2022-12-22, 23:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Fascinerande tråd, absolut.
Och fallet Helena i sig, vad är det som gör det så svårt att lösa förutom tiden som gått?

En anledning är att det kan vara svårt att lösa ett fall där kroppen saknas. Med en kropp som hade hittats relativt omgående, hade en dödsorsak kunnat fastställas, ev. spår hade kunnat säkras (nu finns en sko med spår, men vems/vilkas?), en fyndplats hade kunnat ge en hint om gm osv.

En annan sak är att det saknas helt säkra vittnen efter att Helena lämnade torget efter Stadts stängning. Det finns t ex "brovittnet", "Hanna", "Lockerudsvittnet", men är de helt korrekta?

Det har gått drygt 30 år nu sedan Helena försvann. Med tiden kan lojalitetsband bli svagare eller helt brytas. Finns det någon av de som vet eller anar, som ens törs berätta i dag? Om så bara anonymt?
Citera
2022-12-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
En anledning är att det kan vara svårt att lösa ett fall där kroppen saknas. Med en kropp som hade hittats relativt omgående, hade en dödsorsak kunnat fastställas, ev. spår hade kunnat säkras (nu finns en sko med spår, men vems/vilkas?), en fyndplats hade kunnat ge en hint om gm osv.

En annan sak är att det saknas helt säkra vittnen efter att Helena lämnade torget efter Stadts stängning. Det finns t ex "brovittnet", "Hanna", "Lockerudsvittnet", men är de helt korrekta?

Det har gått drygt 30 år nu sedan Helena försvann. Med tiden kan lojalitetsband bli svagare eller helt brytas. Finns det någon av de som vet eller anar, som ens törs berätta i dag? Om så bara anonymt?

Eller så är den/de som vet avlidna.
Citera
2022-12-22, 23:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ok, idag finns ju en tystnadskultur i olika områden baserad på hot/terror från kriminella grupperingar om jag förstår myndigheter och media rätt.

Fanns det en liknande tystnadskultur i Mariestad 1992?
Om inte vad finns det för andra tänkbara orsaker till att "alla" är tysta i Mariestad 1992-YTD?

Och om vi bryter ned det från Mariestad till Helena och hennes umgängeskrets/ familj. Fanns/ finns det där någon särskild orsak till tystnadskultur?

Nu tänker jag inte på den/ de som har begått brottet (om något brott begåtts) eftersom där är tystnadskultur att vänta såklart.

Skulle önska att Ulrika svarade på din fråga!
Citera
2022-12-23, 00:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Vet du varför jag är tydlig mot dej är att du är så otrevlig , jag sitter och försöker tänka ut olika scenario vad som kan ha hänt och vad jag hört det är min syn på saken, den kan vara helt tokig men jag lägger fram den ändå, jag tror du sitter inne med massa info du verkar duktig och ha varit med länge,kan du inte sluta och vara så dömande mot de flesta i tråden och försöka hjälpa till och få en lösning och bidra med din kunskap, är det att jag skriver för mycket så kan jag kliva åt sidan direkt inga problem .,

Min fetning: Det är ju det jag har gjort hela tiden - att dela med mig av min information och hjälpa till. Du har verkligen helt missat min insats i tråden.
Citera
2022-12-23, 00:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag ska försöka koka ner den här tidsaxel med gamla och nya uppgifter nu20221222
* P var på Statt HA och han går ut jag tror att det här är mannen med pilotglasögon hon tar följe med.
*De går till den väntande bilen där jag tror B kör det är nog flera i bilen.
De andra som är med åker nog i den andra bilen en Ford B kör nog en Saab.
,*Båda bilarna kör till A*n
*HA är intresserad av P men det är en annan som lockar henne T
* läkaren på sjukhuset är lagt på is så länge finns mycket intressant I det här pdf som fått företräde kan komma att tas upp senare.
*T är inte med till A*n, här tror jag händer nåt jag tror att T ringer till A*n för att prata med T
Det här tror jag får P på dåligt humör så kan det ha varit, tilläggas kan att P är gift och har barn.
*P och B börjar nog bli rastlösa och vill dra därifrån kanske dåligt ös, kan vara nån mer i bilen som följer med, kanske trubaduren och Sandra men jag tror att de bara var P, B, och HA.
*tror de åker och äter vid stationen och passar på att tanka, redan här tror jag det börjar bli dålig stämning i bilen .
* Man kör som idioter tror man kör in I nåt staket eller nåt ,HA är livrädd, P föreslår att man ska åka till ö-a där P föräldrar bor(fanns ingen bro på den tiden.
HA vill hem, man kör till P och hans brors båt vid ekudden tror P får för sig att bada.
* Nån svartsjuke grej uppstår HA sticker, han står säkert k ar o h skriker stanna, efter en stund springer han efter,HA känner till området
B kör nog runt med bilen kör så långt han kan.
*HA hör hur P kommer närmare hon är nog inte så långt från huset, hon försöker gömma sig
Hon är klädd i vitt, han får syn på henne ,P skriker nog nåt som Jag sa ju åt dig att stanna.
*Bråk uppstod hon rev eller bet honom han tvingar ner henne på rygg o h troligtvis stryper henne, kroppen ligger nog kvar, han går tillbaka och berättar att han dödat.henne, man gömmer kroppen, man hämtar den sedan tror det är en Volvo inblandad.
*Jag står fast vid att jag tror kroppen göms undan flera gånger innan den sä ks på djupt vatten utanför läckö.
Är det så att Hannas vittnesmål stämmer så faller det här tiden talar emot det här.
Allt eftersom jag fått nya uppgifter så har jag fått ändra men här är min historia som den ser ut nu.

Som sagt: Kan du försöka att anstränga dig att vara tydlig? SKRIV UT ALLA NAMN MASKADE MED * MITT I NAMNEN SÅ ATT VI ANDRA SÄKERT SKA KUNNA VETA VILKA PERSONER SOM DU MENAR. HUR SVÅRT SKA DET VARA?

Så: Posta inlägget en till gång med ALLT UTSKRIVET! Och var tydlig. Du skriver: "*T är inte med till A*n, här tror jag händer nåt jag tror att T ringer till A*n för att prata med T"
Vad menar du? Skulle "T" ringa till A*n för att prata med sig själv ("T")?

Jag ska lyssna om du gör om inlägget. Skriv ut ALLT I KLARTEXT!
Citera
2022-12-23, 01:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Eller så är den/de som vet avlidna.

Så kan det också vara. I så fall kan man ju hoppas att den/de anförtrott sig till någon innan de avled. Men det är väl att hoppas för mycket.
Citera
2022-12-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som sagt: Kan du försöka att anstränga dig att vara tydlig? SKRIV UT ALLA NAMN MASKADE MED * MITT I NAMNEN SÅ ATT VI ANDRA SÄKERT SKA KUNNA VETA VILKA PERSONER SOM DU MENAR. HUR SVÅRT SKA DET VARA?

Så: Posta inlägget en till gång med ALLT UTSKRIVET! Och var tydlig. Du skriver: "*T är inte med till A*n, här tror jag händer nåt jag tror att T ringer till A*n för att prata med T"
Vad menar du? Skulle "T" ringa till A*n för att prata med sig själv ("T")?

Jag ska lyssna om du gör om inlägget. Skriv ut ALLT I KLARTEXT!
Det får bli under helgen ligger i covid lagom till jul,nej th*mas S ringer inte till sig själv han ringer från nån han är hos,till A*n där han vill prata med HA jag tror nämligen att PV ser Th*mas som en konkurent när det gäller HA
Det här är nåt som kommit fram senare det var inget jag visste innan.En sak jag missat är att campingen ekudden ligger ganska långt från hamnen kunde man ha båten vid campingen?
Jag ska förtydliga mig när jag orkar ligger i ganska hög feber så jag orkar inte tänka på det här nu.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Citera
2022-12-23, 09:28
Medlem
Vilken begåvad analys och sammanställning. Gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av PussyRiot
Listan över InkaInas inlägg kan ju säkert ställas upp kronologiskt. En mer intressant uppställning är att ställa upp den tematiskt:

1. Helena är på en och samma gång ihop med tre upptagna män som hon vill skall göra slut med sin partner

2. Helena vill på en och samma gång vara ihop med fyra män

3. Tre eller fyra olika bilmärken användes

4. Nio personer i en bil?

5. En mängd olika motiv bakom bråket som ledde till Helenas död

6. Helena mördas vid tre olika tidpunkter på olika platser

7. Kroppen hanteras på otroligt många olika sätt för att sedan dumpas i Vänern, allt inom loppet av några timmar

8. Var campingen stängd?

Jag har ingen aning om hur uttömmande MissPeeRats lista är, men om den är uttömmande så är kvoten motsägelse / påstående otroligt hög. Eller annorlunda uttryckt: Det mesta måste raderas för att motsägelserna skall bort.

Det skall bli intressant att se om InkaInka lyckas förklara sig eller om slutsatsen blir att InkaInka är ett trollkonto som bör bannlysas.
Citera
2022-12-23, 09:34
Medlem
Citat:
Fascinerande tråd, absolut.
Och fallet Helena i sig, vad är det som gör det så svårt att lösa förutom tiden som gått?
Problemet är att spåren är så få och osäkra. Till och med polisen ifrågasätter vittnesmål och under flera år pratade polisen i pressen om att både ringarna och skorna kan ha varit utplacerade.
Någon lega har inte nämnts förrän på senare år. Av en person som själv inte sett legan.
Sista säkra spåret är när Helena befinner sig på Nya Torget utanför Stadt.
Citera
2022-12-23, 10:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ok, idag finns ju en tystnadskultur i olika områden baserad på hot/terror från kriminella grupperingar om jag förstår myndigheter och media rätt.

Fanns det en liknande tystnadskultur i Mariestad 1992?
Om inte vad finns det för andra tänkbara orsaker till att "alla" är tysta i Mariestad 1992-YTD?

Och om vi bryter ned det från Mariestad till Helena och hennes umgängeskrets/ familj. Fanns/ finns det där någon särskild orsak till tystnadskultur?

Nu tänker jag inte på den/ de som har begått brottet (om något brott begåtts) eftersom där är tystnadskultur att vänta såklart.
Det jag undrar över är hur polisen var i Mariestad denna tid? Det kan påverka hur man ser på dem.
Tyranner beblandar man sig inte gärna med.
Citera
2022-12-23, 10:49
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, det var tal om även att huset skulle kunna vara gult också. Ja kollade runt lite. Om vi går på namnet Ann. Det bodde en A*n Od*nm*rk på Lindebäcksvägen 6 under 1992 hon fyllde 30 år på söndagen den 14:e. Denna A*n heter inte detta efternamn idag. Hon flyttade från denna adress i början på 1993. Detta kan ju förstås vara helt fel. Jag är inte från Mariestad så jag känner inte till henne alls. Jag tar fram detta så ni som vet kan klarlägga detta snabbt i så fall.

Jag misstänker självklart ingen inblandning bara ifall hon kunde haft denna fest, inte ovanligt att man skulle vilja lägga detta på lördagen istället när många är på G. Att hon fyllde jämt är också en anledning för ett kalas, inte om man blir 27 nästa dag kanske. Spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
L*ndebäcksvägen restaurerades på andra hälften av 90-talet om jag inte missminner mig. Är dock inte helt säker på hur de såg ut innan, möjligen ljus putsfasad med något inslag av gult. Denna person, A*n, skulle kunna passa bra in som festvärdinna.
Tror inte vi kommer mycket längre än så.

Vi har faktiskt en ingång här i InkaInkas berättelse och det är ju faktiskt den här födelsedagsfesten som denna A*n skulle haft. Då hade han bara förnamnet som han har maskerat, och de tolkar vi som Ann då. Då råkar det ju finnas denna A*n Od*nm*rk som fanns på Lindebäcksvägen 6 ett hyreshus ungefär 900 meter från Stadt efter mätning på Eniros karta.

Jag vill mena att det är faktiskt högst troligt att detta faktiskt är just denna Ann det är ifråga om. Hon fyllde alltså 30 år på Söndagen den 14 juni 1992. Självklart om man vill ha fest lägger man ju den på lördagen istället då, inget konstigt alls. Här är faktiskt en detalj ur Inkas material som vi kan börja och försöka att verifiera. Judaland utesluter inte att detta hus kan ha varit gult/gul nyans. Det är detta med en eventuell lekplats utanför också som det pratades om, som man skall ha bråkat vid också. Jag gör en parantes om bråket detta vet ju egentligen inget om, men att det kunde funnits en lekplats utanför detta hus är ju inte otänkbart om det var ett hyreshus. Jag ser att det nu finns två tennisbanor bredvid detta hus.

Om man bråkade utanför detta hus kan det ändå vara en indikator på att inte alla ur bilsällskapet kanske var uppe i Anns lägenhet. Att Helena skulle kunnat vara där uppe denna natt, det anser jag vara otänkbart, då hade Ann med sällskap rapporterat det till Polisen. Ann som verkar vara ordentlig flyttade ihop med sin nuvarande man under början av 1993 och bott ihop sedan dess. Jag är ändå lite angelägen om vilka personer som skulle kunnat varit på denna fest. Jag skulle vilja att hon och Kalla Fall tog kontakt med varann och pratade om denna fest, om hon råkar minnas vilka som var där. Om vissa intressanta namn för tråden , var där . Då tänker jag särskilt på namn som PeVa, BA (även andra) och speciellt kanske TS som var i samma ålder som Ann. Födda 1962 bägge två, kan de ha varit gamla klasskompisar ?

Jag vet inte om denne TS är uppfödd i Mariestad. Enligt Skatteverket skall ha ha bott i Lund i alla fall från det de kan kolla, från 19890815- 199201. Han flyttade in på Stockholmsvägen 23, 19920115. Han flyttade sedan 19920501 till Österlånggatan 19. En väldigt central adress nära Stadt. Han säger alltså upp denna lägenhet med vad jag antar har 3 månaders uppsägningstid, inte så långt efter Helenas försvinnande. Han flyttade då in 19921123 till Blombackagatan 2A. Det dröjer sedan inte så länge tills han är tillbaka på Österlånggatan. Denna gång på Österlånggatan 17 A, 19930517.

Ett oroligt kringflyttande som också bara kan vara just en sorts rastlöshet givetvis.
Senast redigerad av IB03 2022-12-23 kl. 11:29.
Citera
2022-12-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vi har faktiskt en ingång här i InkaInkas berättelse och det är ju faktiskt den här födelsedagsfesten som denna A*n skulle haft. Då hade han bara förnamnet som han har maskerat, och de tolkar vi som Ann då. Då råkar det ju finnas denna A*n Od*nm*rk som fanns på Lindebäcksvägen 6 ett hyreshus ungefär 900 meter från Stadt efter mätning på Eniros karta.

Jag vill mena att det är faktiskt högst troligt att detta faktiskt är just denna Ann det är ifråga om. Hon fyllde alltså 30 år på Söndagen den 14 juni 1992. Självklart om man vill ha fest lägger man ju den på lördagen istället då, inget konstigt alls. Här är faktiskt en detalj ur Inkas material som vi kan börja och försöka att verifiera. Judaland utesluter inte att detta hus kan ha varit gult/gul nyans. Det är detta med en eventuell lekplats utanför också som det pratades om, som man skall ha bråkat vid också. Jag gör en parantes om bråket detta vet ju egentligen inget om, men att det kunde funnits en lekplats utanför detta hus är ju inte otänkbart om det var ett hyreshus. Jag ser att det nu finns två tennisbanor bredvid detta hus.

Om man bråkade utanför detta hus kan det ändå vara en indikator på att inte alla ur bilsällskapet kanske var uppe i Anns lägenhet. Att Helena skulle kunnat vara där uppe denna natt, det anser jag vara otänkbart, då hade Ann med sällskap rapporterat det till Polisen. Ann som verkar vara ordentlig flyttade ihop med sin nuvarande man under början av 1993 och bott ihop sedan dess. Jag är ändå lite angelägen om vilka personer som skulle kunnat varit på denna fest. Jag skulle vilja att hon och Kalla Fall tog kontakt med varann och pratade om denna fest, om hon råkar minnas vilka som var där. Om vissa intressanta namn för tråden , var där . Då tänker jag särskilt på namn som PeVa, BA (även andra) och speciellt kanske TS som var i samma ålder som Ann. Födda 1962 bägge två, kan de ha varit gamla klasskompisar ?

Jag vet inte om denne TS är uppfödd i Mariestad. Enligt Skatteverket skall ha ha bott i Lund i alla fall från det de kan kolla, från 19890815- 199201. Han flyttade in på Stockholmsvägen 23, 19920115. Han flyttade sedan 19920501 till Österlånggatan 19. En väldigt central adress nära Stadt. Han säger alltså upp denna lägenhet med vad jag antar har 3 månaders uppsägningstid, inte så långt efter Helenas försvinnande. Han flyttade då in 19921123 till Blombackagatan 2A. Det dröjer sedan inte så länge tills han är tillbaka på Österlånggatan. Denna gång på Österlånggatan 17 A, 19930517.

Ett oroligt kringflyttande som också bara kan vara just en sorts rastlöshet givetvis.

Det är precis ett sådant här samarbete man inte vill se i en kriminaltråd: en som fabulerar och en som får den fabulerande att plocka bort det som är orimligt. Givetvis är det fullkomligt orimligt att HA varit i lägenheten med en så stor mängd personer. InkaInka kommer så småningom att skriva ut TuSt ur historien.

Vi andra kan roat se på hur IB03 kämpar för att göra InkaInkas historia trovärdigare och trovärdigare. Ett mer polisiärt angrepssätt hade varit att fråga InkaInka hur det kommer sig att han placerar HA i lägenheten, är det något som står i ett PM eller var det något som sades på Elektrolux? Det är givetvis ren fantasi för TuSt var med i bilen fram till i förrgår.

Notera också att mina uppgifter om att båthamnen och campingen ligger en bra bit från varandra är något nytt för InkaInka.

Jag betvivlar att InkaInka arbetat i Mariestad för det verkar som han inte känner till staden. Men de på Elektrolux måste ju känna till staden. Är det någon i tråden som tror att ett rykte skulle kunna leva på Elektrolux där båthamnen är placerad på campingen?

Citat:
Det får bli under helgen ligger i covid lagom till jul,nej th*mas S ringer inte till sig själv han ringer från nån han är hos,till A*n där han vill prata med HA jag tror nämligen att PV ser Th*mas som en konkurent när det gäller HA
Det här är nåt som kommit fram senare det var inget jag visste innan.En sak jag missat är att campingen ekudden ligger ganska långt från hamnen kunde man ha båten vid campingen?
Jag ska förtydliga mig när jag orkar ligger i ganska hög feber så jag orkar inte tänka på det här nu.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in