Citat:
Hur har du ännu inte förstått att det är PRECIS det som våra och världens politiker arbetar för? De vill ju ha en massa människor som är beroende av staten för att de då kan kontrollera alla. De enda som kommer anses vara av värde är de som har en viktig funktion. Resten är djuren som kommer användas mot meningsmotståndare osv. En gigantisk arme av ja-sägare.
Ett bryskt uppvaknande väntar många människor märker man.
Ett bryskt uppvaknande väntar många människor märker man.
Om det inte finns stora löneskillnader inom olika yrken och även olika jobb inom samma yrke så finns ju inget att sträva efter.
Det fina är ju att en med samma yrke som mig kan tjäna många tusen mindre än mig, men också många tusen mer än mig.
Det är i grunden bra, för det får folk att söka sig till andra jobb med bättre betalda löner och gör tillräckligt många det så inser företag 1 med dåliga löner att man får bara de sämsta personerna med lägst utbildning och dålig erfarenhet och så tvingas dom ändra på sig.
Samma sak mellan olika yrken. Självklart ger ett jobb på Ica inte samma lön som en programmerare, inte ens i närheten, för det första jobbet kräver ingen utbildning alls mer än det man behöver få veta när man väl är på plats, medans det andra kräver både utbildning och flerårig erfarenhet för att få.
Sånt ska löna sig så att man själv ska kunna påverka om man vill tjäna som Ica eller om man vill tjäna som en programmerare.
Att försöka jämna ut löner är bara skit. Det ska vara stora skillnader så att folk vill göra något för att få sitt liv bättre.