Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja:
https://sealevel.colorado.edu/

Det är svårt att bevisa exakt varför folk flyr. Är det klimatet eller det politiska kaos som följer i dess spår?

Det väntade man sig heller inte. En liten minskning av utsläppen under så kort tid försvinner i bruset.

Svårt att säga. Vi har bara pålitliga data från en liten del av dess utbredningsområde:
https://polarbearsinternational.org/polar-bears-changing-arctic/polar-bear-facts/status/

Ja, utan tvivel.

Du har ju inga. Du kom bara med en rad påståenden.
Jag formar inte min bild av klimatläget ur tomma luften eller genom intensivt navelskådande. Det är väl klart att jag har på fötterna för det jag skriver. Att jag inte kastar fram länk efter länk som du gör beror på att du inte skulle acceptera mina källor då de inte kommer från the usual suspects.

Jag skall göra två undantag bara för att du är så enveten:
1) isbjörnarna, Susan Crockford https://polarbearscience.com/
2) Stora barriärrevet Peter Ridd https://www.thegwpf.org/content/uploads/2022/08/Ridd-Record-Coral-GBR.pdf?mc_cid=4682239443&mc_eid=a339c04674

Det är din uppgift att bedöma hur trovärdiga du tycker att Crockford och Ridd verkar vara inom sina respektive vetenskapsområden.
Citera
2022-12-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Jag skall göra två undantag bara för att du är så enveten:
1) isbjörnarna, Susan Crockford https://polarbearscience.com/
Bara för att en sida kallas för "polarbearscience" innebär inte att den är trovärdig. Crockford har aldrig forskat på isbjörnar utan framför bara egna åsikter som går emot vad folk som faktiskt är experter kommit fram till. Hon har även varit involverad i Heartland.
Citat:
2) Stora barriärrevet Peter Ridd https://www.thegwpf.org/content/uploads/2022/08/Ridd-Record-Coral-GBR.pdf?mc_cid=4682239443&mc_eid=a339c04674
Och så var det över till GWPF. du förlitar dig tydligen helt på vad sådana här lobbygrupper påstår.
Citera
2022-12-23, 09:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Curry är en expert, det är sant. Men hon tror sig veta bättre än den samlade expertisen, och hon tvivlar gällande de mest besvärliga frågorna (de som fordrar klimatförebyggande åtgärder), trots att det finns stark vetenskaplig konsensus om frågorna. Hon säger typ att alla andra forskare har missuppfattat läget, och det gör hon på mycket svaga grunder, och det hela liknar mest ett slags professionellt velande snarare än rationella och underbyggda invändningar.

Så på basis av det verkar det faktiskt mest rationellt att "tro sig veta bättre" än vad hon gör, åtminstone gällande vissa saker.
Nej, hon säger absolut INTE att ”alla andra forskare har missuppfattat läget”. Hon säger att det är för mycket politik inblandat och att fossila bränslen är nödvändiga för vår energiförsörjning. Vidare säger hon att det görs för lite för att skydda människor mot extremväder som alltid kommer att finnas.
Citat:
Och sen ställer jag mig lite frågande till varför du innan har protesterat så väldigt när jag har kallat dig vetenskapsförnekande foliehatt, när du nu praktiskt taget bokstavligen deklarerar dig själv som en sådan. Drama queen much?
Jag ”protesterar” inte ”väldigt” – jag påtalar lugnt och sansat att du har fel. Du förstår uppenbarligen inte betydelsen av orden ”protesterar” och ”väldigt”. Överlag ger du ett intryck av att vara en obildad och elak liten mobbare som inte förstår det som diskuteras. Det kan du givetvis inte lasta mig för.
Citera
2022-12-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Halmgubbar?
Du gjorde gällande att ipccs rapporter fungerar som "Guterres verktyg för att pressa miljarder ur skraja, västerländska politiker"
Det är en konspirationsteori.

Dessutom besvarade du ju inte mina frågor, utan kom med en motpåstående. Som här besvarades genom att visa att de påstådda halmgubbarna inte var halmgubbar.

Är det så att du blir kränkt när de konspirationsteorier du är anhängare av, blir kallade konspirationsteorier?
Kränkt Nej, det du kallar konspirationsteorier är så som det verkligen ser ut tyvärr. FN:s övergripande mål för resursutjämning och ambitioner att bli en världsregering offentliggjordes i Rio 2012. Tillvägagångssättet då IPCC:s Summary Report tas fram är väldokumenterat och inte heller något man försöker dölja lika lite som WEF försöker dölja sina maktambitioner. Det är så här illa och det som gör en mörkrädd är att så få reagerar på det eller ens vet om vad som pågår inför öppen ridå. Vad fan är du för debattör som inte kan hantera Google?

Dessutom är du inte fullt så smart som du verkar tro vilket bevisas av dina avslutande rader.
Citera
2022-12-23, 10:08
Medlem
Citat:
Bara för att en sida kallas för "polarbearscience" innebär inte att den är trovärdig. Crockford har aldrig forskat på isbjörnar utan framför bara egna åsikter som går emot vad folk som faktiskt är experter kommit fram till. Hon har även varit involverad i Heartland.

Och så var det över till GWPF. du förlitar dig tydligen helt på vad sådana här lobbygrupper påstår.
Det var ju det jag sa. Information som inte passar dina förutfattade meningar avfärdar du på det ena eller andra sättet utan att ägna någon tid åt att sätta dig in i materialet. Jag är väl insatt i det som klimathotsreligionen bygger sitt case på men du verkar inte vilja studera klimathotsskeptikernas argumentation och uppfattning. Hur skall du någonsin lära dig något nytt om du slår ifrån dig allt som du inte på förhand har bestämt dig för är sant.
Citera
2022-12-23, 10:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Det cirkelresonemang som du och dina gelikar visar i inlägg efter inlägg är bara löjligt. Ni lägger fram något påstående och avfärdar sedan varje invändning med att den ”inte är trovärdig” (med varierande synonymer).
Resonemanget använder sitt eget påstående för att bevisa sin validitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang

Ni använder ordet ”vetenskap” som ett magiskt ord för att ”bevisa” validiteten. Det är givetvis absurt.
Citera
2022-12-23, 10:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Curry är en expert, det är sant. Men hon tror sig veta bättre än den samlade expertisen, och hon tvivlar gällande de mest besvärliga frågorna (de som fordrar klimatförebyggande åtgärder), trots att det finns stark vetenskaplig konsensus om frågorna. Hon säger typ att alla andra forskare har missuppfattat läget, och det gör hon på mycket svaga grunder, och det hela liknar mest ett slags professionellt velande snarare än rationella och underbyggda invändningar.

Så på basis av det verkar det faktiskt mest rationellt att "tro sig veta bättre" än vad hon gör, åtminstone gällande vissa saker.

Och sen ställer jag mig lite frågande till varför du innan har protesterat så väldigt när jag har kallat dig vetenskapsförnekande foliehatt, när du nu praktiskt taget bokstavligen deklarerar dig själv som en sådan. Drama queen much?

En namngiven forskare väger tyngre än spöket "den samlade expertisen". Den "samlade expertisen" är ett begrepp som användes på Twitter för många år sedan och råkade bli viralt. Ett missförstånd som sedermera upprepas som sanning.

Vår kära AI bekräftar att det är ett odefinierbart monster:

Q: Which individuals of science make up the scientific consensus on climate change? Make a list of names.
A: It is not accurate to attribute the scientific consensus on climate change to specific individuals. The scientific consensus on climate change reflects the collective findings and conclusions of the scientific community as a whole, based on a vast body of research and evidence.

Q: How many individual scientists constitutes the scientific community as a whole?
A: It is difficult to quantify the size of the scientific community as a whole, as it encompasses a wide range of disciplines and fields of study, and scientists may be affiliated with a variety of institutions, organizations, and universities. (...)

Q: Is Judith Curry a real person?
A: Yes, Judith Curry is a real person.
Citera
2022-12-23, 10:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du gjorde gällande att ipccs rapporter fungerar som "Guterres verktyg för att pressa miljarder ur skraja, västerländska politiker"
Det är en konspirationsteori.
Konspirationsteori?
FN:s generalsekreterare: ”Vi är på väg mot ett klimathelvete”
FN:s generalsekreterare har varnat för att världen är på väg mot ett ”kollektivt självmord” om den inte vidtar snabba åtgärder mot klimatförändringarna. I sitt tal vid COP27, FN:s klimatkonferens, sa generalsekreteraren António Guterres att världen ”är i vårt livs kamp. Och vi förlorar.” ”Utsläppen av växthusgaser fortsätter att växa. Globala temperaturer fortsätter att stiga”, sa Guterres. ”Vi är på väg mot ett klimathelvete med foten på gaspedalen. Mänskligheten har ett val: samarbeta eller gå under. Det är antingen en klimatsolidaritetspakt – eller en kollektiv självmordspakt.”
[…]
3. Climate Finance (klimatfinansiering): elefanten som aldrig lämnar förhandlingsrummet. Klimatfinansiering kommer återigen att vara ett topptema på COP27. Vi kommer förmodligen att höra mycket om det årliga löftet på 100 miljarder dollar från utvecklade länder som inte levereras. År 2009 i Köpenhamn åtog sig rika länder att ta sig an denna finansiering, men officiella rapporter visar fortfarande att detta mål inte nås. Experter förväntar sig att COP27 verkligen kommer att göra detta löfte till verklighet år 2023, äntligen.
https://unric.org/sv/cop-ar-de-storsta-och-viktigaste-arliga-klimatrelaterade-konferenserna/
Citera
2022-12-23, 10:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Kränkt Nej, det du kallar konspirationsteorier är så som det verkligen ser ut tyvärr. .
Att du tror att det "bara är som verkligheten ser ut" är inget som talar emot att det är konspirationsteorier. Det är ju vad varje konspirationsteoretiker hävdar. Annars hade de ju inte varit konspirationsteoretiker. Det är ju ändå rätt självklart.
Citera
2022-12-23, 10:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Konspirationsteori?
FN:s generalsekreterare: ”Vi är på väg mot ett klimathelvete”
FN:s generalsekreterare har varnat för att världen är på väg mot ett ”kollektivt självmord” om den inte vidtar snabba åtgärder mot klimatförändringarna. I sitt tal vid COP27, FN:s klimatkonferens, sa generalsekreteraren António Guterres att världen ”är i vårt livs kamp. Och vi förlorar.” ”Utsläppen av växthusgaser fortsätter att växa. Globala temperaturer fortsätter att stiga”, sa Guterres. ”Vi är på väg mot ett klimathelvete med foten på gaspedalen. Mänskligheten har ett val: samarbeta eller gå under. Det är antingen en klimatsolidaritetspakt – eller en kollektiv självmordspakt.”
[…]
Visst låter det dramatiskt. Själv är jag inte säker på att detta klimatproblem kan leda till hela mänsklighetens undergång. Kanske kanske inte. Sannolikheten för detta blir lägre om vi agerar tillexempel genom att göra det som inte gjordes här:
Citat:

3. Climate Finance (klimatfinansiering): elefanten som aldrig lämnar förhandlingsrummet. Klimatfinansiering kommer återigen att vara ett topptema på COP27. Vi kommer förmodligen att höra mycket om det årliga löftet på 100 miljarder dollar från utvecklade länder som inte levereras. År 2009 i Köpenhamn åtog sig rika länder att ta sig an denna finansiering, men officiella rapporter visar fortfarande att detta mål inte nås. Experter förväntar sig att COP27 verkligen kommer att göra detta löfte till verklighet år 2023, äntligen.
https://unric.org/sv/cop-ar-de-storsta-och-viktigaste-arliga-klimatrelaterade-konferenserna/

Så, nej. Ipccs rapporter vilar på vetenskap. De är inte Guterres verktyg för att pressa miljarder ur skraja, västerländska politiker. Syftet är att göra något åt klimatproblemet. Som du inte tror existerar. Och då blir ju följaktligen den enda kvarvarande slutsatsen för dig att dra att syftet med ipccs rapporter är att lura rika stater på pengar.

Detta är ett lysande exempel på vad som händer om man utgår från falska premisser. Man landar i konspirationsteoriska slutsatser som inte är till någon hjälp för det verkliga problemet. Som jag skrev mycket om för ett par sidor sedan. Tack för att du visade med detta exempel.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-23 kl. 10:53.
Citera
2022-12-23, 11:01
Medlem
Citat:
Det var ju det jag sa. Information som inte passar dina förutfattade meningar avfärdar du på det ena eller andra sättet utan att ägna någon tid åt att sätta dig in i materialet.
Du bara påstår att alla som inte håller med dig inte är insatta. Jag har studerat er förnekares argumentation och den håller inte. Ni har stängt in er i er filterbubbla och där lär ni stanna.
Citera
2022-12-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
En namngiven forskare väger tyngre än spöket "den samlade expertisen".
Då hänvisar jag till Rockström
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in