2022-12-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Så är det kanske, men läkare är fortfarande inte i närheten av vad det var för 30 år sedan. Ingen hyser idag nån större respekt eller bryr sig om att nån är läkare. Idag bryr sig folk om vad du tjänar, vad du äger, vad du kan göra, hur fri du är. Inte om du är läkare, sjuksköterska, byggare eller egenföretagare.

Ska man bara se till svårighetsgrad och vad "folk kan blir" så finns det ju program som är bra mycket svårare och intelligenskrävande än läkare.
En mer rimlig siffra för hur många svenskar som kan bli läkare idag skulle jag säga ligger runt 35-45%, och inte 5%. Allt du behöver för att bli läkare idag är att gått ut naturprogrammet, vara normalbegåvad och ha hyfsade kunskaper i engelska. Går ju att plugga till läkare i hela Östeuropa för den som vill, utan att ha toppbetyg i Sverige.

Instämmer faktiskt här. Känner till vissa som pluggat utomlands och de är definitivt inte topp 5 %.
Citera
2022-12-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Jag tror att läkaryrket kommer bli rätt värdelöst med tiden. Har ni ens någon aning om hur många som idag läser till läkare i Slovakien, Danmark, Polen, Rumänien, Ungern, Tjeckien och som med tiden kommer att återvända hit? Antalet ökar dessutom för varje år.
Tror att de någorlunda bra löner och möjligheter till bra löner kommer vara ett minne blott med tiden. Har svårt att se hur det om 10-15 år skulle finnas ett behov av stafettläkare, eller hur höga löner ens kommer vara möjliga att finansiera med den ekonomiska utveckling som sker.

Kan faktiskt inte annat än instämma. Det enda som potentiellt hade kunnat säkra yrkets framtid vore att endast tillåta svenskutbildade läkare. Är man någorlunda smart så borde det inte vara några som helst problem att fixa 1.6 på hp eller att fixa betyg. Om man är villig att betala ca 1 miljon extra och bo i något jävla skitland förstår jag inte riktigt hur man kan motivera det.

Detta kommer dock aldrig ske då regering/riksdag givetvis (och rimligtvis) inte agerar för att läkarna ska ha det så bra som möjligt.
Citera
2022-12-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
Kan faktiskt inte annat än instämma. Det enda som potentiellt hade kunnat säkra yrkets framtid vore att endast tillåta svenskutbildade läkare. Är man någorlunda smart så borde det inte vara några som helst problem att fixa 1.6 på hp eller att fixa betyg. Om man är villig att betala ca 1 miljon extra och bo i något jävla skitland förstår jag inte riktigt hur man kan motivera det.

Detta kommer dock aldrig ske då regering/riksdag givetvis (och rimligtvis) inte agerar för att läkarna ska ha det så bra som möjligt.

Läser 5 året på läkarprogrammet i Bukarest och har 1 kvar år på utbildningen. Visst är det inte billigt om man inte har ekonomin för att studera utomlands eller är beredd att dra på sig lån. För egen del har jag inget intresse av att söka mig till Sverige och arbeta som läkare här då vilkoren och arbetes miljön har blivit allt sämre för många svenska läkare. Finns många andra europeiska länder som man har möjlighet att söka sig till och få en bra karriär som läkare sen i slutet så är lånen inte i de stora hela något jätte problem. För egen del är de nog de bästa valet jag gjort. Sverige är ett sjunkande skepp i övrigt är man högutbildad är de ett slöseri att etablera sig här.
Citera
2022-12-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4Katten
Läser 5 året på läkarprogrammet i Bukarest och har 1 kvar år på utbildningen. Visst är det inte billigt om man inte har ekonomin för att studera utomlands eller är beredd att dra på sig lån. För egen del har jag inget intresse av att söka mig till Sverige och arbeta som läkare här då vilkoren och arbetes miljön har blivit allt sämre för många svenska läkare. Finns många andra europeiska länder som man har möjlighet att söka sig till och få en bra karriär som läkare sen i slutet så är lånen inte i de stora hela något jätte problem. För egen del är de nog de bästa valet jag gjort. Sverige är ett sjunkande skepp i övrigt är man högutbildad är de ett slöseri att etablera sig här.

Varför valde du Bukarest före en gratis utb i Sverige?
Lättare att komma in därnere eller varför valde du det?
Citera
2022-12-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Framtiden för läkaryrket ser negativ ut enligt mig. Med AI och datorer som har tillgång till hela världens samlade vetenskap om kroppen kommer AI via telefon och dator att ersätta riktigt många läkare. Det som fattas är 10 års utveckling av artificiell röst och tal-tolkning. Jag tror ärligt talat vi kommer att tappa 50% av alla läkare på 25 års sikt. Då är nästan sjuksköterska ett säkrare val, de kan inte ersättas av AI.

Finns många yrken som totalt kommer att revolutioneras och krympas av AI inom 10-20 år, en del förvånande som t.ex taxi- tåg- buss-förare (självkörande), fotomodeller och skådespelare (grafik), lärare (appar i matematik osv).

Att kvinnor dominerar utbildningen är inte konstigt, kräver högsta betyg och kvinnor får högre betyg av lärarna för att de utför lärarens uppgifter så att han blir nöjd. Alla yrken som tidigare dominerats av män och där kvinnor kommer in i ny majoritet förlorar i status, lön, kvalitet. Exempel är veterinärer, politiker, poliser, journalister. Och till slut, med riktigt stor majoritet kvinnor som läkare, så kommer läkarna att ha samma löner som busschaufförer, som det sägs vara i Polen redan nu.

Nä, satsa på teknik istället, kvinnor hatar teknik och i framtiden är absolut allt teknik. Även läkarens jobb kommer nästan bara att vara teknik.

Instämmer faktiskt helt. Tror dock läkare inom psykiatri inte kan ersättas, och att det är ett av de mest framtidssäkra jobb som finns. Undra vilka de bakomliggande skälen till att yrkena förlorar när kvinnor kommer in är. Kan det vara så enkelt som den medgörlighet som jag påstår, eller är det några andra, mindre uppenbara faktorer?

Du har dock fullständigt rätt och det är inte helt omöjligt att jag läser till civilingenjör till hösten då det inte går att hoppa på ngt civilingenjörsprogram nu.
Citera
2022-12-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför valde du Bukarest före en gratis utb i Sverige?
Lättare att komma in därnere eller varför valde du det?

Hade väldigt goda betyg i gymnasiet men inte tillräckligt för det som krävs i Sverige och ville inte sitta och hunda och älta med att läsa upp betyg för att komma in på programmet alternativt med hp. Har rumänsk bakgrund med en mamma som är läkare som utbildat sig på samma universitet därför valde jag Rumänien, för många svenska och andra internationella studenter är de bäst alternativet om man har en tydlig målsättning om att bli läkare.
Citera
2022-12-22, 14:22
Medlem
Citat:

Förstår dig helt. Hoppas du inte tog illa upp av min kommentar, det enda skälet till att jag hoppas att enbart svenskutbildade skall tillåtas är av egoistiska anledningar såsom högre lön, inte för att jag ifrågasätter utbildningarna.

Vilket land har du tänkt söka dig till?
Citera
2022-12-22, 14:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Instämmer faktiskt helt. Tror dock läkare inom psykiatri inte kan ersättas, och att det är ett av de mest framtidssäkra jobb som finns. Undra vilka de bakomliggande skälen till att yrkena förlorar när kvinnor kommer in är. Kan det vara så enkelt som den medgörlighet som jag påstår, eller är det några andra, mindre uppenbara faktorer?

Du har dock fullständigt rätt och det är inte helt omöjligt att jag läser till civilingenjör till hösten då det inte går att hoppa på ngt civilingenjörsprogram nu.
Kvinnor bryr sig inte om status utan vill hellre ha bra arbetstider, de förhandlar inte upp sina egna löner, de förändrar ingenting utan älskar status quo. Några av anledningarna till att statusen försvinner långsamt från en yrkesgrupp när kvinnorna tar över.

Mitt ena barn läser på Industriell ekonomi Linköping, hur bra som helst. Mitt andra barn på Datalogi i Lund. Tredje klar på BTH IE, han fick jobb på ett telefonsamtal.
Citera
2022-12-22, 14:27
Medlem
Citat:
Förstår dig helt. Hoppas du inte tog illa upp av min kommentar, det enda skälet till att jag hoppas att enbart svenskutbildade skall tillåtas är av egoistiska anledningar såsom högre lön, inte för att jag ifrågasätter utbildningarna.

Vilket land har du tänkt söka dig till?

Funderat mest på Norge och Danmark även Schweiz. Vi får ser vart jag hamnar men som sagt med stor sannolikhet blir det inte i Sverige. Vet många som drömmer om USA och Kanada där läkaryrket har helt annan status och anseende än Sverige.
Citera
2022-12-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kvinnor bryr sig inte om status utan vill hellre ha bra arbetstider, de förhandlar inte upp sina egna löner, de förändrar ingenting utan älskar status quo. Några av anledningarna till att statusen försvinner långsamt från en yrkesgrupp när kvinnorna tar över.

Mitt ena barn läser på Industriell ekonomi Linköping, hur bra som helst. Mitt andra barn på Datalogi i Lund. Tredje klar på BTH IE, han fick jobb på ett telefonsamtal.

Ligger nog mycket i det du säger, och är ju inte helt orimligt heller då mammor ofta fortfarande tar en annan roll när det gäller att ta hand om barnen.

Kul att det gått så bra för dina barn! 😀 får jag fråga om du själv är läkare? Förstår helt om du inte vill outa
Citera
2022-12-22, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ligger nog mycket i det du säger, och är ju inte helt orimligt heller då mammor ofta fortfarande tar en annan roll när det gäller att ta hand om barnen.

Kul att det gått så bra för dina barn! 😀 får jag fråga om du själv är läkare? Förstår helt om du inte vill outa
Jag är matematiker och 55+.
Citera
2022-12-22, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Funderat mest på Norge och Danmark även Schweiz. Vi får ser vart jag hamnar men som sagt med stor sannolikhet blir det inte i Sverige. Vet många som drömmer om USA och Kanada där läkaryrket har helt annan status och anseende än Sverige.
Det går väl knappast att plugga i USA, enorma avgifter. Och om du inte pluggat där så tror jag inte du får jobba som läkare där, bara bristyrken som får Grönt kort t.ex sjuksköterskor. Kanske någon annan som vet mer i detalj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in