ja då håller jag med dig i dina invändningar”
Tvärtom mot vad du tror är det alltså olagligt att ta sig in i någons hem utan att ha rimligt kollat att man har samtycke till det. Om du redan tagit dig in och de som bor där börjar protestera och försöker få ut dig har du redan begått ett brott. Du skulle ha frågat innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in