2022-12-20, 23:45
Medlem
svampdamps avatar
Banken har räknat på 6-8% bolåneränta när de gör sin riskanalys av låntagarna. Det ingen väntade sig var elräkningar på 10 - 25 000 SEK. Som vanligt attraheras hyresrättsrunkarna till dessa trådar som flugor dras till skit.
Citera
2022-12-20, 23:47
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Banken har räknat på 6-8% bolåneränta när de gör sin riskanalys av låntagarna. Det ingen väntade sig var elräkningar på 10 - 25 000 SEK. Som vanligt attraheras hyresrättsrunkarna till dessa trådar som flugor dras till skit.

Det kallas buffert. Men har man lånat hela sitt liv så är det klart man inte vet vad det är hyresrättsrunkare my ass. Vi vann ni förlorade.. visste att det skulle bli såhär så skryt är befogat
Citera
2022-12-20, 23:52
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Det kallas buffert. Men har man lånat hela sitt liv så är det klart man inte vet vad det är hyresrättsrunkare my ass. Vi vann ni förlorade.. visste att det skulle bli såhär så skryt är befogat

Att man inte har en buffert kan ha sina skäl. Det är illa att önska andra lidande och elände för det. Man förvånas inte längre av er bitterhet. Avsmak.

Det är inte så att Lyxfällanklientelet är representativt för den svenska låntagaren. Jag har ett bolån, leasingbil, en buffert och stabila finanser.
Citera
2022-12-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?
Kommer alltid finnas idioter tyvärr
Citera
2022-12-20, 23:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?

Skulle gissa detta kommer drabba Klarna rejält då de redan har stora problem med lönsamhet
Citera
2022-12-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Det handlar inte om att leva på marginalen.

Det handlar om de som skuldsatt sig över öronen och levt gott på andras bekostnad, och som nu inte bara hamnar under marginalen, de hamnar på minus så att de varken kan betala eller har något över att leva på.

Alltså ännu mer lever på andras bekostnad eftersom de kommer att försörjas på existensminimum och de som lånat ut inte får tillbaka.

Inkasso kommer när marginalen är passerad sedan länge.

Det är inte bara synd om de som hamnar i bankirens rävsax, det är många andra som drabbas också.

Jag trodde tråden handlade om dom som hamnar hos inkasso nu? Eller menar du att alla är folk som har lånat för att lyxkonsumera?

Jag kan tänka mig att majoriteten är sjukskrivna, fattigpensionärer, arbetslösa osv som inte hade ett öre över redan innan inflationen och räntehöjningarna..

Andelen som har lånat helt oansvarigt är nog ganska liten, även om den existerar såklart..
Citera
2022-12-21, 00:00
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Att man inte har en buffert kan ha sina skäl. Det är illa att önska andra lidande och elände för det. Man förvånas inte längre av er bitterhet. Avsmak.

Det är inte så att Lyxfällanklientelet är representativt för den svenska låntagaren. Jag har ett bolån, leasingbil, en buffert och stabila finanser.

Önskar ingen något, men har man satt sig i risk så får man lösa det problemet, hatar folk som sitter o lipar över sin ekonomi i sitt hem kl 1800, ta ett extrajobb din feta fan om pengarna inte räcker till..

Ja men ingen bryr sig ju om vad du personligen har egentligen men leasingbilen ringer ju lite varningsklockor. Själv har jag inget lån, en bil en moped och pengar på banken. 3% ökning på boendekostnaden och har möjlighet att investera 85-93% samma summa som jag kunde göra 2020 utan att kompromissa. DEN DU!
Citera
2022-12-21, 00:00
Medlem
Citat:

Att bo i hyresrätt kan ha sina skäl, och dessa personer ses det ofta ned på - oklart varför.

Taxerad över 4m per år jag och bor i hyresrätt.
Förstår att jag inte är representativ för genomsnittet, skall sitta på kåken osv.

Men, skulle aldrig få för mig att låna upp massa pengar och sätta mig i ett ny.prod hus tex av massa anledningar
Citera
2022-12-21, 00:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Nötterna får hjälp när de får skuldsanering men inte tidigare.
Om jag minns det rätt, går det inte att få skuldsanering om man spekulerat för sina pengar, vilket man faktiskt skulle kunna hävda bostadsbubblan var: en stor spekulationsbubbla
Citera
2022-12-21, 00:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Föga överraskande. Folk lär väl dessutom hålla upp fasaden och spendera nu inför jul, så den verkliga kraschen i privatkonsumtionen lär komma i februari-mars. Då har folk hyreshöjningar och elräkningar för ett kvartal att hantera.

Skulle inte förvåna mig om detaljhandeln backar tvåsiffrigt. Sedan lär vi vara tillbaka på nollränta vid årsskiftet 23-24.

Inte en chans i helvete
Citera
2022-12-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Föga förvånande med alla idioter som ska renovera köket var femte år och som har fläskigaste leasingbilen bunden på tre år samt att de använt bostaden som bankomat för thailandsresor.

Ingen renoverar köket vart 5:e år eller belåna huset för att åka på semester...

Var får ni alla stolligheter ifrån?

(du glömde spabadet och att alla har minst 2 leasing bilar)
Citera
2022-12-21, 00:04
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Visst har bankerna gjort riskkalkyler, men utan lån så blir det inga intäkter så man tummar ofta på reglerna eller gör så kallade glädjekalkyler.

3,5m i lån med 8% ränta är inget större problem för två personer med stabil inkomst. Men det banken inte tar upp i sina kalkyler är om en blir arbetslös eller att det blir hög inflation eller att krig bryter ut och energipriserna rusar.

22tkr i räntekostnad är ändå rätt brutalt. Lyckligtvis är det ju så (enligt många här på Flashback) att nästan alla bostadsägare har skyhöga marginaler så de kan spara minst 30 000kr per månad och ändå leva väldigt gott.

8% ränta idag skulle definitivt krascha hela ekonomin och försätta minst 30% av hushållen i personlig konkurs, det vet bankerna och det vet definitivt riksbanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in