Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Curry är en expert, det är sant. Men hon tror sig veta bättre än den samlade expertisen, och hon tvivlar gällande de mest besvärliga frågorna (de som fordrar klimatförebyggande åtgärder), trots att det finns stark vetenskaplig konsensus om frågorna. Hon säger typ att alla andra forskare har missuppfattat läget, och det gör hon på mycket svaga grunder, och det hela liknar mest ett slags professionellt velande snarare än rationella och underbyggda invändningar.
Så på basis av det verkar det faktiskt mest rationellt att "tro sig veta bättre" än vad hon gör, åtminstone gällande vissa saker.
Och sen ställer jag mig lite frågande till varför du innan har protesterat så väldigt när jag har kallat dig vetenskapsförnekande foliehatt, när du nu praktiskt taget bokstavligen deklarerar dig själv som en sådan. Drama queen much?
En namngiven forskare väger tyngre än spöket "den samlade expertisen". Den "samlade expertisen" är ett begrepp som användes på Twitter för många år sedan och råkade bli viralt. Ett missförstånd som sedermera upprepas som sanning.
Vår kära AI bekräftar att det är ett odefinierbart monster:
Q: Which individuals of science make up the scientific consensus on climate change? Make a list of names.
A: It is not accurate to attribute the scientific consensus on climate change to specific individuals. The scientific consensus on climate change reflects the collective findings and conclusions of the scientific community as a whole, based on a vast body of research and evidence.
Q: How many individual scientists constitutes the scientific community as a whole?
A: It is difficult to quantify the size of the scientific community as a whole, as it encompasses a wide range of disciplines and fields of study, and scientists may be affiliated with a variety of institutions, organizations, and universities. (...)
Q: Is Judith Curry a real person?
A: Yes, Judith Curry is a real person.