2022-12-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Utan att gå in på detaljer, som du säger ett bråk i lgh med bakomliggande konflikt som gått överstyr är väl en troligt scenario.
Vi vet ju naturligtvis inget, men man ska heller inte räkna inte ut MH i sammanhanget..

Många här i tråden trycker på att JJ är drivande och MH är en ganska harmlös by-stander.
Men enligt sammanfattningen har ju MH trots sin ringa ålder en lista som Gamla Testamentet av psykiska problem och drogmissbruk. Här talas om multipla diagnoser, hallucinationer, röster, tvångshandlingar och demoner. Kombinera det med sektdeltagande.

Kan garantera att med de meriterna kan hon begå otänkbara gärningar triggad av en viss situation. Speciellt med influens av droger som ev. i detta fall.

Av det framkommit har J hamnat i händelsernas centrum under hela kvällen. Allt från den gamla påstådda konflikten mellan J och T, förstesten är hemma hos J, J och T hamnar i bråk på Nöjet, det ska redas ut i J s lägenhet, det är J s bil dom används och hon hittas i närheten av J s barndomshem.

Jag tror J var den drivande med M som en villig medhjälpare. Har svårt att tro att J skulle skydda M till den grad att hon ljuger och sätter sig själv i skiten, genom att placera M sovande medans hon själv och T ska reda ut allt.

Skulle det handla om en akut psykos tror jag polisen och även läkaren som intervjuade henne hade upptäckt detta. Psykosen borde dessutom förvärrats efter att hon anhölls eftersom hon utsattes för en enorm stress.

Jag tror inte M är tillräckligt stark för att stå på egna ben. J kanske tog över en del av föräldrarnas roll för något år sedan och styrde henne rakt ner i skiten. Jag tror båda fick ut något av relationen. J fick en person som såg upp till henne och inte ifrågasatte hennes beteende. M fick en lite äldre häftig tjej som tog med henne på fester och massa rolig. Men jag ser absolut inte M som nån harmlös by-stander.
Citera
2022-12-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är intressant att tjejerna beskriver förloppet lite olika.
Som du säger, tror jag också att JJ reagerade starkt på det, likaväl som på att hon dessutom som kränkt inte fick gehör av polis/vakter.

Jag tror att jag läste någonstans att man höll på med att förhöra alla som varit på Nöjet, men vid tiden för artikeln var inte alla hörda än. Det var säkert någon/några som såg någon del av vad som hände, men vad som inledde bråket kanske inte framgick på plats? Det kan ha varit något som JJ sagt där och då, eller så är det något som föregått besöket på Nöjet.

Enligt JJ har Tove "slagit henne".

Från MHs P7:a:
"Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden. Kamraten skall, enligt Hellman, ha vidtalat ordningsvakter inne på nattklubben och poliser som vid tillfället befunnit sig utanför lokalen utan att dessa vidtagit någon åtgärd."
Från JJs P7:a:
"Hon berättar kortfattat att hon varit ute på
lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden. Leshem Jansson menar att målsäganden slagit henne och att man därför gått hem till Leshem Janssons lägenhet
för att prata ut.
"

Måste bara kommentera det fetade. Jag har jobbat på krog och varit med om liknande situationer. Inte en chans att man i berusat och upprört tillstånd, bestämmer sig för att reda ut konflikten. Snarare tvärtom. Skulle man ha någon sorts sinnesnärvaro kvar så räcker den på sin höjd att hålla distans.
Citera
2022-12-21, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En sådan nesa för J!
Jag skulle kunna tänka mig att det spär på Js hat än mer och att hon tycker att T fick vad hon förtjänade. Allt och alla är emot henne och hon måste stå upp och strida för sig själv och sin rätt. Ingen ånger över huvud taget.

Ja, alldeles säkert känner hon sig ännu mer kränkt av hur Vetlanda har tagit ställning för Tove och att de är chockade över att något sådant kunde hända en helt vanlig skötsam tjej.

Alla i Vetlanda vet naturligtvis vilka som sitter som misstänkta, det kan tjejerna nog lista ut.

Måste kännas extra jobbigt för en person som haft position som typ ledare och som verkar tycka att det är hon som agerar "domare" för vilka som blir förlåtna eller vilka som blir bjudna trots att man spittar ett par.
Citera
2022-12-21, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Måste bara kommentera det fetade. Jag har jobbat på krog och varit med om liknande situationer. Inte en chans att man i berusat och upprört tillstånd, bestämmer sig för att reda ut konflikten. Snarare tvärtom. Skulle man ha någon sorts sinnesnärvaro kvar så räcker den på sin höjd att hålla distans.

Menar du som inblandad i bråket eller som personal?

Jag tolkar ditt inlägg som att du menar Tove och JJ, men kan missuppfatta dig.

Här tänker jag ändå att JJ kan som manipulerande part övertala Tove om att syftet med en träff hemma hos JJ skulle vara av möjligheter att reda ut det hela, kanske en gång för alla, medan JJ faktiskt kan ha haft annat i sinnet.

Även om hon kanske velat reda ut skiten, kanske hon inte varit i en sinnesstämning att hon skulle kunna "gå med på något", utan att hennes ståndpunkt kan ha varit att Tove skulle behöva ändra sig och acceptera JJs krav. Lite "jag har rätt, du har fel, erkänn. Gör som jag säger". Spekulation naturligtvis.

Som vakt/polis, som kanske inte ser ett pågående bråk längre kan ju inget göra mer än att ge konkreta råd, så länge ingen har uppenbara skador. Ett sådant kan ju vara att man ska gå hem var och en till sig, nyktra till först om det inte går att enas och att om det finns anledning, göra en polisanmälan.

Min tro är att JJ kännt sig kränkt, fast hon kan själv ha haft en del i bråket och att hon velat sätta dit Tove. Nu gick inte det och Tove fick betala på annat sätt.
Citera
2022-12-21, 13:51
Medlem
Citat:
Menar du som inblandad i bråket eller som personal?

Jag tolkar ditt inlägg som att du menar Tove och JJ, men kan missuppfatta dig.

Här tänker jag ändå att JJ kan som manipulerande part övertala Tove om att syftet med en träff hemma hos JJ skulle vara av möjligheter att reda ut det hela, kanske en gång för alla, medan JJ faktiskt kan ha haft annat i sinnet.

Även om hon kanske velat reda ut skiten, kanske hon inte varit i en sinnesstämning att hon skulle kunna "gå med på något", utan att hennes ståndpunkt kan ha varit att Tove skulle behöva ändra sig och acceptera JJs krav. Lite "jag har rätt, du har fel, erkänn. Gör som jag säger". Spekulation naturligtvis.

Som vakt/polis, som kanske inte ser ett pågående bråk längre kan ju inget göra mer än att ge konkreta råd, så länge ingen har uppenbara skador. Ett sådant kan ju vara att man ska gå hem var och en till sig, nyktra till först om det inte går att enas och att om det finns anledning, göra en polisanmälan.

Min tro är att JJ kännt sig kränkt, fast hon kan själv ha haft en del i bråket och att hon velat sätta dit Tove. Nu gick inte det och Tove fick betala på annat sätt.

Ja, jag menar J och T. Efter handgemäng på krogen brukar det vara uppjagade känslor som är svåra att styra mellan för dom inblandade. Man behöver ofta separera dom för att det inte ska eskalera. Jag har aldrig varit med om att en konflikt ska lösas samma natt den uppstått. Det görs ett tag efteråt när känslorna lagt sig. Särskilt när bråket varit fysiskt.

Möjligt att T känt sig trygg i M s sällskap och följt med efter lite övertalning. Iaf så tror jag att J kokade inombords och behövde lätta på trycket.
Citera
2022-12-21, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Av det framkommit har J hamnat i händelsernas centrum under hela kvällen. Allt från den gamla påstådda konflikten mellan J och T, förstesten är hemma hos J, J och T hamnar i bråk på Nöjet, det ska redas ut i J s lägenhet, det är J s bil dom används och hon hittas i närheten av J s barndomshem.

Jag tror J var den drivande med M som en villig medhjälpare. Har svårt att tro att J skulle skydda M till den grad att hon ljuger och sätter sig själv i skiten, genom att placera M sovande medans hon själv och T ska reda ut allt.

Skulle det handla om en akut psykos tror jag polisen och även läkaren som intervjuade henne hade upptäckt detta. Psykosen borde dessutom förvärrats efter att hon anhölls eftersom hon utsattes för en enorm stress.

Jag tror inte M är tillräckligt stark för att stå på egna ben. J kanske tog över en del av föräldrarnas roll för något år sedan och styrde henne rakt ner i skiten. Jag tror båda fick ut något av relationen. J fick en person som såg upp till henne och inte ifrågasatte hennes beteende. M fick en lite äldre häftig tjej som tog med henne på fester och massa rolig. Men jag ser absolut inte M som nån harmlös by-stander.

En tanke som jag aldrig har haft, men som kom för mig nu är denna:

Tänk om MH verkligen legat däckad på soffan/sängen, och legat där och hört gräl och bråk som sedan spårat ut? Hört dunsar och sparkar, men inte gjort något?

Varför?

Kanske för att hon känt sig för deckad, i underäge till JJ, rädd för hennes reaktion om hon skulle komma upp och kolla, helt enkelt paralyserad av det hemska som händer?

Och sedan säger JJ att Tove gick (i samband med att JJ är på väg till Donken med grannen) och MH tror på det (vill tro på det).

Inte min starkaste spekulation, men en tanke som slog mig. Då skulle kanske MH känna sådan skuld i vad som hade hänt och att hon inte ingrep, att hon förnekar allt. Antingen för att hon skäms, eller för att hon vill förtränga det helt. Kanske båda.
Citera
2022-12-21, 14:08
Medlem
Citat:

Tänk om MH verkligen legat däckad på soffan/sängen, och legat där och hört gräl och bråk som sedan spårat ut? Hört dunsar och sparkar, men inte gjort något?

Varför?

Kanske för att hon känt sig för deckad, i underäge till JJ, rädd för hennes reaktion om hon skulle komma upp och kolla, helt enkelt paralyserad av det hemska som händer?

Och sedan säger JJ att Tove gick (i samband med att JJ är på väg till Donken med grannen) och MH tror på det (vill tro på det).

Inte min starkaste spekulation, men en tanke som slog mig. Då skulle kanske MH känna sådan skuld i vad som hade hänt och att hon inte ingrep, att hon förnekar allt. Antingen för att hon skäms, eller för att hon vill förtränga det helt. Kanske båda.

Jag kan hålla med om att det är troligt att hon dåsade på soffan och valde att inte gå upp eftersom det skulle sätta henne i val att ta ställning. Det som kan tyda på det är vittnet om 2 dunsar.. (om jag inte minns fel)

Tror MH är medveten på att T lämnat och har troligen varit med hela vägen gällande dumpning och sopat igen spår. JJ har nog förklarat för henne om att hon redan är inblandad.

Undrar hur och när MH kom hem egentligen?
Det svaret går inte att hitta på eftersom hon högst troligthaft oroliga föräldrar hemma.
Och hur ska hon då svara på vad har hon då gjort under tiden ?
Undrar vad man hittade i sopsamlingen i huset?
Tvättade kläder från spår osv...
Citera
2022-12-21, 14:18
Medlem
En fundering bara ang att man inte går ut med hur Tove vart bragd om livet.
Får hennes föräldrar inte heller veta ngt i nu läget?
Citera
2022-12-21, 14:42
Medlem
sybels avatar
Citat:

Varför?

Jag tror att M vid något tillfälle befunnit sig liggande på soffan/I sängen, annars tror jag inte hon kommit på idén att säga så. Sedan när, hur länge och om hon sov, är en annan fråga.
Citera
2022-12-21, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag kan hålla med om att det är troligt att hon dåsade på soffan och valde att inte gå upp eftersom det skulle sätta henne i val att ta ställning. Det som kan tyda på det är vittnet om 2 dunsar.. (om jag inte minns fel)

Tror MH är medveten på att T lämnat och har troligen varit med hela vägen gällande dumpning och sopat igen spår. JJ har nog förklarat för henne om att hon redan är inblandad.

Undrar hur och när MH kom hem egentligen?
Det svaret går inte att hitta på eftersom hon högst troligthaft oroliga föräldrar hemma.
Och hur ska hon då svara på vad har hon då gjort under tiden ?
Undrar vad man hittade i sopsamlingen i huset?
Tvättade kläder från spår osv...

Det ska bli intressant att höra tjejernas förhör och hur det stämmer med övrig bevisning och med vittnesutsagor.

Tre dunsar verkar grannen ha berättat om:

https://www.flashback.org/p82748683#p82748683

Mest tänker jag ändå att båda är med på det skriklösa bråket, men med starkt hat och uppblossande bråk kan en styrka som överraskar komma.

MH kanske har sagt till föräldrarna att hon sover över hos JJ, även om sträckan hem inte är lång hem. Eller så har hon börjat göra som hon själv vill, med eller utan föräldrarnas medgivande.

Undrar hur mycket MHs föräldrar vet om vilket liv de lever. Kanske oroar de sig och är överbeskyddande, vilket resulterar i behov av att bryta sig loss än mer.

Kanske har MH tagit mer än drinkarna, men är rädd för att det ska komm fram om hon tagit något annat?

Kunde MH se ut till hallen från sin plats där hon ev låg? Måste kolla planlösningen igen och vad som verkar rimligt.

Kanske såg hon Tove vara på väg att lämna lgh, men inte resten som hände i badrummet? Att JJ överföll Tove, MH tycker sig minnas att detta tumult ägde rum, men JJ har sagt att Tove lämnade?

Kanske Tove sa hejdå till MH, men allt som hände efter är ihopblandade minnen för MH? I vilken ordnng saker hände?

Det som ställer till det är väl att det ändå verkar som att MH är med ut till Nye. För där har jag lite svårt att få ihop det, med en dumpning och en kort tid för att sedan åka hem... ljuset borde ju åka upp iaf efteråt om hon nu skulle "bara" varit med som passagerare. Där får jag inte ihop att hon varit passiv ovetande. Inte heller finns det något rimligt i att Mh skulle åka med dit om hon som sagt inte visset ett dugg, om hon inte skulle vara behjälplig på något plan.

Samtidigt tänker jag att nu har det ju i media framkommit att en av tjejerna skyller på den andra i media (P7:an). Med JJs beryktade karaktär, borde JJ ju brissera, och göra samma?

Hur kan JJ tåla detta? Eller är JJ så iskall, att hon aldrig i livet tänker erkänna något minsta som skulle kunna ha hänt i lgh. Yove har lämnat, punkt. Och mer vet hon inte, punkt.

Oavsett vad MH säger.

Kan inte tänka mig att många ungdomar som inte är kriminella eller umgås med sådana, någonsin skulle misstänka sin kompis för ett mord såsom MH antyder i P7:an.

Det är så märkligt.
Citera
2022-12-21, 14:49
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Att TT skulle följa med hem till JJ för att lösa "konflikten" får vi nog ta med en nypa salt.
Det är JJ:s story och då känns det som om TT följde med av en helt annan anledning.
Och finns det någon konkret uppgift om bråk på nattklubben?.

Och nej, akut psykos hos MH talar vi inte om. Men med sådana psykiska problem behövs ingen akut psykos för att det ska slå över. Finns många exempel på det. Speciellt ihop med droger.

Jag menar enbart att MH kan vara mer än delaktig i ett eventuellt mord.
Men jag utesluter inte dina teorier. Speciellt inte relationen JJ/MH.
Citera
2022-12-21, 15:02
Medlem
Jag har inte kommit med några teorier osv tidigare och kommer inte heller nu att göra det. Men det skulle inte förvåna mig alls om Rulles uttalande om att misstankarna stärkts efter bl.a förhör skulle tyda på att de helt enkelt sitter och skyller på varann. Speciellt om de blivit påvisade de bevis som finns och inser att loppet är kört. Då är den sista utvägen att förmildra sin inblandning genom att helt enkelt skylla ALLT på den andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in