2022-12-21, 00:05
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Att man inte har en buffert kan ha sina skäl. Det är illa att önska andra lidande och elände för det. Man förvånas inte längre av er bitterhet. Avsmak.

Det är inte så att Lyxfällanklientelet är representativt för den svenska låntagaren. Jag har ett bolån, leasingbil, en buffert och stabila finanser.

Hur länge klarar du 8% i ränta och vad får du ge upp under tiden?
Citera
2022-12-21, 00:06
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
En genuin fråga här - hur funkar detta rent praktiskt? Betalar vi skattebetalare för att kronofogden ska springa ärenden åt snabbkreditbolagen, eller har kronofogden någon form av avgift som antingen bekostas av personen ifråga eller snabbkreditbolaget?

Vad jag vet brukar man sälja fakturorna för typ halva skulden till diverse skumma bolag som sedan driver in pengarna alla tänkbara sätt genom kriminella figurer.
Citera
2022-12-21, 00:07
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Banken har räknat på 6-8% bolåneränta när de gör sin riskanalys av låntagarna. Det ingen väntade sig var elräkningar på 10 - 25 000 SEK. Som vanligt attraheras hyresrättsrunkarna till dessa trådar som flugor dras till skit.

Det är riktigt härligt att bo i hyresrätt. En etta i ett fint område, centralt i en storstad, för cirka 6000kr. Finns ju en risk att hyran går upp till 6600kr nu nästa år.. så då har jag bara 30.000kr kvar att leva för när hyran är betald. Det kommer bli tufft! Min elräkning ligger på runt 350kr nu med de vansinniga elpriserna.

För att svara på trådstarten: lånar man mer än man har råd med så hamnar man hos inkasso. Amatörer.
Citera
2022-12-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man är ju inte direkt förvånad. Folk som har lånat mer än dom klarar av att betala av. Är många som kommer fånen chock när dom öppnar elräkningen I Januari
Som man bäddar får man ligga

Du tänker på dem som missat de senaste 18 månadernas elpriser, men först nu kommer att upptäcka att det rörliga inte snittar på 30 öre längre?

Tror inte de är så många faktiskt...

Och vad har ev lån med folks elräkning att göra, finns inget samband där.

Kan ju tom vara så att den som lånat och investerat i huset har lägre elräkning än den som inte gjort det, eller hur?
Citera
2022-12-21, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Nu mår psykopaterna i tråden.. skadeglädjen är den enda sanna glädjen? Ena stunden är det maggan och co fel, och nu är det svenska folket som är idioter bla bla bla

Hade ni själva levt på marginalen så hade ni varit i samma sits.. det går ínte att komma ifrån, hur man hamnar på marginalen har olika orsaker..

Men i slutändan så är det en liten del av svenska befolkningen som hamnar hos inkasso.. men runka på ni sjuka jävlar!
Att ökningen sker beror på folk som levt på marginalen oavsett inkomst tippar över när det kommer ökande kostnader.

Man lever varje månad med ytterst små marginaler även om man så lever på 10 000 kr i månaden eller 50 000 netto.

Att man sitter i den sitsen beror i princip alltid på ens egna dåliga beslut, sen får andra människor betala för sanering eller bidrag för att man misskött jobb, lever ett ohälsosamt liv så att man blir sjukskriven till följd av detta, inte utbildar sig så att man får jobb istället för att sitta och vänta på enkla som tusentals slåss om.

Sedan kan folk absolut få problem för att de blivit allvarligt sjuka etc.
Men det är ju inte den vanligaste anledningen.
Många har ju varit sjukpensionärer mer eller mindre hela sitt liv men har inga ekonomiska bekymmer.

Det stora problemet är folk som tar dåliga ekonomiska beslut och väljer att leva en livsstil som inte är förenlig med ens inkomst.

Blir man av med jobbet eller blir sjukskriven, så får man kanske svälja det sura äpplet och skaffa ett billigare boende som inte är lika glamoröst, sälja bilen eller skaffa en billigare sådan, köpa andra kläder, dricka mindre, inte köpa teknik prylar som tidigare osv.

Självklart blir smällen hård om man levde på marginalerna även innan man blev sjukskriven eller blev av med jobbet.

Sen visst folk är medvetna eller väljer att blunda för sitt destruktiva leverne.
Har inte folk ett eget ansvar?

Sedan kan jag självklart hålla med om att man borde förbjuda bolag från att ge ut lättvindiga lån med ockerränta.
Det borde finnas lagar på max ränta och hur mycket lån en människa får ta.
Dvs att bolag och banker inte kan låna ut mera till någon som redan har nått upp till ett visst belopp.

Även erbjudanden från bolag om avbetalning på varor som möbler mm.
Förbjud avbetalning för köp av varor helt enkelt.

Självklart är detta inskränkningar för bolags och individers frihet.

Men allt som jag räkande upp gynnar inte gemene man eller samhället, utan skapar tvärtom instabilitet i systemet.

Köp när du faktiskt har pengar skulle lösa en massa ekonomiska bekymmer för privat personer men även bolagen, speciellt på långt sikt.
Vi skulle även få ner den psykiska ohälsan.
Citera
2022-12-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
En genuin fråga här - hur funkar detta rent praktiskt? Betalar vi skattebetalare för att kronofogden ska springa ärenden åt snabbkreditbolagen, eller har kronofogden någon form av avgift som antingen bekostas av personen ifråga eller snabbkreditbolaget?

Det kostar 600 spänn om jag minns rätt att lämna över ett ärende till Kronofogden, men den summan läggs på skulden.
Men om skulden inte betalas in vet jag inte om den då faktureras den som anlitat kronofogden eller ligger kvar på den är skyldig pengar.
Citera
2022-12-21, 00:17
Medlem
Inget om vilka summor i medeltal det handlar om, kan lika gärna vara ett obetalt sms-lån från förra månaden på en tusenlapp liksom..kanske inget att hänga upp sig för, "no pun"

Edit: är inte nämnvärt insatt
Citera
2022-12-21, 00:21
Medlem
Hursomhelstings avatar
Sossarna var ju ut med detta redan i före pandemin att lånekarusellen har kalvat.
Deras lösning var och är och även de skuldsattas fromma hopp ligger i att vi alla ska vara med att betala, det är rättvist!
Jag kommer ihåg det att jag gick i taket.

Det kommer var så säkra på det, skulderna måste in och att politiker skrået gör som alltid, smetar ut skiten.
Det var alltså helt riktigt att överbelåna sig och dem människorna ska premieras då att det är synd om dom.
Vi som är tröga i huvudet, vi ska betala.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2022-12-21 kl. 00:30.
Citera
2022-12-21, 00:22
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du tänker på dem som missat de senaste 18 månadernas elpriser, men först nu kommer att upptäcka att det rörliga inte snittar på 30 öre längre?

Tror inte de är så många faktiskt...

Och vad har ev lån med folks elräkning att göra, finns inget samband där.

Kan ju tom vara så att den som lånat och investerat i huset har lägre elräkning än den som inte gjort det, eller hur?

Nej dom har inte missat elpriserna men likförbannat blir dom chockade när elräkningarna kommer konstig nog.

Folk har köpt för dyra hus och belånat upp husen när räntorna var låga för att köpa sådant dom inte haft pengar till tidigare.
Med allt nu som gått upp som räntor, el, mat, drivmedel etc etc så gör det att folk inte klarar av att betala sina räkningar.
Sen finns det säkert dom som investerat i huset för att få lägre elräkningar som du säger men tror dom är väldigt få.
Senast redigerad av glajarn 2022-12-21 kl. 00:26.
Citera
2022-12-21, 00:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Vem kunde ana? Varenda jävel har köpt upp sig på kredit. Riksbankschefen gick ut och sa att det "bästa" är att vara belånad hela 75%. Folk har inte ens en marginal på 5tkr efter alla fakturor. Hjärndött folk förtjänar sitsen de själva satt sig i.

Jag läste Spara o Slösa i Lyckoslanten som barn.

Jag har noll i skulder. Banken hatar mig. Jag hatatar banken.

Må världen brinna. Jag kommer inte skämmas att plocka russinen.
Citera
2022-12-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Önskar ingen något, men har man satt sig i risk så får man lösa det problemet, hatar folk som sitter o lipar över sin ekonomi i sitt hem kl 1800, ta ett extrajobb din feta fan om pengarna inte räcker till..

Ja men ingen bryr sig ju om vad du personligen har egentligen men leasingbilen ringer ju lite varningsklockor. Själv har jag inget lån, en bil en moped och pengar på banken. 3% ökning på boendekostnaden och har möjlighet att investera 85-93% samma summa som jag kunde göra 2020 utan att kompromissa. DEN DU!

Ponera.. Någon sitter med två barn ensam i villa, frugan dött för ett par år sedan. Kostnadsmässigt mellan att flytta till lgt och bo kvar var det då billigare och inte minst rent fysiskt och psykiskt att bo kvar. Nu är det snart en realism att gå på gatan med soc involverad. Vems fel?
Citera
2022-12-21, 00:28
Medlem
Glossuss avatar
Så här går det när Svenne Pappskalle går med på att lägga mer makt i händerna på överstatliga organisationer som FN, EU och WEF. Det är inte ditt bästa de jobbar för..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in