2022-12-19, 19:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Japp, tacksamheten kommer nog heller aldrig att komma från honom själv. Samtidigt som Ukrainska folket är oroliga bara över att ha mat, vatten och värme så sitter "Tiggarzelensky" själv säkert sedan med förmögenheter säkrade i skatteparadis.
Oavsett vad som händer är hans egen framtid säkrad, det har den alltid varit sen redan innan han blev president.

Fel. Som andra påpekar har Sveriges ekonomi skruvats tillbaka flera år i utvecklingen. Det är inte tack vare konflikten utan tack vare att vi valt att göra oss ovän med den som egentligen var vår vän - Ryssen.

Bestämt nej. Se ovanstående svar. Det är Sveriges styrande som själv valt denna väg.

Jag argumenterar för fred och det är självklart jag innerst inne vill att Rysk militär bara ska finnas på ryskt område.

Det stämmer att det finns många olika parametrar att ta i beaktande men de som vill hävda att Rysslands ekonomi går dåligt (och att Sveriges går bättre) bör ifrågasätta varför Ryska valutan slagit rekord i år och varför inflationen i oktober var den lägsta sedan invasionen började?
Är det någon som seriöst vill hävda att svensk ekonomi är bättre nu i slutet av 2022 än i början?

Det jag varit noga med att påpeka sedan jag blev medlem här på forumet är att ekonomi inte handlar om var man är just nu, utan vart man är på väg. Och Sverige är, som jag hävdat sedan starten och nu börjar få faktiska bevis för, på väg mot en mycket mörkare framtid än Ryssland.
Källor på ovanstående:
Rubeln är uppe i rekordnivå 2022 sedan sanktionerna började 2014:

https://www.cnbc.com/2022/06/23/russias-ruble-is-at-strongest-level-in-7-years-despite-sanctions.html
Inflationen i Ryssland i oktober var den lägsta sedan början av Ukrainakrisen vilket för våra vänner Ryssen innebar att priserna på t ex matvaror inte ökat i samma takt som innan.

https://www.focus-economics.com/countries/russia/news/inflation/inflation-plunges-to-lowest-level-since-february-in-october

...:

Det som är "bull case" för rysk ekonomi är dels att om de behåller nuvarande område har deras balansräkning förbätttrats med hundratals miljarder dollar (de kan sälja det som är i jorden).

En annan faktor är att ojämlikheten faktiskt jobbar i deras favör. Den lägre arbetarklassen i Ryssland har det nog ungefär likadant som före kriget. Den lägre arbetarklassen i Sverige har fått en kuk i rumpan. Den övre medelklassen i Ryssland har det ju däremot enormt mycket sämre.

Samt valutan som du säger, men frågan är om dess värde är manipulerat.

Men man får räkna på det. De har också fått förluster i form av sjunkade BNP, omställningskostnader, minskad tillgång till kapital och mer än 300 miljarder dollar i konfiskeringar.
Citera
2022-12-19, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Nej, det går inte att förhandla med ryssland. (Visst går att förhandla men Ryssland står inte för sina avtal. De behöver bara byta ut sin diktator så är inget giltigt längre.)
Jo det är betydligt värre nu och värre kommer det att bli med fler människor, förändrat klimat och krav på att inte långsiktigt förstöra förutsättningarna. Men det är egentligen inte en fråga för oss. Det är Ukrainas val och de har valt att inte styras från Moskva.

Vilka avtal har Ryssland brutit?
Citera
2022-12-19, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
För att nästa krig är vårt annars. Och det blir dyrt.

Så du din lilla godhjärtade svensk bryr dig inte ett skit om Ukraina egentligen.
Citera
2022-12-19, 20:01
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som är "bull case" för rysk ekonomi är dels att om de behåller nuvarande område har deras balansräkning förbätttrats med hundratals miljarder dollar (de kan sälja det som är i jorden).

En annan faktor är att ojämlikheten faktiskt jobbar i deras favör. Den lägre arbetarklassen i Ryssland har det nog ungefär likadant som före kriget. Den lägre arbetarklassen i Sverige har fått en kuk i rumpan. Den övre medelklassen i Ryssland har det ju däremot enormt mycket sämre.

Samt valutan som du säger, men frågan är om dess värde är manipulerat.

Men man får räkna på det. De har också fått förluster i form av sjunkade BNP, omställningskostnader, minskad tillgång till kapital och mer än 300 miljarder dollar i konfiskeringar.

Det finns ingen anledning att tro att valutan är manipulerad uppåt. Som sagt så är det ett problem för Ryssland att den ryska valutan är så stark, så det är snarare att man försöker manipulera värdet neråt (en vanlig taktik för länder med stark valuta med en exportberoende ekonomi).
Detta är givetvis ett läge Sverige bara skulle kunna drömma om att vara i och vi har istället vant oss vid att våra tillverkande företag flyttar produktionen utomlands därför att de inte kan tjäna tillräckligt på att tillverka från Sverige.
Ett relaterat problem som är enormt på sikt är att det t om blivit för dyrt för Sverige att producera mat inrikes. Inse vilket enormt problem detta är när hela samhällsekonomin går bakåt, att vi inte ens kan producera vår egen mat utan att subventionera den från staten. För vad händer när vi inte längre kan subventionera den för att ladorna är tomma?
Vår ekonomi (där vi dessutom är det mest belånade folket i världen) är i en extremt mycket fragilare position än vår vän Ryssens.
Några korta citat om livsmedelsläget i Sverige:
Citat:
Kombinationen av extrema kostnadsökningar och stora brister på viktiga insatsvaror är något som den svenska livsmedelsindustrin inte har upplevt i modern tid.
Citat:
Nästintill samtliga av Livsmedelsföretagens medlemsföretag rapporterade därmed om mycket stora kostnadsökningar för sina inköp av råvaror.
Citat:
– Under mina tolv år som chefekonom för Livsmedelsföretagen har jag aldrig sett något liknande, och jag vet faktiskt inte hur långt tillbaka man skulle behöva gå för att hitta något som ens kommer i närheten. Det som tidigare var en perfekt storm har nu utvecklats till en perfekt superstorm.
Citat:
livsmedelsbranschen nu står inför en permanentad kostnadsökningsnivå som det kommer ta flera år att komma ur.
https://www.livsmedelsforetagen.se/nyheter/extrema-kostnadsokningar-for-matproducenter-aldrig-sett-nagot-liknande/

Vad gäller Rysslands situation är den omvänd. Många svenskar, t ex de som skriver i den här tråden, verkar vara helt blinda för det faktum att Ryssland är det råvarurikaste landet i hela världen. Rysk ekonomi bygger i princip på hårdvara, istället för mjukvara, vilket ger en helt annan stabilitet vid mjukvarukrascher än länder som Sverige vars ekonomi vilar helt på det moderna banksystemet vilket inte ger mycket att falla tillbaka på när bubblorna brister.

Oavsett vilka sanktioner som Ryssland utsätts för och anledningen till att Rysk ekonomi går så bra (otroligt fantastiskt bra under omständigheterna) är just råvarurikedomen.
Källa: Russia is probably richer in natural resources than any other country in the world. It has abundant supplies of oil, natural gas, timber and valuable minerals, such as copper, diamonds, lead, zinc, bauxite, nickel, tin, mercury, gold and silver— most of which are located in Siberia and the Far East. The value of Russia's resources is huge.
https://factsanddetails.com/russia/Economics_Business_Agriculture/sub9_7e/entry-5176.html

Svaret på frågan "vad ger man till en person som har allt" är ungefär lika svårt som "hur inför man sanktioner mot ett land som har allt?". Nu har inte Ryssland precis allt, men mer än nog därtill av det som de själva behöver och andra länder med enorma ekonomier som t ex Kina och Indien.
Det är också därför som jag är emot sanktionerna, eftersom de bara syftar till att förstöra ekonomin för Sverige och andra EU-länder. De uppfyller inget annat syfte, och varför folk tror att det skulle ha någon slags påverkan på rysk ekonomi är väl ren vidskeplighet?
Det är rent ut sagt ett vansinne att tro att ett självskadebeteende skulle kunna påverka tredje part positivt och därför minskar Sveriges ekonomiska försprång till Ryssland, istället för att öka.
Hur kan människor tycka det är positivt?
Och sen målas jag, som tycker detta är förkastligt, ut som ett Rysstroll?

Det här är en artikel jag ofta länkade under min första tid här på forumet, och den är lika aktuell idag som då:
Citat:
Ryssland har en nyckelroll inom energi, metaller och mat- och gödselproduktion. Det gör att det blir svårt att helt knäcka rysk ekonomi. Det kommer alltid finnas stora ekonomier – som Indien och Kina – som fortsätter ha begränsad handel med landet, säger Per Hammarlund.

Han vänder sig samtidigt mot själva idén om att knäcka en ekonomi som den ryska. Tanken är populistisk och vilseledande, anser Hammarlund.
https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-att-knacka-rysk-ekonomi
Citera
2022-12-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Vilka avtal har Ryssland brutit?
För att ta något som är relaterat till europas säkerhet som Budapestavtalet som gjorde att Ukraina avskaffade sina kärnvapen. Eller vänskapsavtalet mellan Ukraina och Ryssland från 1997 där man fastställde gränserna mellan länderna efter Sovjet upplöstes. Ryssland accepterade att Krim var en del av Ukraina.
Citera
2022-12-19, 20:04
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:

Citat: Ursprungligen postat av Z.Topelius
Din arbetsgivare i Kreml är ensam orsak till allt elände som drabbar oss.

Bestämt nej. Se ovanstående svar. Det är Sveriges styrande som själv valt denna väg.

Tack för klargörande att du jobbar för Kreml.
Citera
2022-12-19, 20:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att tro att valutan är manipulerad uppåt. Som sagt så är det ett problem för Ryssland att den ryska valutan är så stark, så det är snarare att man försöker manipulera värdet neråt (en vanlig taktik för länder med stark valuta med en exportberoende ekonomi).
Detta är givetvis ett läge Sverige bara skulle kunna drömma om att vara i och vi har istället vant oss vid att våra tillverkande företag flyttar produktionen utomlands därför att de inte kan tjäna tillräckligt på att tillverka från Sverige.
Ett relaterat problem som är enormt på sikt är att det t om blivit för dyrt för Sverige att producera mat inrikes. Inse vilket enormt problem detta är när hela samhällsekonomin går bakåt, att vi inte ens kan producera vår egen mat utan att subventionera den från staten. För vad händer när vi inte längre kan subventionera den för att ladorna är tomma?
Vår ekonomi (där vi dessutom är det mest belånade folket i världen) är i en extremt mycket fragilare position än vår vän Ryssens.
Några korta citat om livsmedelsläget i Sverige:

https://www.livsmedelsforetagen.se/nyheter/extrema-kostnadsokningar-for-matproducenter-aldrig-sett-nagot-liknande/

Vad gäller Rysslands situation är den omvänd. Många svenskar, t ex de som skriver i den här tråden, verkar vara helt blinda för det faktum att Ryssland är det råvarurikaste landet i hela världen. Rysk ekonomi bygger i princip på hårdvara, istället för mjukvara, vilket ger en helt annan stabilitet vid mjukvarukrascher än länder som Sverige vars ekonomi vilar helt på det moderna banksystemet vilket inte ger mycket att falla tillbaka på när bubblorna brister.

Oavsett vilka sanktioner som Ryssland utsätts för och anledningen till att Rysk ekonomi går så bra (otroligt fantastiskt bra under omständigheterna) är just råvarurikedomen.
Källa: Russia is probably richer in natural resources than any other country in the world. It has abundant supplies of oil, natural gas, timber and valuable minerals, such as copper, diamonds, lead, zinc, bauxite, nickel, tin, mercury, gold and silver— most of which are located in Siberia and the Far East. The value of Russia's resources is huge.
https://factsanddetails.com/russia/Economics_Business_Agriculture/sub9_7e/entry-5176.html

Svaret på frågan "vad ger man till en person som har allt" är ungefär lika svårt som "hur inför man sanktioner mot ett land som har allt?". Nu har inte Ryssland precis allt, men mer än nog därtill av det som de själva behöver och andra länder med enorma ekonomier som t ex Kina och Indien.
Det är också därför som jag är emot sanktionerna, eftersom de bara syftar till att förstöra ekonomin för Sverige och andra EU-länder. De uppfyller inget annat syfte, och varför folk tror att det skulle ha någon slags påverkan på rysk ekonomi är väl ren vidskeplighet?
Det är rent ut sagt ett vansinne att tro att ett självskadebeteende skulle kunna påverka tredje part positivt och därför minskar Sveriges ekonomiska försprång till Ryssland, istället för att öka.
Hur kan människor tycka det är positivt?
Och sen målas jag, som tycker detta är förkastligt, ut som ett Rysstroll?

Det här är en artikel jag ofta länkade under min första tid här på forumet, och den är lika aktuell idag som då:

https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-att-knacka-rysk-ekonomi

Ja, bra skrivet. Inte helt oenig. Förutom att jag anser att vi måste sanktionera i någon grad för att visa vårt missnöje med rysk "förhandlingsteknik" (tok-invadera) och motverka att annektering av andra länder lönar sig.

Men jag håller helt med om att debatten är helt verklighetsfrämmande och det saknas ett "cost-benefit"-tänk från vår sida. Inget pris äro för högt för att försvara Lenins och Krustjevs linje i östra Ukraina! Även om det knappt hjälper.

Det värsta är om "sunk cost"-fallacy också börjar smyga sig på. När allmänheten och våra politiker väl insett hur mycket resurser de förbrukat på sitt Lenin-gränsprojekt, så "kan" de inte sluta. För då skulle allt vara förgäves.
Citera
2022-12-19, 20:15
Medlem
%s avatar
Citat:
Det stämmer att det finns många olika parametrar att ta i beaktande men [b]de som vill hävda att Rysslands ekonomi går dåligt (och att Sveriges går bättre) bör ifrågasätta varför Ryska valutan slagit rekord i år och varför inflationen i oktober var den lägsta sedan invasionen började?
Ryssland ekonomi är helt körd. Nu är rubeln på väg ner från rekordnivåerna den var på när den länkade artikeln skrevs.
Att rubel är så stark beror på tre saker.
  1. Det går inte att handla med rubel på det vanliga viset då de flesta Ryska banker inte är med i SWIFT. Därmed är den svår att prissätta.
  2. Ryska statslåneräntan var uppe på oerhörda 20% (nu nere på 7.5%) för att bekämpa inflationen som legat mellan 18-12%. Så hög statslåneränta driver upp valutan ordentligt.
  3. Ryssland kan inte köpa saker av väst därför köps det inte dollar och euro med rubel. Man har även börjat sälja av sin valutareserv vilket också driver upp rubeln.
Citera
2022-12-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hui
Jag håller helt och hållet med dig, det hade lätt kunnat undvikas och det sker helt i onödan.
Hade inte Putin och Ryssland invaderat och mördat civila i Ukraina hade vi varit i ett helt annat läge.
Ryssland hade förmodligen kunnat fortsätta sälja gas till Tyskland istället för att desperat spränga sin egen ledning,
Ryssland hade förmodligen också kunnat behålla det illegalt ockuperade Krim.
Tänk att Putin förstört så mycket för ryssarna, vore jag ryss vore jag riktigt förbannad, hur mycket kan ni tolerera att han förstör innan ni gör uppror?

Ja, det är otroligt! Och det värsta är ju alla som dör helt i onödan. - Vad säger mammorna? Fruarna? Tänk på barnen som förlorar sin pappa, det är riktigt sorgligt för båda länderna. Hur illa man än tycker om Putin förtjänar inga barn att förlora sina föräldrar.

TS och de i tråden som hejar på Putin - ni bryr er antagligen inte om Ukraina, men vad tänker ni egentligen om att skicka sitt eget folk till slakt?

Helt i onödan...
Citera
2022-12-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, det är otroligt! Och det värsta är ju alla som dör helt i onödan. - Vad säger mammorna? Fruarna? Tänk på barnen som förlorar sin pappa, det är riktigt sorgligt för båda länderna. Hur illa man än tycker om Putin förtjänar inga barn att förlora sina föräldrar.

TS och de i tråden som hejar på Putin - ni bryr er antagligen inte om Ukraina, men vad tänker ni egentligen om att skicka sitt eget folk till slakt?

Helt i onödan...

Träffar ett par Ukrainska flyktingar varje vecka då dom håller på med en sport som jag också gör. Deras far är fortfarande kvar. Mycket trevliga pojkar.

Till TS så är jag beredd att offra än mer på att att göra Europa fritt från tyrannen Putin. Tyvärr balanserar nog Kina upp en del för Ryssarnas ekonomi. Även Indien högst troligt. Den här konflikten hade behövts trappas upp extremt mycket mer men västvärlden har inte råd att göra sig kvitt Kina. ^^
Citera
2022-12-19, 21:10
Medlem
Citat:

Ryssland kommer inte bli bankrutt. Rysk ekonomi har klarat sig betydligt bättre än Sveriges under kriget, vilket redan påpekats av flera medlemmar i tråden.

Tycker det er bra at et rysstroll innrömmer at det er krig, och inte "en specialoperation."
Citera
2022-12-19, 21:24
Medlem
Finns ingen gräns. Ondskan måste tryckas tillbaka till alla kostnader. Priset att ge efter är att fortsätta ge efter tills ondskan vunnit. Det får aldrig hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in