2022-12-21, 21:41
Medlem
polagoms avatar
Som en etnografisk studie att observera den svenska svartsjukan och jantelagen komma ut i full kraft i den här tråden.

Aldrig riktigt förstått förtjusningen i sån skadeglädje själv? Mår ni bättre av ni känner så?

Vem fan bryr sig ifall grannen har köpt/leasar en dyr tesla som han inte har råd med? Att de renoverar köket onödigt ofta?

Jag kan störa mig på onödigt spenderande som drivit på inflationen men inte fan känner jag mig mindre i vardagens för att någon bor i ett dyrare hus än mig, kör en dyrare bil än mig.
Citera
2022-12-21, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Som en etnografisk studie att observera den svenska svartsjukan och jantelagen komma ut i full kraft i den här tråden.

Aldrig riktigt förstått förtjusningen i sån skadeglädje själv? Mår ni bättre av ni känner så?

Vem fan bryr sig ifall grannen har köpt/leasar en dyr tesla som han inte har råd med? Att de renoverar köket onödigt ofta?

Jag kan störa mig på onödigt spenderande som drivit på inflationen men inte fan känner jag mig mindre i vardagens för att någon bor i ett dyrare hus än mig, kör en dyrare bil än mig.

Svensken även köpt in 2.0 mill arga unga araber/muslimer sen 2000.

Vars placerar du dom in dom?

Saltkråkan, Sthlms skärgård?
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2022-12-21 kl. 22:10.
Citera
2022-12-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Ja jag gör mig dum med flit, jag raljerar över påståendet från en stor mängd människor att de ska ha ”tjänat på att bo”…

Du verkar inte veta hur de har realiserats.

Är du medveten om att folk byter upp sig till större boenden och realiserar på det viset

En kompis till mig köpte sin första etta i centrala Stockholm för 2 miljoner för 13-14 år sedan. Han bor idag i en villa som han köpte för 14 miljoner för 3 år sedan.

Så är det MÅNGA som har gjort.

EDIT: Min egen förälder köpte loss sin hyresrätt till BRF för 20 år sedan. Hon har idag en 3a på 70 kvm som är obelånad. Värd över 6 miljoner.

Känner även kompisar med hus i Bromma som är helt obelånade då de köptes för ett par tiotals år sedan.
Senast redigerad av ELKARTELL 2022-12-21 kl. 23:01.
Citera
2022-12-21, 23:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Alla dessa som tjänat miljontals kronor på sina hus borde väl utan problem kunna betala både räntan och elpriset eller? Eller vad är det alla villaägare gnäller på? Dom är väl miljonärer allihop med senaste årens prisuppgång på fastigheter? Hundratusentals svenskar har ”tjänat på att bo”.
Bankkontot hos de flesta borde vara överfullt vid det här laget?

Tänka är inte din paradgren, va? De som tjänat miljoner på sina fastigheter har ju sålt dem. De som bor kvar och "gnäller" bor således kvar och har alltså inte tjänat en enda krona på sitt boende. De flesta människor är så. Man BOR i sina fastigheter. Jag har haft en fiktiv värdeökning på mitt boende på ca 30.000 i månaden senaste 20 åren. Det betyder inte att jag fått loss de pengarna och har dem på bankkontot. Innan du öppnar käften igen och ska låtsas verka syrligt smart - ta du och fundera några varv till innan du gör bort dig. Tönt.
Citera
2022-12-21, 23:12
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Svensken även köpt in 2.0 mill arga unga araber/muslimer sen 2000.

Vars placerar du dom in dom?

Saltkråkan, Sthlms skärgård?

Vad har det med mitt inlägg om den svenska svartsjukan att göra?
Citera
2022-12-21, 23:21
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Äh det här är bara traven av sms lån som skall drivas in. Och en liten ökning av vanligt folk hoppas jag.

Sms låneföretagen skulle få driva in sina skulder själva näst dom kan. Obegripligt att kronofogden skall springa dessa ärenden.
Tvivlar på det. SMS-lånen är inte de höga lånen. Det är bostadslånen. Ingen köper hus med SMS-lån.

Bankerna tog som regel höjd för att folk skulle klara ränta på 7% för 2 år sedan. Men då hade de inte räknat med 5-dubbling av elpris, 20% ökning av matpris och drivmedelpris, osv. osv. Så kalkylen var fel av bankerna när de gav ut lånen.
Citera
2022-12-21, 23:23
Medlem
I grunden är det väldigt få yrkesverksamma människor med lite bättre boenden (och som man retar sig på) som kommer att råka illa ut. De som har tagit stora konsumentkrediter och kan få problem är yngre människor som har köpt lyxprylar som MC, snöskoter och annat. De kan få sälja av prylar och ta något extra jobb i värsta fall. Sedan är det alltid en och annan som råkar ut för oförutsedda kostnader och inte har någon buffert.
Citera
2022-12-22, 00:08
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jo men visst... Lägg till en nolla så är du hemma https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/#:~:text=Det%20finns%20n%C3%A4mligen%20en%20stor,p %C3%A5%20en%20miljon%20eller%20mer.

Antar dock att statistiken inkluderar boende i hyresrätt.

Ja det är väl självklart att totala befolkningen räknas in, tänk efter själv, har hälften av alla du känner som bor i hus/brf inga lån? Majoriteten har 80-90% total belåning×övriga krediter/bovärde bortsett från pensionärerna
Citera
2022-12-22, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tänka är inte din paradgren, va? De som tjänat miljoner på sina fastigheter har ju sålt dem. De som bor kvar och "gnäller" bor således kvar och har alltså inte tjänat en enda krona på sitt boende. De flesta människor är så. Man BOR i sina fastigheter. Jag har haft en fiktiv värdeökning på mitt boende på ca 30.000 i månaden senaste 20 åren. Det betyder inte att jag fått loss de pengarna och har dem på bankkontot. Innan du öppnar käften igen och ska låtsas verka syrligt smart - ta du och fundera några varv till innan du gör bort dig. Tönt.

7.2 miljoner + är inte fel. Grattis
Citera
2022-12-22, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Du verkar inte veta hur de har realiserats.

Är du medveten om att folk byter upp sig till större boenden och realiserar på det viset

En kompis till mig köpte sin första etta i centrala Stockholm för 2 miljoner för 13-14 år sedan. Han bor idag i en villa som han köpte för 14 miljoner för 3 år sedan.

Så är det MÅNGA som har gjort.

EDIT: Min egen förälder köpte loss sin hyresrätt till BRF för 20 år sedan. Hon har idag en 3a på 70 kvm som är obelånad. Värd över 6 miljoner.

Känner även kompisar med hus i Bromma som är helt obelånade då de köptes för ett par tiotals år sedan.

Tillbaka till mitt mantra - man skall köpa sista bästa bostaden först det blir alltid billigast
Citera
2022-12-22, 01:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Ökat 100%? Från 10.000 till 20.000? Det här känns som en ickenyhet där man gör en höna av en fjäder. Det är alldeles för tidigt i ”krisen” för att få märkbar effekt på det sätt rubriken ger sken av.
Citera
2022-12-22, 02:11
Medlem
Förstår inte heller varför alla blir så överlyckliga över att folk har det sämre!

Knappast så att det gynnar Sverige.

Hur som helst så tror jag att de flesta i tråden är ute och cyklar..i 2 års tid med Corona och med en hög antal döda så sitter det idag många ensamma pensionärer i sina hus eller lägenheter och för dom är det inte jättekul med höjda räntor och elkostnader.

De ni önskar ska ha det sämre kommer det dröja minst 6 månader innan man läser om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in