Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ja, bra skrivet. Inte helt oenig. Förutom att jag anser att vi måste sanktionera i någon grad för att visa vårt missnöje med rysk "förhandlingsteknik" (tok-invadera) och motverka att annektering av andra länder lönar sig.
Men jag håller helt med om att debatten är helt verklighetsfrämmande och det saknas ett "cost-benefit"-tänk från vår sida. Inget pris äro för högt för att försvara Lenins och Krustjevs linje i östra Ukraina! Även om det knappt hjälper.
Det värsta är om "sunk cost"-fallacy också börjar smyga sig på. När allmänheten och våra politiker väl insett hur mycket resurser de förbrukat på sitt Lenin-gränsprojekt, så "kan" de inte sluta. För då skulle allt vara förgäves.
Tack. Ja, sanktionera i någon grad hade vi säkert kunna ha kvar utan att jag motsätter mig mot det. Det har vi som bekant haft sedan 2014 utan att ruinera oss själva.
Det du skriver i övrigt är helt på rätt spår. Jag ser starka likheter mellan de som förespråkar dessa drastiska åtgärder där vi monterar ner vår egen framtid och spelberoende som i sin desparata jakt på storvinsten helt förlorat greppet om vad de pengar som spelas bort egentligen är värda.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Ryssland ekonomi är helt körd. Nu är rubeln på väg ner från rekordnivåerna den var på när den länkade artikeln skrevs.
Att rubel är så stark beror på tre saker.
- Det går inte att handla med rubel på det vanliga viset då de flesta Ryska banker inte är med i SWIFT. Därmed är den svår att prissätta.
- Ryska statslåneräntan var uppe på oerhörda 20% (nu nere på 7.5%) för att bekämpa inflationen som legat mellan 18-12%. Så hög statslåneränta driver upp valutan ordentligt.
- Ryssland kan inte köpa saker av väst därför köps det inte dollar och euro med rubel. Man har även börjat sälja av sin valutareserv vilket också driver upp rubeln.
Om Rysk ekonomi är "körd" varför minskar då Svenskt försprång? Varför är det rysk ekonomi som utvecklas i positiv riktning och svensk som utvecklas i negativ riktning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sharkimedes
Tycker det er bra at et rysstroll innrömmer at det er krig, och inte "en specialoperation."
Jag har inte inrömt någonting!
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
”Argumeterar för fred” 😂. Du är bara en Putinrunkare som sprider din Kreml-propaganda men eftersom inte ens de mest efterblivna på FB inte ens längre ens går på det så försöker du istället inbilla folk att det du är intresserad av bara är ”fred” när verkligheten är den att dina nazist-kompisar i Kreml desperat försöker få en paus i kriget eftersom de förlorar.
De enda som tjänar på minskat stöd till Ukraina och paus i kriget är Ryssland och din fuhrer i Kreml kan lätt avsluta kriget i morgon så skriv en jävla tråd om det istället ditt mongo!
1) Lägg ner homorussofobin.
2) Hur ska man kunna avsluta ett krig utan fredssamtal? Tänkt på det?

För att kunna sluta fred och leva vidare som innan konflikten måste man först tala ut om det som hänt. Ingen fred kommer komma innan fredssamtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Om du inte ens har en basal förståelse för det faktum att en valuta per automatik blir övervärderad om den inte kan säljas så kan vi lika gärna be mod att lägga den här tråden under fabler och påhittade historier.
Värdet på valuta sätts av marknaden och en valuta som inte säljs på marknaden har således inget värde. Den Ryska valutan har ungefär samma status som Monopol-pengar dvs de gar ett värde i själva spelet eller i fallet Rubeln i inom Ryssland. Men är inte värd ett skit utanför i den verkliga världen.
Varför tror du att Ryssland inte tillåter någon handel i Rubel?
CBS News publicerade i somras artikeln "
Russia's ruble is the strongest currency in the world this year".
https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-ruble-currency-russian-economy-sanctioms-2022/
Enligt dig kunde Ivanova alltså lika gärna skrivit att Monopolpengar är världens starkaste valuta?

Dags att öppna ögonen. Det är "Svälta Räv"-sanktionerna som inte betyder någonting för vår vän Ryssen, inte Ryssens egen valuta som är guld på ett papper.
Sen är det ett mycket märkligt påstående att Ryssland inte tillåter någon handel i Rubel eftersom verkligheten snarare är motsatsen, då vår vän Ryssen uppmuntrar all handel i just Rubel.
Ett exempel:
(FB) Ungern - första EU-landet som försvarar sin egen ekonomi (betalar i rubel)
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Mig veterligen hade Ryssland ett handelsavtal med EU innan de invaderade sitt grannland och terrorbombar civila dagligen. Ett land som gör sånt mot sina grannar vill ingen ha något att göra med. Varje dag dör det ryska soldater, det känns bra, precis som att det varje dag dog ryska soldater när de jävlarna anföll Finland.
Det är märkligt att det bara är när Ryssland "terrorbombar civila" som ingen vill ha med landet att göra, men när USA gör det så är det helt okej? 
Att du godkänner handlingen när USA gör det men kritiserar Ryssland för samma handling visar att du egentligen inte bryr dig om handlingen i sig och att allt bara är tomt homorussofobiskt godhetssignalerande.
Jag som fredsälskande människa är starkt emot alla attacker på civila, men jag har intelligens nog att inse att inget land är perfekt och det bästa vi kan göra är att förhandla med dessa stormakter som ibland beter sig illa mot andra länder. För bara för att USA gör fel ibland och Ryssland gör fel ibland är inte alla Ryssar eller Amerikaner onda. USA och Ryssland är båda våra vänner fast de beter sig mycket illa mot andra länder och folk.
Ni homorussofober har inget att komma med då alla era argument bygger på hat och rasism.