2022-12-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Allt pekar på ett riktigt tufft 2023 2024. Inflationen, elpriset och räntorna. Nu saknas bara arbetslösheten för att det ska bli trångt in till Lidl.

Tycker mig märka en ökning på Lidl, fler "medelklassmänniskor" i butiken under hösten.
Citera
2022-12-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Tur att man aldrig lpnat en krona i hela sitt liv. Alltid cashat allt. Mat, krogen - you name it. Aldrig kredit. Och nu sitter man här, fet och trind och ser på medans världen ramlar ihop utanför. Var det värt det?
Menar du om det var värt det för dig eller för de andra?

Jag kan bli lite krokig över att trots att jag lever sparsamt och sunt så kommer jag ändå straffas för att alla andra inte kan sköta sig.
Citera
2022-12-21, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klicken89-6
Jag kommer ihåg smällen för 30 år sen och då hade inte vanligt folk så mkt skulder som idag .
Folk som blev arbetslösa hade på den tiden 90 % av sin lön sen sen sänkte dom till 80%.
Den lågkonjunkturen satt i länge många som blev arbetslösa och var lågutbildade fick aldrig nåt jobb igen .
Det var ett otroligt mycket robustare samhälle då. Vi hade sammanhållning, folk gick till kneget, det brändes inga polisbilar och sköts inte med automatvapen på torget.

Oavsett finanspolitik så är hela samhället nu på väg mot avgrunden.
Citera
2022-12-21, 06:35
Medlem
Kanske man kan byta upp sig till en nyare snöskoter i januari.
Citera
2022-12-21, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
90% av vad?
Av ordinarie lön.

Ingen karensdag när man var sjuk.

Evig sjukpenning, bortre parentes fanns inte.

Förtidspensioneringar till höger och vänster.

Måndag var inofficiell helgdag, folk stannade hemma och var bakfulla med 90 % av lönen.

På 90-talet infördes karensdag så då började folk vabba i stället.
Citera
2022-12-21, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Tycker mig märka en ökning på Lidl, fler "medelklassmänniskor" i butiken under hösten.

Exakt men det roliga är ju att Lidl tycks ha justerat upp sina priser allra mest så nu när dom börjat dyka upp är det inte alls lika stor prisskillnad längre.
Citera
2022-12-21, 06:37
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast nu kom ju det på andra hållet så att säga. Då KPI har fejkats ganska länge för att inte låta det som sker nu hända, så är ju inflationen det som får oss att vakna upp i verkligheten.

Ett exempel från verkligheten just nu. Min bror sålde sin BRF till en ung kille för 1,9 mille. BRF hade dålig ekonomi, men det visste min bror inte. Och nu när killen flytta in, så är både lånekostnaden och avgiften höjd. En dubbelsmäll.
Två korkskallar alltså? Det ser man ju i de helt offentliga uppgifterna huruvida föreningen mår bra eller inte. Så lär man se sig omkring på hela fastigheten. Verkar balkonger & övrigt ytskick må bra? Ser fönstren ut att behöva bytas/renoveras inom närmsta 5-10 åren? Självklart kan inte nybörjaren se om taket behöver bytas imorrn men lite lär man väl läsa på i dessa internettider.
Citera
2022-12-21, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Två korkskallar alltså? Det ser man ju i de helt offentliga uppgifterna huruvida föreningen mår bra eller inte. Så lär man se sig omkring på hela fastigheten. Verkar balkonger & övrigt ytskick må bra? Ser fönstren ut att behöva bytas/renoveras inom närmsta 5-10 åren? Självklart kan inte nybörjaren se om taket behöver bytas imorrn men lite lär man väl läsa på i dessa internettider.

Citat:
ung kille

Det var inte länge sedan den allmäna uppfattningen var att det var privatekonomiskt självmord att inte äga sitt boende.
Citera
2022-12-21, 06:49
Medlem
Citat:
Fast, de som gjorde som du sa, alltså låste sina lån. Kan nu se sig själva vara i den situationen att de kan spara på banken istället för att amortera, och tjäna på det.

Min son är en sådan. 1,40 i ränta på lånet. Just nu 2 procents sparränta. Och den kommer gå upp. På de 5 åren han har låst, kommer han betala av hela lånet och dessutom få hjälp av räntan.

ja, så du håller med mig. skulle ha bundit räntan.
Citera
2022-12-21, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ett uppsving för entreprenörerna i HA. O nu konkurrensutsatt av de andra nätverken.

I morgon göder utespa, vattenskoter o Maldierna semestern de kriminella gängen.

Baltic Inkasso kan börja göra affärer igen.

Minns deras annons:

"Det gör inget om dina kunder inte talar ryska.
De kommer förstå oss ändå."

Citera
2022-12-21, 06:51
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ponera.. Någon sitter med två barn ensam i villa, frugan dött för ett par år sedan. Kostnadsmässigt mellan att flytta till lgt och bo kvar var det då billigare och inte minst rent fysiskt och psykiskt att bo kvar. Nu är det snart en realism att gå på gatan med soc involverad. Vems fel?

Vems fel det var att välja bo kvar i ett hus i en kalkyl med onormalt låga räntor och en inflation som sakta men säkert ökar? Och man i inte skulle kunna hantera en ränteökning? Eller en buffert som tar oväntade utgifter? Det är alltid sitt eget naturligtvis och det har inget att göra med om frun dött eller inte. Hur illa det än låter så har man antagligen fått utbetalt från försäkring om frun dött så pengarna borde finnas där
Citera
2022-12-21, 06:59
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Materialism och gränslös konsumtion uppmanas, det driver på ekonomin.
Det är levnadssättet som man säger till Svensson att eftersträva.
Men konstigt nog är den Svenska ekonomin ändå urholkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in