Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-22, 18:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Den uppvärmning vi haft sedan cirka 1850 utgår från en extremt låg medeltemperatur på grund av att en liten istid avslutades ungefär då.

Varför tror ni att så många svenskar emigrerade till Amerika mellan 1850 och 1900? De svalt (många svalt till och med ihjäl) för att det var missväxt på grund av kyligt väder.

Vi skall vara jävligt tacksamma för att temperaturen nu rättar till sig men också för att ökad CO2-halt gör allt fler områden i världen odlingsbara. Till och med vissa yttre delar av Sahara grönskar.

Det är många välrenommerade klimatexperter (googla Judith Curry och Clintel till exempel) som inte alls håller med om att vi står inför en klimatkris men deras röster blockeras av aktivistiska medier och politiker som gillar det som Guterres håller på med, omfördelning av resurser från rika länder till fattiga. Det är det som hela den klimatalarmistiska karusellen går ut på. Det är bara det att vi har facit sedan 1960-talet för hur det går då man kravlöst öser pengar över underutvecklade, korrupta länder: hövdingarna skor sig medan det blir värre för folket som i allt större horder försöker ta sig till västvärlden.
https://static.skepticalscience.com/pics/Shakun-Marcott_Wheelchair_2016.jpg

https://static.skepticalscience.com/pics/Railsback_last_22000_years_SLR_Shakun15.jpg
Citera
2022-12-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Den uppvärmning vi haft sedan cirka 1850 utgår från en extremt låg medeltemperatur på grund av att en liten istid avslutades ungefär då.
Och varför tror du en långsamt avsvalnande trend som pågått i över 1000 år plötsligt avbröts? Kanske var det bra med lite måttliga CO2-utsläpp i början, men vi har sedan länge passerat den punkten.
Citat:
Det är många välrenommerade klimatexperter (googla Judith Curry och Clintel till exempel)
Jag känner till Curry. Jag tittade till hennes blogg till och från till den gång hon pushade för en vansinnig hypotes om att uppvärmningen berodde på att något, oklart vad, hänt inne i jordens kärna. Det var så många orimligheter på en gång att det var uppenbart att hon tappat all förmåga till kritiskt tänkande. Hon var en gång i tiden en rätt okänd men respektabel klimatforskare, sen började hon ifrågasätta AGW och ju mer extrem hon vart desto mer uppmärksamhet fick hon i en självförstärkande process av radikalisering.

Googlat på Clintel själv?
https://www.desmog.com/climate-intelligence-foundation-clintel/
Citera
2022-12-22, 18:21
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Hela skiten är en scam. Slut på tråden.
Citera
2022-12-22, 18:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och så kan du läsa mina svar på dina svar, så är vi återigen tillbaka till detta inlägg och så går vi i cirklar.
While(1).
Precis, det blir rundgång eftersom du inte nöjer dig med de svar du får utan upprepar samma frågor och kommer med ”liknelser” som är så skruvade och irrelevanta att de är helt meningslösa att svara på. Det är du som skapar rundgången, skyll inte på mig.

Appropå Judith Curry som nämns i ett inlägg ovan så kan du kolla på denna video:
“There’s no emergency” – dissident climatologist Dr Judith Curry on climate change
https://www.youtube.com/watch?v=YBdmppcfixM
Citera
2022-12-22, 18:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis, det blir rundgång eftersom du inte nöjer dig med de svar du får utan upprepar samma frågor och kommer med ”liknelser” som är så skruvade och irrelevanta att de är helt meningslösa att svara på. Det är du som skapar rundgången, skyll inte på mig.

Och ändå är det du som hänvisar till gamla inlägg som svar på nya.
Citat:

Appropå Judith Curry som nämns i ett inlägg ovan så kan du kolla på denna video:
“There’s no emergency” – dissident climatologist Dr Judith Curry on climate change
https://www.youtube.com/watch?v=YBdmppcfixM
Youtube är inte heller vetenskaplig litteratur.
Citera
2022-12-22, 18:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och ändå är det du som hänvisar till gamla inlägg som svar på nya.
Ja, eftersom du redan har fått svaren där. Åter: Skyll inte på mig för att du inte accepterar de svar du får.

Citat:
Youtube är inte heller vetenskaplig litteratur.
Nej, men Judith Curry ger sin syn på saken. Verkligheten består av mer än ”vetenskaplig litteratur” som du sett.
Citera
2022-12-22, 18:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, eftersom du redan har fått svaren där. Åter: Skyll inte på mig för att du inte accepterar de svar du får.

Nu ryms hela cirkeln på en och samma sida.
Citat:

Nej, men Judith Curry ger sin syn på saken. Verkligheten består av mer än ”vetenskaplig litteratur” som du sett.
Har hon något att säga av vetenskapligt värde så ser hon till att publicera. Såklart.
Citera
2022-12-22, 18:37
Medlem
Citat:
https://static.skepticalscience.com/pics/Shakun-Marcott_Wheelchair_2016.jpg

https://static.skepticalscience.com/pics/Railsback_last_22000_years_SLR_Shakun15.jpg
So what. Temperaturen har ökat en grad sedan 1850 ingen förnekar det och ökningen har varit till gagn för mänskligheten i stort. Framskrivningen i graferna kommer från datormodeller som matas med ett sjuttiotal parametrar. Fler än tre parametrar och du kan lika gärna gissa vilt, det har samma bäring som IPCC:s datormodeller. Sluta tro på sagor.
Citera
2022-12-22, 18:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du tycks inte ha någon koll på vad du får svar på. Du frågade om mina personliga åsikter och jag svarade genom att länka till en artikel som både besvarade dina frågor och gav ett initierat resonemang kring ämnet.

Detta är ett exempel på satsning som gått helt snett I Sverige. Nu har vi effektbrist, skenande elpriser och ökade CO2-utsläpp från fossileldade kraftverk som måste tas i drift för att täcka bristen. Vi får alltså ökade kostnader och högre utsläpp.
Och ändå så exporterar vi för tillfället ca 4.5 gW.
Det är inte bara en olrsak till priset.
Citera
2022-12-22, 18:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu ryms hela cirkeln på en och samma sida.
Bra, då kanske du äntligen fattar.

Citat:
Har hon något att säga av vetenskapligt värde så ser hon till att publicera. Såklart.
Hon säger att det är för mycket politik inblandat och att den ”konsensus” som du och dina gelikar bygger hela ert resonemang på är en politisk konstruktion. Det här handlar alltså mer om politik än vetenskap. Du och dina gelikar är inget annat än politiska aktivister, oavsett om ni är medvetna om det eller inte.
Citera
2022-12-22, 18:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Bra, då kanske du äntligen fattar.

Hon säger att det är för mycket politik inblandat och att den ”konsensus” som du och dina gelikar bygger hela ert resonemang på är en politisk konstruktion. Det här handlar alltså mer om politik än vetenskap. Du och dina gelikar är inget annat än politiska aktivister, oavsett om ni är medvetna om det eller inte.
Hon har fel. Det är ju det jag säger. Du förnekar vetenskap till klimatförnekare på youtube och insändare i GPs stora förtjusning.
Citera
2022-12-22, 18:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och ändå så exporterar vi för tillfället ca 4.5 gW.
Det är inte bara en olrsak till priset.
Exporten går inte att hindra eftersom den styrs av den gemensamma marknaden i EU. Det höga priset är en konsekvens av elbristen i EU. Det finns andra trådar för denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in