2022-12-22, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Som en etnografisk studie att observera den svenska svartsjukan och jantelagen komma ut i full kraft i den här tråden.

Aldrig riktigt förstått förtjusningen i sån skadeglädje själv? Mår ni bättre av ni känner så?

Vem fan bryr sig ifall grannen har köpt/leasar en dyr tesla som han inte har råd med? Att de renoverar köket onödigt ofta?

Jag kan störa mig på onödigt spenderande som drivit på inflationen men inte fan känner jag mig mindre i vardagens för att någon bor i ett dyrare hus än mig, kör en dyrare bil än mig.

Det är nog så att de där som ridit på vågen och trott sig vara mer eller mindre osårbara konstant varit duktiga på att berätta för alla andra vad de borde göra och frågat varför de inte gör så. Känns som trista översittarfasoner.

Urtypen är "SnyggTjej30ish" som flyttat till överbelånad ny.prod villa vars kille (ofta inom ett välbetalt hantverksyrke eller nästan mellanchef statligtverk) dom frågar samma frågor om områdets förskolor, leker välgörare och förfasas över "ungdomarna på moped" i områdets Facebookgrupp.
Man vet att snubben jobbar all övertid han kan plus får ta lite svartjobb på helgen.
Eller kör extra timmar på kontoret söndagar för att pressa lite övertid.

Jag arbetar med och kring sådana personer och vi har i flera års tid, jag och kollegorna, ifrågasatt vad vissa av våra klienter håller på med. Och det är inte bara en, två eller tre olika hushåll - det är massor.

Folk har fått lån av banken (ofta Nordea, vi vet eftersom vi fakturerar dem direkt) på två hakvtidstjänster (!) Med kreditiv på över 5.5m när de suttit med 500k i eget kapital.

Om jag, med min bakgrund, förstår att det är katastrof och ser igenom vad de sysslar med - då borde ju rimligtvis alla andra göra med.
Citera
2022-12-22, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?
En sak jag lärt mig är att ALDRIG svara på inkassokrav. Då kommer efter ett år minst någon kronkille med med något jävla bekräftelsebrev. Skriv inte på, vad du gör. Säg att du är inneboende. Mina krav är preskriberade nu, och dom var på en halv miljon. Ränta är för dom som vill betala. Skit i att betala så brakar hela skiten ihop.
Citera
2022-12-22, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Kan du ge ett exempel på varför?

En familj med ett par barn som tjänar, låt säga 35 - 40 000 var i månaden + barnbidrag. Det är väl den normalaste inkomsten typ
Dom har haft ekonomiska muskler att leva ett "gott" liv.

Skillnaden nu är att den familjen skippar att åka på restaurang nån gång i månaden.
Dom måste skippa skidresan och hyrstugan i fjällen i år.
Istället för att bjuda vänner på middag med amaronevin och oxfilé så föreslår dom knytkalas.
Kanske t om dom reser till och från med buss/tåg istället för att ta bilen helt i onödan som många gör.

Med bara dessa saker så spar en familj många tusenlappar.

Sen är det såklart en helt annan sak om man redan nu lever på marginalen och det är det kanske en del som gör, men för gemene man så att säga. En familj med stabila inkomster som vant sig med att kunna göra det "lilla extra" kommer det inte att göra nån större skillnad. Ja, förutom att dom inte kan göra ovanstående grejer då såklart.

Jo men när folk börjar spara in så går företag dåligt och går under. Arbetslösheten ökar således fler som inte har råd med saker. Fler företag sviktar, de säger upp folk osv.
Citera
2022-12-22, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Alltid lika kul när folk som kallar andra för losers inte kan stava det.
Haha är det jobbigt att sitta i skiten och bli hemlös nu, din överbelånade apa?
Citera
2022-12-22, 06:08
Medlem
Bra att parasiter nu kommer få sig en känga.

Diverse rånare som erbjuder högräntelån, Klarna, och allt där i mellan kommer få äta en stor del av dessa förluster. Lån som skrivs av och skrivs ner, eller säljes till en annan bandit för korvören.

Samhället är bättre utan dessa rövare, så sakta men säkert kommer det rensas.
Citera
2022-12-22, 06:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Varför ska hus rivas 10-40 år efter att de byggts?

Är det något nytt påfund?

Är det inte därför man sköter om ett hus, dränerar, byter vindskivor, målar om, lägger om taket osv med jämna mellanrum lägger ut mindre kostnader just för att man inte ska behöva riva huset?
Tänk om folk kunde förstå att allt det där i princip är förgäves bara för att stora lån hos bankerna😃
Citera
2022-12-22, 06:54
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Du verkar inte veta hur de har realiserats.

Är du medveten om att folk byter upp sig till större boenden och realiserar på det viset

En kompis till mig köpte sin första etta i centrala Stockholm för 2 miljoner för 13-14 år sedan. Han bor idag i en villa som han köpte för 14 miljoner för 3 år sedan.

Då har man inte tjänat på att bo, då har man bara ännu högre summor i sin boendekonsumtion. Han kan inte sluta jobba bara för att han är bosatt i ett hus som beräknas kosta 14 miljoner.
Citera
2022-12-22, 06:56
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Har haft innehav i över 10 år, tvärtemot vad man tror så går inkassobolag sämre i dåliga tider, då är det svårare för dem att då betalt. När tiderna blir böttre blir också betalningsförmågan hos skuldsatta böttre.
Tänker mig mer som en långsiktig investering, för när det väl vänder uppåt så har de ju fyllt på skuldportföljen. Har sett att de haft en kräftgång, ska läsa in mig lite. Någon som vet ifall fler inkassobolag är noterade?

Gissar att det sitter många 90-talister i skuldfällan nu, pengar har varit billiga en lång tid nu. Vi som upplevt en lågkonjunktur tror jag generellt har varit mer försiktiga. Räntor på huset, elen, de två flashiga privatleasingbilarna, maten och senaste iphone till 12-åringen har liksom inte kostat något. Men nu kommer kallduschen.
Citera
2022-12-22, 06:57
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tänka är inte din paradgren, va? De som tjänat miljoner på sina fastigheter har ju sålt dem. De som bor kvar och "gnäller" bor således kvar och har alltså inte tjänat en enda krona på sitt boende. De flesta människor är så. Man BOR i sina fastigheter. Jag har haft en fiktiv värdeökning på mitt boende på ca 30.000 i månaden senaste 20 åren. Det betyder inte att jag fått loss de pengarna och har dem på bankkontot. Innan du öppnar käften igen och ska låtsas verka syrligt smart - ta du och fundera några varv till innan du gör bort dig. Tönt.

I åratal har vi hört om alla rika villaägare som tjänat på sina hus, men alla dom som har tjänat på sitt boende har alltså sålt sin fina villa och bosatt sig i en billig hyresrätt?
Citera
2022-12-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
I åratal har vi hört om alla rika villaägare som tjänat på sina hus, men alla dom som har tjänat på sitt boende har alltså sålt sin fina villa och bosatt sig i en billig hyresrätt?

”Alla” jo tjena visst man är miljonär på pappret för bankens pengar men gick in på marknaden för ca 2år sedan. Tackar gudarna för att man valt ett mediokert hus i en arbetarhåla med renoveringsbehov, min förhoppning är att dem pengar man investerat (cashat) generat än värdeökning som täcker det marknaden kommer och ska sjunka de kommande åren.

Har inte tjänat en krona på boendet hitills bara utgifter. Precis som aktier så får man inte ta del av vinsten tills man sålt (om man inte hakar på låne-karusellen)
Citera
2022-12-22, 07:47
Medlem
Fan, känner mig lite skyldig, har några räkningar på pappersfaktura eftersom min digitala brevlåda saknar kompetensen att hantera fakturorna från de företagen(inget färdigifyllt belopp att betala),
och hade missat 2st fakturor denna månad som gick till inkasso(men betalades innan kravet gick vidare till kronkalle)..

Kanske fler som haft annat i tankarna i slutet av november och helt enkelt missat att betala i tid?
Citera
2022-12-22, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ja, att anpassa magen efter plånboken är jag helt med på men boende man köper gäller ju här och nu.
Det är så det borde vara ja, och det skulle vara så om bostadsmarknaden inte hade varit skev på grund av politisk styrning. Bostäder borde aldrig ha blivit så dyra som de är. På grund av befolkningsökning och begränsade möjligheter att bygga nytt blir priserna orealistiska.

Trots det har ju folk behov av att köpa bostad här och nu, kosta vad det kosta vill. Bankerna hejar på för de tjänar på att folk lånar. Det är som att folk inte förstår att det är riskfyllt bara för att alla andra gör det.

Jag tror att vi kommer att se många som får sälja sina hem för en spottstyver för att sänka sina utgifter, likt situationen för 30 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in