2022-12-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Vem är det som är desperat?
Jag talar inte om USA "hela tiden", utan det är endast när det är läge att påminna människor om att de inte kan ha kakan och äta den. Folk kan inte hävda att "vi måste stoppa Ryssland på grund av vad de gör mot civila i andra länder" när de samtidigt accepterar att USA gör samma sak mot civila i andra länder (för att inte tala om när de utan tvekan accepterar vad Ukraina gjort mot etniskt Ryska civila under 2000-talet).
Att människor börjar hetsa mot vår vän Ryssen trots att vad som händer i Ukraina inte är något unikt eller annorlunda mot vad som hänt på andra håll i världen i t ex Irak, Syrien, Afghanistan, osv under 2000-talet, det visar att hetsen kommer från helt fel håll. Det handlar inte om att bry sig om Ukraina, vilket jag gör mer än någon på forumet, utan det handlar enbart om homorussofobi. Hade det varit USA som bombade Ukraina hade samma medlemmar antagligen stått och applåderat. Är inte det sjukt? Det är alltså homorussofoberna som är desperata!

Klart det er du som er desperat när du mener vi inte får kritisera Ryssland för at USA bombad i Syrien och Irak. Kaoset i Afghanistan var det Ryssland som startad i december 1979, visste du inte det?

Och vad er "homorussfobi?"
Citera
2022-12-20, 23:19
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Att USA är ett skitland hör inte hit, just nu är de ett bättre skitland är Ryssland någonsin varit.

Du är som en liten unge: -Men kolla på honom då, vad han gör! DET ÄR FÖR HELVETE ingen ursäkt att du beter dig som ett rövhål, begriper du?? "Du" i det här fallet Ryssland.

Pajas!

Vem är det som är en pajas? Jag hävdar just att ska du peka finger mot Ryssland kan du inte undgå att även peka finger mot USA och kräva sanktioner och krig mot dem. Det går helt enkelt då det inte finns något land som betett sig mer illa mot andra länder efter andra världskriget än just USA!
Det hör alltså i högsta grad hit. Har man suttit och accepterat USAs skit under alla år som man levt på denna jord och först nu börjar bry sig om civilbefolkning i ett annat land bara för att det är vår vän Ryssen som dragits in i en konflikt - då handlar det enbart om homorussofobi och det är helt enkelt inte något giltigt argument. Man har alltså inget att komma med.
All fred bygger på förståelse och krig kan aldrig bygga på rasism.

Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Klart det er du som er desperat när du mener vi inte får kritisera Ryssland för at USA bombad i Syrien och Irak. Kaoset i Afghanistan var det Ryssland som startad i december 1979, visste du inte det?

Och vad er "homorussfobi?"

Poängen är vad jag svarat till användaren ovan. Om du kräver krig och sanktioner mot Ryssland på grund av att Ryssland ska ha gjort något mot ett annat land du inte gillar, då ska du även kräva detsamma mot USA när de gjort samma sak (fast värre) mot andra länder - allt annat är bara homorussofobi.
"Homorussofobi" är alltså russofobi med homofobiska inslag, vilket brukar vara den form av russofobi som dyker upp på Flashback. T ex så när jag skriver att jag älskar fred och inte vill kriga mot vår vän Ryssen så blir jag anklagad för att vara "Putinrunkare" eller något annat russofobiskt tillmäle med homoerotiska undertoner.
Citera
2022-12-20, 23:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vem är det som är en pajas? Jag hävdar just att ska du peka finger mot Ryssland kan du inte undgå att även peka finger mot USA och kräva sanktioner och krig mot dem. Det går helt enkelt då det inte finns något land som betett sig mer illa mot andra länder efter andra världskriget än just USA!
Det hör alltså i högsta grad hit. Har man suttit och accepterat USAs skit under alla år som man levt på denna jord och först nu börjar bry sig om civilbefolkning i ett annat land bara för att det är vår vän Ryssen som dragits in i en konflikt - då handlar det enbart om homorussofobi och det är helt enkelt inte något giltigt argument. Man har alltså inget att komma med.

Poängen är vad jag svarat till användaren ovan. Om du kräver krig och sanktioner mot Ryssland på grund av att Ryssland ska ha gjort något mot ett annat land du inte gillar, då ska du även kräva detsamma mot USA när de gjort samma sak (fast värre) mot andra länder - allt annat är bara homorussofobi.
"Homorussofobi" är alltså russofobi med homofobiska inslag, vilket brukar vara den form av russofobi som dyker upp på Flashback. T ex så när jag skriver att jag älskar fred och inte vill kriga mot vår vän Ryssen så blir jag anklagad för att vara "Putinrunkare" eller något annat russofobiskt tillmäle med homoerotiska undertoner.

Eftersom du är så arg på USA är du givetvis lika arg på Ryssland nu?

Blir lite hyckleri annars.
Citera
2022-12-20, 23:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Just här och nu är det Ryssland som terrorbombar ett grannland, vad USA gjort förr är helt irrelevant i den här tråden, i det här kriget eller skall jag säga "speciella operationen" Ivan?

Att skylla ens egna handlingar på att någon annan gjort liknande handlingar förut måste vara det mest korkade jag hört. Hur kan du rättfärdiga terrorbombningar, våldtäkter och mord för att ett annat land gjort det förut någon annan stans?

Kryp ner i din skyttegrav ryssjävel och stanna där medan vi skyfflar över dig.
Citera
2022-12-20, 23:31
Medlem
Citat:

.

Nu skriver du så mycket idioti at jag rekomandärar at du går ut i skogen och gräver deg ned och kommer tilbaks til våren. Det er ingen som kräver krig mot Ryssland, men at Ryssland stoppar kriget mot Ukraina och drar sina militärer ut av Ukraina. Och omädelbart stoppar sin terror mot sivila ukrainer.

PS, du glömde berätta hur vädret er i St.Petersburg.
Citera
2022-12-20, 23:34
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Eftersom du är så arg på USA är du givetvis lika arg på Ryssland nu?

Blir lite hyckleri annars.

Ja, jag är såklart lika arg på på de Ryssar som beter sig illa som de Amerikaner som beter sig lika illa. Jag har sedan jag blev medlem på detta forum varit öppen med att jag tycker inget land är perfekt och att både Ryssland och USA är våra vänner.
Om något land ska ha gjort oss något ont personligen är det snarare våra vänner USA eftersom de påverkat Sverige i negativ riktning betydligt mer än vad vår vän Ryssen gjort. Men det är ett ämne för en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Just här och nu är det Ryssland som terrorbombar ett grannland, vad USA gjort förr är helt irrelevant i den här tråden, i det här kriget eller skall jag säga "speciella operationen" Ivan?

Att skylla ens egna handlingar på att någon annan gjort liknande handlingar förut måste vara det mest korkade jag hört. Hur kan du rättfärdiga terrorbombningar, våldtäkter och mord för att ett annat land gjort det förut någon annan stans?

Kryp ner i din skyttegrav ryssjävel och stanna där medan vi skyfflar över dig.

Du får gärna kalla det en specialoperation eftersom många ser det som en sådan. Det viktiga är inte vad vi kallar det. Jag brukar själv ofta beskriva det som en "konflikt" eftersom det är två länder som inte kommer överens.
Jag har inte skylt något på någon annan, se mitt svar ovan. Det enda jag hävdar är att vi kan och bör vara lika mycket vän med Ryssland som med USA. Varken eller av dessa stormakter är perfekta, men vi bör försöka hålla oss på god fot med dem och förhandla med dem och försöka få dem att inse när de beter sig illa mot andra länder.
Citera
2022-12-20, 23:40
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Nu skriver du så mycket idioti at jag rekomandärar at du går ut i skogen och gräver deg ned och kommer tilbaks til våren. Det er ingen som kräver krig mot Ryssland, men at Ryssland stoppar kriget mot Ukraina och drar sina militärer ut av Ukraina. Och omädelbart stoppar sin terror mot sivila ukrainer.

Det är många på forumet som kräver krig mot Ryssland och t ex skriver att vår vän Ryssen bör utrotas, men det är möjligt att du är bättre än dem.
Givetvis vill jag också att Ryssland och Ukraina kommer överens och att Rysk armé drar sig tillbaka från Ukrainskt område, det vill även de flesta Ryssar. Men jag tror att detta bara kommer att ske om Ryssland och Ukraina först sätter sig ned och förhandlar om fred. Det fungerar inte bara att dra några trupper tillbaka för då kommer det bli som det var innan. Vi måste alltså först hålla fredssamtal så att vi kan komma fram till något hållbart.
Det är också just detta jag förespråkat sedan början - fredssamtal och avtal. Det är det enda som är hållbart för framtiden.

Citat:
PS, du glömde berätta hur vädret er i St.Petersburg.

Här har du langtidsvarsel för St. Petersburg från YR.NO
Det är nu ungefär som i Stockholm, några grader över noll.
https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/daglig-tabell/2-498817/Russland/Sankt-Peterburg/St.%20Petersburg
Citera
2022-12-20, 23:42
Medlem
%s avatar
Citat:
Om Rysk ekonomi är "körd" varför minskar då Svenskt försprång? Varför är det rysk ekonomi som utvecklas i positiv riktning och svensk som utvecklas i negativ riktning?
Jag vet inte vad du får din fakta ifrån, men den är fel. Dessutom verkar du ha svårt att förstå makro. Rysk ekonomi utvecklas verkligen inte bättre än Svensk. Ryssland tappar 4% bnp i Q3. Sverige ligger på plus.
https://www.di.se/nyheter/rysslands-bnp-foll-med-4-procent-i-tredje-kvartalet/
Citera
2022-12-20, 23:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja, jag är såklart lika arg på på de Ryssar som beter sig illa som de Amerikaner som beter sig lika illa. Jag har sedan jag blev medlem på detta forum varit öppen med att jag tycker inget land är perfekt och att både Ryssland och USA är våra vänner.
Om något land ska ha gjort oss något ont personligen är det snarare våra vänner USA eftersom de påverkat Sverige i negativ riktning betydligt mer än vad vår vän Ryssen gjort. Men det är ett ämne för en annan tråd.

Du får gärna kalla det en specialoperation eftersom många ser det som en sådan. Det viktiga är inte vad vi kallar det. Jag brukar själv ofta beskriva det som en "konflikt" eftersom det är två länder som inte kommer överens.
Jag har inte skylt något på någon annan, se mitt svar ovan. Det enda jag hävdar är att vi kan och bör vara lika mycket vän med Ryssland som med USA. Varken eller av dessa stormakter är perfekta, men vi bör försöka hålla oss på god fot med dem och förhandla med dem och försöka få dem att inse när de beter sig illa mot andra länder.
Beter sig illa!? Det Ryssland nu gör är oåterkalleligt, likt Nazityskland gjorde för snart 80år sedan. Det finns ingen förlåtelse inom de närmsta 20åren. "Den speciella operationen", konflikten, kriget är oförlåtligt. Inget västland kommer att handla med Ryssland igen, tänk Nordkorea (då har ju inte Nordkorea ändå gjort något på 70år) Isolera skiten och svält ut dem är det som gäller för sådana länder.

Förhandla aldrig med terrorister, aldrig någonsin.
Senast redigerad av Onanikrem 2022-12-20 kl. 23:49.
Citera
2022-12-20, 23:46
Medlem
%s avatar
Citat:
Det är många på forumet som kräver krig mot Ryssland och t ex skriver att vår vän Ryssen bör utrotas, men det är möjligt att du är bättre än dem.
Givetvis vill jag också att Ryssland och Ukraina kommer överens och att Rysk armé drar sig tillbaka från Ukrainskt område, det vill även de flesta Ryssar. Men jag tror att detta bara kommer att ske om Ryssland och Ukraina först sätter sig ned och förhandlar om fred. Det fungerar inte bara att dra några trupper tillbaka för då kommer det bli som det var innan. Vi måste alltså först hålla fredssamtal så att vi kan komma fram till något hållbart.
Det är också just detta jag förespråkat sedan början - fredssamtal och avtal. Det är det enda som är hållbart för framtiden.

Här har du langtidsvarsel för St. Petersburg från YR.NO
Det är nu ungefär som i Stockholm, några grader över noll.
https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/daglig-tabell/2-498817/Russland/Sankt-Peterburg/St.%20Petersburg
Om Ryssland drar tillbaka sin militär och det blir som innan blir det fred. Man förhandlar inte med terroriststaten Ryssland. De kommer kräva saker de inte hade innan. Dessutom är de notoriskt dåliga på att hålla avtal. Det är liksom ingen idé att ens prata med dem.
Citera
2022-12-20, 23:49
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Det är så dumt. Den här översättningen är så jävla dum.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att den här retoriken funkar på ryssar. Om det här dyker upp i ett ryskt forum så köper man det rakt av, eller varför fortsätter man nöta om och om igen här? Är ryssar verkligen så lättledda?

Vet inte vilken översättning du talar om men att vår vän Ryssen skulle vara mindre bildad och beläst än svensken är ren propaganda och/eller ett stort skämt. Sverige har t om varit tvungen att manipulera sin statistik i OECD-undersökningar (genom att välja ut vilka elever som får delta, vilket går helt emot OECDs regler som ska vara ett snitt för befolkningen) för att fortfarande framstå som ett bildat land
https://www.dn.se/sverige/regeringens-pisahantering-sagas-i-rapport/

I Ryssland är traditionell utbildning fortfarande det som gäller, dvs inget flum, och Ryssland hamnar som regel i topp eller topp 3 vad gäller utbildningsnivå i världen.

Här är en artikel från 2010 där Ryssland är det överlägset mest utbildade landet i världen:
Citat:
Fifty-four percent of the Russian Federation's population aged 25 to 64 has an associate's degree or higher, data from the Organisation for Economic and Co-operative Development reveals. Canada trails Russia in second place with 48.3 percent.
https://www.huffpost.com/entry/countries-with-the-most-c_n_655393

Här är en artikel från 2014 som hänvisar till en OECD-studie som rankar landet befolkning som det mest välutbildade av alla:
Citat:
According to a new report from the College Board (.pdf), Russia is the world leader when it comes to graduating its citizens from college.

Russia, a part of the G20 but not an OECD country, is the most highly educated country in the world, according to the OECD’s study. Russia has a strong history of investing in education
, with some 33 percent of adults completing their post secondary-level of education via vocational or technical programs.
https://www.csmonitor.com/World/Global-Issues/2012/0927/The-5-most-educated-countries-in-the-world/Russia

Vill du läsa mer i detalj rekommenderar jag denna genomgång från 2019 från OECD själva:
Education at a Glance 2019: Russian Federation
https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/EAG2019_CN_RUS.pdf
Över 60% av alla 25-34-åringar är högutbildade i Ryssland (andraplats efter Sydkorea i hela världen), medan i Sverige är inte ens 50% i samma åldersgrupp högutbildade. Sen bör man även ha i åtanke att Ryssar är klassiskt bildade medan en avsevärd mängd av dessa färre än 50% "högutbildade" i Sverige har studerat något flum på någon högskola.

Fakta från OECD-dokumentet:
Citat:
In 2018, more than six out of ten 25-34 year-olds (63%) in the Russian Federation had attained tertiary education, the second highest proportion after Korea and much higher than the average among OECD (44%) and G20 (38%) countries. Most of this age group have opted either for short studies or longer programmes: 22% of young adults have attained a short-cycle tertiary level compared to 8% on average across OECD countries, while 34% attained a master’s or equivalent degree compared to 14% on average across OECD countries (Figure 1).

Det är alltså ingen idé att försöka hävda att Ryssar skulle vara lågintelligenta eller lågutbildade eftersom det är fakta att de är betydligt bättre utbildade och dessutom mer belästa än gemene svensk. Även om det kommit in rapporter på senare år som hävdar att läsandet i Ryssland gått ner brukar Ryssland traditionellt ligga i topp även när det gäller läsande (en tradition som lever kvar efter Sovjet-tiden).
Citera
2022-12-21, 00:12
Medlem
Citat:
Volodomyr Zelensky (eller "tiggarzelensky" som han ibland kallas på Flashback) kräver oerhörda kapital för att få ordning på landet. Hans mål är att Ukraina ska nå samma levnadsstandard som USA och EU, och det är fortfarande lång väg att gå. Rapporter har hävdat att "tiggarzelensky" främst fokuserat på att höja standarden för överklassen och t ex har många lyxbostäder i utlandet sen kriget började köpts in till landets rikaste. Uppskattningsvis 30% av bistånden påstås dock nå fram till "folket", på något sätt (möjligen efter att en eller flera statstjänstemäns fickor fyllts upp på vägen).
Frågan för tråden är till vilken levnadsstandard du är villig att donera med dina pengar?

Vid vilken standard kommer du säga att Ukraina har fått tillräckligt, och hur mycket av dina egna pengar är du villig att avvara för att de ska nå dit?

Personligen anser jag att våra vänner Ukraina bör få det stöd som behövs för att konflikten ska upphöra och för att landet ska uppnå en bättre levnadsstandard än det extremkorrupta samhället lät dem få innan, men att det inte ska ske på bekostnad av vår egen levnadsstandard. Jag tycker t ex EU borde fortsätta att bedriva handel med vår vän Ryssen så att vårt eget folk inte blir lidande under energikrisen som skapats av detta krig.

Jag startade tidigare en snarlik tråd där jag frågade hur mycket Flashbackare är villiga att avvara i sin lön för att fortsätta kriga mot Ryssen:
(FB) Hur många % av din lön är du villig att avstå pga Ukrainakrisen? 20? 50%? 90%!?
Det som skrevs däri är uppdelat. Allt ifrån "Exakt 0%", till "Kan tänka mig ta emot en Ukrainsk kvinna" (i vilket syfte kan man fråga sig??) till att flera skrev att de är villiga att låta stora summor av deras lön gå till Ukraina varje månad och t ex avstå alla icke-nödvändiga utgifter under 5-10 år.
Tidigare har jag även sett folk skriva att Sverige t ex borde vara utan ström i vinter, om det hjälper Ukraina.
Var går din egen gräns?
Hur långt är du villig att offra ditt eget land för att Ukraina ska få det bättre?

Kommer du fortsätta stödja extremhöga elpriser som gör att du bara får behålla några tiondelar av din lön efter att elräkningen är betald när priset ligger på hundratals kr per kwh så länge det gynnar "tiggarzelensky"?
Kommer du fortsätta göra det även efter att Ukraina gått om Sverige i levnadsstandard?
Även om jag hade fått leva på vatten och bröd i 10 år så hade det varit värt alla ansträngningar. Ryssland och russofilerna ska hållas kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in