2022-12-22, 08:16
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är nog så att de där som ridit på vågen och trott sig vara mer eller mindre osårbara konstant varit duktiga på att berätta för alla andra vad de borde göra och frågat varför de inte gör så. Känns som trista översittarfasoner.

Urtypen är "SnyggTjej30ish" som flyttat till överbelånad ny.prod villa vars kille (ofta inom ett välbetalt hantverksyrke eller nästan mellanchef statligtverk) dom frågar samma frågor om områdets förskolor, leker välgörare och förfasas över "ungdomarna på moped" i områdets Facebookgrupp.
Man vet att snubben jobbar all övertid han kan plus får ta lite svartjobb på helgen.
Eller kör extra timmar på kontoret söndagar för att pressa lite övertid.

Jag arbetar med och kring sådana personer och vi har i flera års tid, jag och kollegorna, ifrågasatt vad vissa av våra klienter håller på med. Och det är inte bara en, två eller tre olika hushåll - det är massor.

Folk har fått lån av banken (ofta Nordea, vi vet eftersom vi fakturerar dem direkt) på två hakvtidstjänster (!) Med kreditiv på över 5.5m när de suttit med 500k i eget kapital.

Om jag, med min bakgrund, förstår att det är katastrof och ser igenom vad de sysslar med - då borde ju rimligtvis alla andra göra med.

Jag köper att det är lite av en ekonomisk katastrof och planering.

Men oavsett hur de snackar och beter sig så skulle jag personligen slits i det och leva mitt liv. Fokusera på det jag vill göra.

Vem bryr sig om hur de är, hur mycket påverkar det dig som person för att de frågar dig varför du inte gör X eller Y?

Att de jobbar över på en söndag pga dålig ekonomi? Klagar över mopedåkande ungdomar?

När de snackar säg ”ja okej visst”, gå hem och skit i det och lev ditt liv.

Sluta tänk på vad andra gör, tänker, säger så slipper man sån är här småsint som skadeglädje i livet.

Om de däremot gör saker som får konsekvenser på ditt liv, så kan jag mer köpa en ilska/frustration eller liknande. För då påverkar det ett liv. Annars? Bara i ditt huvud isf.
Citera
2022-12-22, 08:20
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
I åratal har vi hört om alla rika villaägare som tjänat på sina hus, men alla dom som har tjänat på sitt boende har alltså sålt sin fina villa och bosatt sig i en billig hyresrätt?

Antagligen inte men teoretiskt kan de ha belånat delar av sig hus och genom ökning av värdet på huset, ökad inflationen och reallöneökningar så kan det ha varit fördelaktigt.
Citera
2022-12-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?

Detta är alltså innan 15 000kr elräkningarna i Dec- Feb.
Kronofogden nästa.
Citera
2022-12-22, 08:41
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Skulle gissa detta kommer drabba Klarna rejält då de redan har stora problem med lönsamhet
Klarna är efterblivna, hela organisationen och tankesättet är psykiskt sjukt.
Citera
2022-12-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det är den bekväma medelklassens nedfall jag personligen suktar efter. Alla dessa verklighetsfrånvända självhatare som kör bil överallt, begraver fejset i mobilen på allmänna platser, flyttar så fort demografin i bostadsområdet ändras, sätter sina barn i segregerade skolor, OCH SAMTIDIGT PREDIKAR FÖR ARBETARKLASSEN OM ATT INVANDRINGEN INTE ALLS PÅVERKAR DEN SVENSKA LIVSSTILEN.

JA, JAG HOPPAS SOM FAN PÅ ATT DESSA IDIOTER SNART TVINGAS ÅKA KOLLEKTIVT TILL ORTENSKOLOR OCH HA MOBILERNA PERMANENT AVSTÄNGDA SÅ ATT DE MÅSTE VARA I DET FRUKTANSVÄRDA NUET UTAN NÅGOT FLYKTVÄG!!!

Ja, då är vi två då.

Det bara måste till ett sjuhelvetes stålbad för medelklassen, akademiker, kulturelit och journalister.

De måste få ta en rejäl tugga på bajsmackan de brett och trugat på alla andra. Först efter en renings och försoningsprocess kan vi slå in på ett nytt spår och gå vidare med att bygga ett nytt Sverige.
Citera
2022-12-22, 08:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Klarna är efterblivna, hela organisationen och tankesättet är psykiskt sjukt.
Klarna är gamla handelsbodens kreditbok i uppförstorad och modern tappning. Ni vet förr, då bruksarbetaren fick sin skuld uppskriven i "boken" som handlaren hade när kunderna inte hade råd att betala för maten. Till slut blev bruksarbetaren den lokale handlarens ekonomiska slav.
Citera
2022-12-22, 09:05
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Tvivlar på det. SMS-lånen är inte de höga lånen. Det är bostadslånen. Ingen köper hus med SMS-lån.

Bankerna tog som regel höjd för att folk skulle klara ränta på 7% för 2 år sedan. Men då hade de inte räknat med 5-dubbling av elpris, 20% ökning av matpris och drivmedelpris, osv. osv. Så kalkylen var fel av bankerna när de gav ut lånen.
20 % matpris? Räkna i alla fall 100 % på 2 år.

Spaghetti kostade 10kr kg. Smör kostade 26kr för 500gram. Grädde 13kr för 5dl. Kolla vart dessa priser är idag.
Citera
2022-12-22, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tror du att jag har koll på dina räkningar?
Du får väl sluta bete dig som en bebis och kolla upp det själv.

1- Sänka utgifterna.
Dvs rensa ut allt onödigt.
(Ett ex är att det finns billigare bilar än den du har idag) Ditt liv funkade fint utan bilen och det kommer funka alldeles utmärkt om du byter/säljer den oxå.

2-Lägga om lånen innan det blir ett problem med betalningsanmärkningar för att därmed få en lägre ränta.

Jag tar 800kr/h för mina tips men om du lägger ner 1h på din egen ekonomi så får du den här 1a timmen gratis.

1. Jag behöver ha en stor dieselbil då jag fraktar mycket saker och släpar runt på min båt.

2. Lägga om lånen? Vad menas?
Citera
2022-12-22, 09:09
Medlem
Vad får vi för levnadsstandard slutändan?
Citera
2022-12-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad får vi för levnadsstandard slutändan?
Beror på politiskt styre. Får S och MP som dem vill ska vi inte ha råd att flyga och med fritidsaktiviteter. bara politikerna som ska få unna sig sånt.
Citera
2022-12-22, 09:32
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det är den bekväma medelklassens nedfall jag personligen suktar efter. Alla dessa verklighetsfrånvända självhatare som kör bil överallt, begraver fejset i mobilen på allmänna platser, flyttar så fort demografin i bostadsområdet ändras, sätter sina barn i segregerade skolor, OCH SAMTIDIGT PREDIKAR FÖR ARBETARKLASSEN OM ATT INVANDRINGEN INTE ALLS PÅVERKAR DEN SVENSKA LIVSSTILEN.

JA, JAG HOPPAS SOM FAN PÅ ATT DESSA IDIOTER SNART TVINGAS ÅKA KOLLEKTIVT TILL ORTENSKOLOR OCH HA MOBILERNA PERMANENT AVSTÄNGDA SÅ ATT DE MÅSTE VARA I DET FRUKTANSVÄRDA NUET UTAN NÅGOT FLYKTVÄG!!!
Håller med dig, men det är inte bara invandringen som medelklassen hycklar angående. På senare år så skulle jag säga att det värsta hyckleriet från medelklassens sida har varit klimatet, vilket man har ångest över samtidigt som man konsumerar som galningar med lånade pengar. Man kanske klimatkompenserar genom att köpa ett papper som säger att någon neger (ursäkta ordvalet) har planterat några träd på Madagaskar, och givetvis så fotar man pappret och lägger ut det på Facebook tillsammans med någon käck kommentar.

Samma sak gällande fadderbarn och deras leasade elbilar och mobiler på avbetalning. Givetvis har man fadderbarn (vilket man självklart skryter offentligt om), men samtidigt så skiter man i att några negerbarn med pissig lön har grävt upp mineralerna som krävs för att tillverka det man har lånat till.

Många bolånetorskar (uppfattar jag det som) uppfattar kritik mot deras livsstil som avundsjuka, vilket inte är fallet för min del. Jag har ett relativt välbetalt arbete och bor i hus, så det är inte där skon klämmer. Skillnaden mellan mig och den ängsliga medelklassen är i princip att jag inte har något behov av att signalera lyx och godhet. Jag skiter i om folk tycker att jag är snål för att jag inte skryter om välgörenhet på Facebook/LinkedIn, jag skiter i om folk tycker att jag har ett gammalt kök, och jag tänker inte skuldsätta mig för att klimatdårarna inte skall titta snett på mig när jag kommer körande i min obelånade fossilbil.
Citera
2022-12-22, 09:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
20 % matpris? Räkna i alla fall 100 % på 2 år.

Spaghetti kostade 10kr kg. Smör kostade 26kr för 500gram. Grädde 13kr för 5dl. Kolla vart dessa priser är idag.
All mat har inte gått upp lika mycket. 100% på två år i genomsnitt är jag skeptisk till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in