2022-12-21, 10:59
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Många mord/dråp sker i stundens hetta under ett bråk. Det slår slint i gm huvud som har bristande impulskontroll och konsekvenstänk.

Jag tror inte J helt plötsligt attackerat T i aggression under deras försoningssamtal i lägenheten, utan hon har planerat det. Efter örfilen på Nöjet visade hon på impulskontroll eftersom hon inte hoppade på T redan där (iaf inget som framkommit).

Jag tror hon kände sig förnedrad offentligt, och eftersom hon inte fick hjälp av vare sig vakter eller polis på plats behövde hon återupprätta sin heder egen hand.

Om det visar sig att J är skyldig till Toves död, tror jag att din sista mening ligger väldigt nära sanningen.

Sen är jag övertygad om att, hade Tove varit nykter den kvällen, hade hon levt idag. Hon hade förmodligen inte varit på Nöjet,inte delat ut nån örfil och absolut inte gått hem tillJ så sen på natten.
Citera
2022-12-21, 11:09
Medlem
Citat:
Många mord/dråp sker i stundens hetta under ett bråk. Det slår slint i gm huvud som har bristande impulskontroll och konsekvenstänk.

Jag tror inte J helt plötsligt attackerat T i aggression under deras försoningssamtal i lägenheten, utan hon har planerat det. Efter örfilen på Nöjet visade hon på impulskontroll eftersom hon inte hoppade på T redan där (iaf inget som framkommit).

Jag tror hon kände sig förnedrad offentligt, och eftersom hon inte fick hjälp av vare sig vakter eller polis på plats behövde hon återupprätta sin heder egen hand.

Det här var kanske något som byggts upp under kvällen, och någonstans i bakhuvudet tog hon ett beslut att komma att behöva använda mer våld än man vanligtvis gör i ett "bråk", vid nån tidpunkt i lägenheten rann det över och allt det här behövde komma ut... jag tror inte det var planerat i den bemärkelsen men jag tror hon själv känner att det var ett mord eftersom hon bestämt sej för att använda mer våld, därför försökte hon gömma kroppen.
Men det som motsäger detta lite är ju "Människorov". Då har Tove hindrats eller på något sätt tvingats och då borde väl den värsta aggressionen hinna rinna av en tänker man, eller så blev det som en nedåtgående spiral, JJ kände att hon redan gått för långt? Pest eller kolera
Senast redigerad av anteanti 2022-12-21 kl. 11:17.
Citera
2022-12-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Om det är en gåta för dig så kan jag ge dig svaret dom är tysta just för att ducka 18 till life. Hur dom gör är genom att bara inte säga något vilket är enkelt om du vet att du riskerar torska lång volta om du pratar

Fast vad jag förstod av åklagaren så pratar båda, fast det de säger stämmer inte med hur polisens uppfattning av hur mordet gått till!
Citera
2022-12-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det här var kanske något som byggts upp under kvällen, och någonstans i bakhuvudet tog hon ett beslut att komma att behöva använda mer våld än man vanligtvis gör i ett "bråk", vid nån tidpunkt i lägenheten rann det över och allt det här behövde komma ut... jag tror inte det var planerat i den bemärkelsen men jag tror hon själv känner att det var ett mord eftersom hon bestämt sej för att använda mer våld, därför försökte hon gömma kroppen.
Men det som motsäger detta lite är ju "Människorov". Då har Tove hindrats eller på något sätt tvingats och då borde väl den värsta aggressionen hinna rinna av en tänker man, eller så blev det som en nedåtgående spiral, JJ kände att hon redan gått för långt? Pest eller kolera

Jag tror J s negativa känslor gentemot T har byggts upp under lång tid. Nåt år har det vittnats om. Så nån form av hat fanns säkert redan innan hon fick örfilen på Nöjet. Men detta blev liksom droppen, att bli örfilad offentligt!

Nu vet vi visserligen inte exakt vad som hände på Nöjet. Men en normal reaktion tycker jag hade varit att J hade gett sig på T redan på krogen. Nu verkar hon istället tagit sin hämnd i en sluten miljö en timma efter handgemänget. Där tror jag människorovet kommer in. Polisen har hört mänger av vittnen och gått igenom telefontrafik och där kan det ha framkommit att hon ska lura med T till lägenheten för att kräva sin hämnd (inte mord). Att M inte skriker eller larmar tyder också på att hon till viss del vet vad som ska hända.

Egenskaper som gränslös, långsint, manipulativ, vill styra och ställa, hämndlysten, fin fasad, har framkommit genom andra skribenter, samt p7 an. Sånt ska man väl ta med en nypa salt. Men användbart när man själv försöker begripa hur detta kunde hända.
Citera
2022-12-21, 11:48
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Fast vad jag förstod av åklagaren så pratar båda, fast det de säger stämmer inte med hur polisens uppfattning av hur mordet gått till!

rhis, du svarar inte när man bemöter dina lögner.

Detta är inget annat än ännu en lögn. Bara lägg ner.
Citera
2022-12-21, 11:57
Medlem
Citat:
Jag tror J s negativa känslor gentemot T har byggts upp under lång tid. Nåt år har det vittnats om. Så nån form av hat fanns säkert redan innan hon fick örfilen på Nöjet. Men detta blev liksom droppen, att bli örfilad offentligt!

Nu vet vi visserligen inte exakt vad som hände på Nöjet. Men en normal reaktion tycker jag hade varit att J hade gett sig på T redan på krogen. Nu verkar hon istället tagit sin hämnd i en sluten miljö en timma efter handgemänget. Där tror jag människorovet kommer in. Polisen har hört mänger av vittnen och gått igenom telefontrafik och där kan det ha framkommit att hon ska lura med T till lägenheten för att kräva sin hämnd (inte mord). Att M inte skriker eller larmar tyder också på att hon till viss del vet vad som ska hända.

Egenskaper som gränslös, långsint, manipulativ, vill styra och ställa, hämndlysten, fin fasad, har framkommit genom andra skribenter, samt p7 an. Sånt ska man väl ta med en nypa salt. Men användbart när man själv försöker begripa hur detta kunde hända.

Ja här nånstans är vi nog rätta nära sanningen tror jag oxå
Citera
2022-12-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Om dom hade dåligt samvete hade dom ju pratat det är så aina får en att prata med att få dig först träffa dina föräldrar osv sen guilt tripa sönder en de är inte objektiva i såna här situationer de gör riktiga fulknep tro mig men de misstänkta är hardcore som riktiga kriminella å säger inget

Det är fan imponerande( förstå mig rätt) Att de såvitt vi vet har lyckats knipa så länge

Det finns många " tuffingar" som har blivit knäckta på mindre tid än vad som nu gått.

Det är inte lätt att sitta i isolering och bara få läsa gamla magasin och böcker.
Citera
2022-12-21, 12:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Ett annorlunda lussetåg drog genom Vetlanda centrum på lördagskvällen. Fordon med såväl luciakrona som tomteluva på taken stannade vid torget och förarna lämnade bilarna för att hedra Tove."
https://www.vetlandaposten.se/2022-12-20/ungdomarna-tog-bilen-i-luciataget--och-hedrade-tove

Fint att ungdomarna tar initiativ till positiva saker och kan sluta upp tillsammans för att hedra Tove! Tove kommer aldrig tillbaka, men för familjen betyder det säkert något, särskilt nu när det är jul.

Hoppas att tjejerna läser det här och begrundar...
En sådan nesa för J!
Jag skulle kunna tänka mig att det spär på Js hat än mer och att hon tycker att T fick vad hon förtjänade. Allt och alla är emot henne och hon måste stå upp och strida för sig själv och sin rätt. Ingen ånger över huvud taget.
Citera
2022-12-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Det den ena säger stämmer inte överens med den andres historia heller. Det kan du ju förklara du som inbillar dig att de bägge är oskyldiga.
Citera
2022-12-21, 12:20
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Utan att gå in på detaljer, som du säger ett bråk i lgh med bakomliggande konflikt som gått överstyr är väl en troligt scenario.
Vi vet ju naturligtvis inget, men man ska heller inte räkna inte ut MH i sammanhanget..

Många här i tråden trycker på att JJ är drivande och MH är en ganska harmlös by-stander.
Men enligt sammanfattningen har ju MH trots sin ringa ålder en lista som Gamla Testamentet av psykiska problem och drogmissbruk. Här talas om multipla diagnoser, hallucinationer, röster, tvångshandlingar och demoner. Kombinera det med sektdeltagande.

Kan garantera att med de meriterna kan hon begå otänkbara gärningar triggad av en viss situation. Speciellt med influens av droger som ev. i detta fall.
Citera
2022-12-21, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad vi fått veta, är det bara J själv som sagt att hon blev slagen av T på Nöjet. Oavsett om det stämmer eller ej, visar det tydligt att hon reagerade starkt, eftersom hon tog upp det.
Och jag tror, som du, att hon ruvade på någon form av hämnd, även om det kanske inte var just mord.

Det är intressant att tjejerna beskriver förloppet lite olika.
Som du säger, tror jag också att JJ reagerade starkt på det, likaväl som på att hon dessutom som kränkt inte fick gehör av polis/vakter.

Jag tror att jag läste någonstans att man höll på med att förhöra alla som varit på Nöjet, men vid tiden för artikeln var inte alla hörda än. Det var säkert någon/några som såg någon del av vad som hände, men vad som inledde bråket kanske inte framgick på plats? Det kan ha varit något som JJ sagt där och då, eller så är det något som föregått besöket på Nöjet.

Enligt JJ har Tove "slagit henne".

Från MHs P7:a:
"Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden. Kamraten skall, enligt Hellman, ha vidtalat ordningsvakter inne på nattklubben och poliser som vid tillfället befunnit sig utanför lokalen utan att dessa vidtagit någon åtgärd."
Från JJs P7:a:
"Hon berättar kortfattat att hon varit ute på
lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden. Leshem Jansson menar att målsäganden slagit henne och att man därför gått hem till Leshem Janssons lägenhet
för att prata ut.
"
Citera
2022-12-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Utan att gå in på detaljer, som du säger ett bråk i lgh med bakomliggande konflikt som gått överstyr är väl en troligt scenario.
Vi vet ju naturligtvis inget, men man ska heller inte räkna inte ut MH i sammanhanget..

Många här i tråden trycker på att JJ är drivande och MH är en ganska harmlös by-stander.
Men enligt sammanfattningen har ju MH trots sin ringa ålder en lista som Gamla Testamentet av psykiska problem och drogmissbruk. Här talas om multipla diagnoser, hallucinationer, röster, tvångshandlingar och demoner. Kombinera det med sektdeltagande.

Kan garantera att med de meriterna kan hon begå otänkbara gärningar triggad av en viss situation.
Speciellt med influens av droger som ev. i detta fall.
Ja, inte omöjligt. Finns ju en del exempel på där påverkan från någon till en annan fått katastrofala följder. Ta t ex pastorn Helge Fossmo som lyckades driva barnflickan till att mörda. Är väl ändå människor av en viss kaliber som kan tänka sig att göra så och öven lyckas med det. Och vad vet man, kanske också JJ tillhör den skaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in