2022-12-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Hoppas verkligen hunden biter dig om du missköter den. En hund ska ut med 4 timmars mellanrum.
Citera
2022-12-19, 13:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri
Hoppas verkligen hunden biter dig om du missköter den. En hund ska ut med 4 timmars mellanrum.

Jepp, skaffa ingen hund om du inte hinner rasta den.. I ur och skur. I minus 30 eller storm.

Alltid. Begrips.?
Citera
2022-12-19, 13:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.

Ja, den här lagen har jag sett faktiskt!

Den stod på sidan 53 i boken ”det här kom jag på helt själv” av den kände författaren ”Nedboy”.
Citera
2022-12-19, 14:00
Medlem
Citat:
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Har du inte tid och förutsättningar för en hund så skaffa inte en hund. Har du en hundgård så kan hunden vara ensam längre. Men hur har du planerat att göra i valpstadiet? I början ska du inte lämna hunden ensam mer än max en timme, sedan går det bra med lite längre.

Vissa hundar klarar av att vara ensamna länge, speciellt efter att dom blivit till åren, efter 4-6 års ålder. Vi hade en border terrier som efter ett tag var lite mer som en katt än en hund. Kunde vara ensam väldigt länge. Kunde släppa ut henne utan tillsyn och så skall hon när hon ville in igen. Givetvis promenader utöver det.

Hundar är olika men generellt ska hundar inte vara ensamna så länge. De kräver motion, stimulans och sällskap.
Citera
2022-12-19, 14:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?

Måste vara jobbigt om du är tvungen att gå upp och skita/pissa varenda natt.

Lite prostatit kanske?
Citera
2022-12-19, 14:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Går utmärkt att ha dom hemma 8h, hur tror du majoriteten har haft hund? Nej dom skiter och pissar inte inne efter 8h. Min schäfer lider inte ett dugg iof renrasig med normalt psyke. Köper man en blandras lär man ju dock ha mer bekymmer, mer oberäknelig hundar får man leta.

Ge dom mat på morgonen sedan morgon skiter och pissar min direkt, samma procedur när man kommer hem. Bara börja ensam träna dem.

Moralkärringar som tror att hundar får något nervöst sammanbrott kan inte ha mer fel, tränar man aldrig sin hunds psyke och låter den ligga som en soffpotatis ja inte konstigt att dom skäller och bits och är allmänt efterbliven. Med handen på hjärtat hur många lägger några timmar på miljötränings i t ex storstäder med mycket trafik och oljud? Typ ingen sen klagar man på att dom är skotträdda och allt möjligt

Precis.

Jag har ALDRIG sett en hund oavsett ras ute på vischan som haft en normal tillvaro som vare sig varit inkontinent eller skotträdd.

Det verkar som att man sätter in hundar i lägenheter, pjoskar sönder psyket på dom, och sedan försöker man lagstifta sönder allt relaterat till det.

Jojo, jag kommer inte registrera enligt den här nya kattlagen heller.
Citera
2022-12-19, 14:05
Medlem
Bostonroses avatar
Förutsatt att hunden är rumsren och får motion/stimulans så fixar den o va själv ett arbetspass, sen är det inte lagligt det är en annan femma.
Citera
2022-12-19, 14:12
Medlem
scoremaxs avatar
Svensken i ett nötskal:

Det fanns ingen som satt och påstod att ”4-timmar” var skrivet i bohuslänsk granit överhuvudtaget, men sedan skrevs det ”lag” på det, och då blev Helt plötsligt alla doktorander i hundens Fysiska och Psykiska behov 🤣

Nu ”vet alla” att hundarna inte klarar längre än så.
Citera
2022-12-19, 14:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Det var inte så att din mamma jobbade deltid? eller att du gick ut med hunden när du kom hem efter skolan vid 15:30?

Vi hade hund när jag var liten. Mamma jobbade i närhet och gick hem på lunchen för att gå ut med vår hund och jag gick ut med honom efter skolan om han visade att han ville ut
Det var säkert någon hemma från skolan kl 15 varje dag. Men ingen kom ens på tanken att åka hem på lunchen bara för att släppa ut hunden på 70-talet. Det gjorde man inte ens med barn över 5 år.
Citera
2022-12-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det går nog bra, så var det alltid förr att folk hade hunden hemma när de var på jobbet.
Definiera ”förr”.

I början av åttiotalet sprang vi barn jämt runt och rastade grannskapets hundar och fick en liten peng för besväret.
Citera
2022-12-19, 15:03
Medlem
Citat:

Uppskattar svar

Hundar är flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma, men du kommer säkert hitta massor av folk här som säger att ”går hur bra som helst” eftersom dom gör det och hunden sedan länge gett upp och inte uttalar sin ångest längre.
Citera
2022-12-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?
Personligen: Ja.

För alla hundar: Kanske inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in