2022-12-20, 21:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Föga överraskande. Folk lär väl dessutom hålla upp fasaden och spendera nu inför jul, så den verkliga kraschen i privatkonsumtionen lär komma i februari-mars. Då har folk hyreshöjningar och elräkningar för ett kvartal att hantera.

Skulle inte förvåna mig om detaljhandeln backar tvåsiffrigt. Sedan lär vi vara tillbaka på nollränta vid årsskiftet 23-24.

Frågan är om vi kommer tillbaka till nollränta, det var ju en helt galen tanke som ligger bakom just de problemen vi upplever nu. Det här är det nya normala, nollräntan var ett undantag. För en sisådär 30-35 år sedan låg räntan på 13-15%.
Citera
2022-12-20, 21:32
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Winter is coming, dude!

Allt pekar på ett riktigt tufft 2023 2024. Inflationen, elpriset och räntorna. Nu saknas bara arbetslösheten för att det ska bli trångt in till Lidl.
Citera
2022-12-20, 21:38
Medlem
qups avatar
Tur att man aldrig lpnat en krona i hela sitt liv. Alltid cashat allt. Mat, krogen - you name it. Aldrig kredit. Och nu sitter man här, fet och trind och ser på medans världen ramlar ihop utanför. Var det värt det?
Citera
2022-12-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femliter
Haha, ännu en domedagstråd på fb om en stundande kollaps. Att ni orkar.

Ja, de har ju sett fram emot detta i 10-15år och nu känner de att saker eventuellt går deras väg.
Citera
2022-12-20, 21:41
Medlem
Sonny00s avatar
Det framgår inte av trådstarten om det är fordringar på privatpersoner eller på företag som förblir obetalda i allt högre grad. Jag gissar på både och, men blir inte förvånad om det till största delen gäller företag som inte kan betala sina räkningar.
Citera
2022-12-20, 21:43
Medlem
Festen är över. Sju svåra år väntar.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2022-12-20 kl. 21:47.
Citera
2022-12-20, 21:44
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?
Problemet är att de som har sk samordningsnummer istället för personnummer får strunta betala ty inkasso och Kronofogden kan inte göra någonting mot dem.
Idiotbolag Ellevio även tecknar elavtal via telefon med personer utan personnummer. Självklart struntar de att betala
Citera
2022-12-20, 21:47
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tyvärr så går det ut över dem som har skött sin ekonomi, då det påverkar hela samhället om det är väldigt många. Men ja de som har lånat och sett det som gratispengar de har jag svårt att tycka synd om. Så extremt ekonomiskt ansvarslöst, och svinigt beteende då folk år efter år medvetet låtit bli av att amortera mer de behöver. Har man tagit lån så ska man leva på vatten och bröd tills lånet är betalt, lån ska kosta och man ska försöka betala tillbaka så fort som bara möjligt. Så räntan ska vara hög (mycket högre än nu) och även amorteringskraven ska vara högre. Amortering på minst 0,5% av lånet varje månad.

Ser du ingen rim och reson i någonting? Är allt svart eller vitt?
Om vi alla antog din extrema hållning gentemot lån så skulle inte mycket i samhället fungera, och det är inget moraliskt fel i att låna pengar. Att ockra på ränta är däremot moraliskt fel.

Dock håller jag med om att lån ska betalas tillbaka så fort som möjligt och det är idioti att få folk att låna massor utan att amortera. Om det var möjligt så skulle jag byta höga räntor mot kraftigt skärpta amorteringskrav.
Citera
2022-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det framgår inte av trådstarten om det är fordringar på privatpersoner eller på företag som förblir obetalda i allt högre grad. Jag gissar på både och, men blir inte förvånad om det till största delen gäller företag som inte kan betala sina räkningar.

Det står ju att företagen rusar till inkassobolagen pga obetalda räkningar. Alltså har dom sålt sin fodran mot privatpersonerna. Hur som helst intressant. Tittar vi på de börsnoterade inkassobolagen så har massor med insiderköp gjorts under den senaste månaden. Nu förstår man ju varför
Citera
2022-12-20, 22:05
Medlem
Jag kommer ihåg smällen för 30 år sen och då hade inte vanligt folk så mkt skulder som idag .
Folk som blev arbetslösa hade på den tiden 90 % av sin lön sen sen sänkte dom till 80%.
Den lågkonjunkturen satt i länge många som blev arbetslösa och var lågutbildade fick aldrig nåt jobb igen .
Citera
2022-12-20, 22:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Ser du ingen rim och reson i någonting? Är allt svart eller vitt?
Om vi alla antog din extrema hållning gentemot lån så skulle inte mycket i samhället fungera, och det är inget moraliskt fel i att låna pengar. Att ockra på ränta är däremot moraliskt fel.

Dock håller jag med om att lån ska betalas tillbaka så fort som möjligt och det är idioti att få folk att låna massor utan att amortera. Om det var möjligt så skulle jag byta höga räntor mot kraftigt skärpta amorteringskrav.
Jag skulle säga att det enda som är acceptablet att låna till för en privatperson är studier samt inköp av bostad. Möjligtvis även större investeringar i huset som till exempel värmesystem, men sådant borde bufferten egentligen täcka. Köksrenoveringar och annat TM-trams ska man spara till, annars så ska man bo i hyresrätt. Jag ser gärna krav på att bolån skall amorteras på 30 år i kombination med räntor på 10 procent. Det skulle kyla av den ängsliga medelklassen en smula.
Citera
2022-12-20, 22:13
Avslutad
Olika faller ödets lotter..
Citat:
Vaxholmare är högst belånade i Sverige, medan landets lägst belånade invånare finns i norr. Patricia Cowerns och Lars Israelsson i Bastuträsk köpte huset kontant och slipper oroa sig för höjda räntor.

– Vilka lån? Vi har ju inga, säger Lars
https://www.dn.se/ekonomi/svenskar-rekordbelanade-men-i-bastutrask-kops-husen-kontant/

Betalartikel..landsbygdens hämnd mot stadifieringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in