2022-12-20, 22:48
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Web 3 handlar om att ta bort sådana som Musk från sådant som Twitter, eller ta bort Google från sådant som Youtube, eller ta bort sådana som Zuckerberg och Meta från sådant som Facebook, eller ta bort sådana som Apple från sådant som Appstore.

Om det går låter jag vara osagt, för det gäller att erbjuda något som är så mycket bättre för att locka över massorna. Men bara hotet om web 3 kanske får Musk att fundera innan han censurerar och får google och Apple att sänka sin provision på andras kontent osv osv. Då är iaf hälften vunnet.

Men nu är vi som sagt off topic. https://www.impervious.ai/ ser ut att kunna vara ett bra steg på vägen.

När man pratar decentralisering inom web3 menar man decentralized storage of data.
Kort och gott handlar web3 om att du som användare äger din egen data.
Det du pratar om är DAO, decentralised autonomous organization.

Applikationen på web3 behöver inte nödvändigtvis vara decentraliserad, vill bara påpeka det.
Citera
2022-12-20, 22:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
När man pratar decentralisering inom web3 menar man decentralized storage of data.
Kort och gott handlar web3 om att du som användare äger din egen data.
Det du pratar om är DAO, decentralised autonomous organization.

Applikationen på web3 behöver inte nödvändigtvis vara decentraliserad, vill bara påpeka det.
Du kan ju få decentraliserad CPU också. Tillsammans med storage så har du början, fundamentat, till decentraliserade cloudlösningar utan Google, Amazon, MS.

Render (RNDR) är ju exempel på decentraliserad beräkningskraft. Dom ligger bla annat bakom introt till Westworld. https://youtu.be/ZgvXU5R-xWs

Solana har ju en vision att skapa web 3.0 mobil. Som inte förlitar sig på en centraliserad appstore.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-20 kl. 23:00.
Citera
2022-12-21, 06:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du kan ju få decentraliserad CPU också. Tillsammans med storage så har du början, fundamentat, till decentraliserade cloudlösningar utan Google, Amazon, MS.

Render (RNDR) är ju exempel på decentraliserad beräkningskraft. Dom ligger bla annat bakom introt till Westworld. https://youtu.be/ZgvXU5R-xWs

Solana har ju en vision att skapa web 3.0 mobil. Som inte förlitar sig på en centraliserad appstore.
Förstår du hur fruktansvärt ineffektiv en dylik lösning skulle vara? Inte konstigt att det inte finns på marknaden i meningsfull skala (och kommer aldrig finnas).

Distribuerad beräkningskraft har existerat i decennier (t ex SETI at home). Detta är ingenting nytt.

Kan du nu förklara vad en ”webbläsare byggd ovanpå lightning” är för något?
Citera
2022-12-21, 08:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Förstår du hur fruktansvärt ineffektiv en dylik lösning skulle vara? Inte konstigt att det inte finns på marknaden i meningsfull skala (och kommer aldrig finnas).

Distribuerad beräkningskraft har existerat i decennier (t ex SETI at home). Detta är ingenting nytt.

Kan du nu förklara vad en ”webbläsare byggd ovanpå lightning” är för något?
Antingen är distribuerad beräkningskraft "fruktansvärt ineffektiv" eller så är den tillräckligt effektiv för att ha existerat i flera decennier, du får bestämma dig helt enkelt...

Vad man kan göra med Lightning i web 3.0 utöver det du såg tydligt (integrerade betalningar) i filmen Stopp.Belägg hänvisade till är upp till utvecklare att undersöka. Inöoggningar vet jag är ett annat område man tittar på med Lighting. Men jag tror även det kan komma fler web 3.0 applikationer där Taro är inblandat på ett eller annat sätt.
Hittar vi något specifikt sådant, så lär det diskuteras vidare i denna Lightning tråd, annars bör web 3.0 i allmänhetdiskuteras i annan tråd.
Citera
2022-12-21, 08:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Antingen är distribuerad beräkningskraft "fruktansvärt ineffektiv" eller så är den tillräckligt effektiv för att ha existerat i flera decennier, du får bestämma dig helt enkelt...
Beräkningskraften är inte ineffektiv. Dock finns det alltid en central part som styr denna.

Men däremot en "decentraliserad cloudlösning". Det låter som en fullständig katastrof.

Citat:
Vad man kan göra med Lightning i web 3.0 utöver det du såg tydligt (integrerade betalningar) i filmen Stopp.Belägg hänvisade till är upp till utvecklare att undersöka. Men jag tror det kan komma fler web 3.0 applikationer där Taro är inblandat på ett eller annat sätt.
Du kanske ska återkomma när utvecklarna har undersökt färdigt (och inte när du "tror" saker). Det fanns exakt 0 faktiska tillämpningar beskrivna i videon.

Blockkedjor har funnits i några decennier nu, var finns tillämpningarna? Förutom att möjliggöra att vissa personer lurar andra personer på pengar.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-12-21 kl. 08:10.
Citera
2022-12-21, 08:13
Medlem
Leastons avatar
Här har vi exempel på decentraliserad login:

https://www.youtube.com/watch?v=0X9gZCM6anA
https://lightninglogin.live/

Går att använda sig för all typ av identifiering (utan att röja sin email) man kan tänkas vilja göra online.

(ping Stopp.Belägg om du inte sett det)
Senast redigerad av Leaston 2022-12-21 kl. 08:16.
Citera
2022-12-21, 08:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Här har vi exempel på decentraliserad login:

https://www.youtube.com/watch?v=0X9gZCM6anA
https://lightninglogin.live/

Går att använda sig för all typ av identifiering (utan att röja sin email) man kan tänkas vilja göra online.

(ping Stopp.Belägg om du inte sett det)
Kryptografi med publik nyckel har funnits i decennier. Varför är det nödvändigt eller önskvärt att använda sin LN-wallet till detta??
Citera
2022-12-21, 08:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kryptografi med publik nyckel har funnits i decennier. Varför är det nödvändigt eller önskvärt att använda sin LN-wallet till detta??
Tror ingen sade att kryptografi med publik nyckel just uppfanns... Nu kan du logga in med din Lightning wallet. Du behöver inte nödvändigtvis Google authenticator, Digipass eller annan dongel.
Citera
2022-12-21, 08:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tror ingen sade att kryptografi med publik nyckel just uppfanns... Nu kan du logga in med din Lightning wallet. Du behöver inte nödvändigtvis Google authenticator, Digipass eller annan dongel.
Men frågan kvarstår varför detta är önskvärt. Ska jag alltså skaffa en lightning wallet för att kunna autentisera på diverse ställen? Autentisering är inget problem som behöver lösas idag.
Citera
2022-12-21, 08:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men frågan kvarstår varför detta är önskvärt. Ska jag alltså skaffa en lightning wallet för att kunna autentisera på diverse ställen? Autentisering är inget problem som behöver lösas idag.

Med Lightning login behöver du inte blanda in en 3:e part så som mail provider, någon typ av authentication providertjänst från google/microsoft, bankid eller en fysisk dongel av något slag.

Om alla i en framtid har en Lightning wallet så kan jag ser att detta är ett smidigt alternativ.
Citera
2022-12-21, 08:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Med Lightning login behöver du inte blanda in en 3:e part så som mail provider, någon typ av authentication providertjänst från google/microsoft, bankid eller en fysisk dongel av något slag.

Om alla i en framtid har en Lightning wallet så kan jag ser att detta är ett smidigt alternativ.
Va? Du litar ju på en tredje part i detta fall ändå, dvs den part du autentiserar dig hos!

Hur bestående är en "lightning wallet"? Är den kopplad till din identitet? Det är löjligt att jämföra med bankid eller t ex ett telefonnummer som används för 2FA.
Citera
2022-12-21, 08:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Va? Du litar ju på en tredje part i detta fall ändå, dvs den part du autentiserar dig hos!

Om min Lightning wallet är den ena parten så är inte stället jag loggar in på den tredje parten, som jag ser det här...
Släpp det där nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in