Citat:
Som en etnografisk studie att observera den svenska svartsjukan och jantelagen komma ut i full kraft i den här tråden.
Aldrig riktigt förstått förtjusningen i sån skadeglädje själv? Mår ni bättre av ni känner så?
Vem fan bryr sig ifall grannen har köpt/leasar en dyr tesla som han inte har råd med? Att de renoverar köket onödigt ofta?
Jag kan störa mig på onödigt spenderande som drivit på inflationen men inte fan känner jag mig mindre i vardagens för att någon bor i ett dyrare hus än mig, kör en dyrare bil än mig.
Aldrig riktigt förstått förtjusningen i sån skadeglädje själv? Mår ni bättre av ni känner så?
Vem fan bryr sig ifall grannen har köpt/leasar en dyr tesla som han inte har råd med? Att de renoverar köket onödigt ofta?
Jag kan störa mig på onödigt spenderande som drivit på inflationen men inte fan känner jag mig mindre i vardagens för att någon bor i ett dyrare hus än mig, kör en dyrare bil än mig.
Det är nog så att de där som ridit på vågen och trott sig vara mer eller mindre osårbara konstant varit duktiga på att berätta för alla andra vad de borde göra och frågat varför de inte gör så. Känns som trista översittarfasoner.
Urtypen är "SnyggTjej30ish" som flyttat till överbelånad ny.prod villa vars kille (ofta inom ett välbetalt hantverksyrke eller nästan mellanchef statligtverk) dom frågar samma frågor om områdets förskolor, leker välgörare och förfasas över "ungdomarna på moped" i områdets Facebookgrupp.
Man vet att snubben jobbar all övertid han kan plus får ta lite svartjobb på helgen.
Eller kör extra timmar på kontoret söndagar för att pressa lite övertid.
Jag arbetar med och kring sådana personer och vi har i flera års tid, jag och kollegorna, ifrågasatt vad vissa av våra klienter håller på med. Och det är inte bara en, två eller tre olika hushåll - det är massor.
Folk har fått lån av banken (ofta Nordea, vi vet eftersom vi fakturerar dem direkt) på två hakvtidstjänster (!) Med kreditiv på över 5.5m när de suttit med 500k i eget kapital.
Om jag, med min bakgrund, förstår att det är katastrof och ser igenom vad de sysslar med - då borde ju rimligtvis alla andra göra med.