2022-12-20, 14:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad händer? Jag ställde bara frågor för att förstå hur du tänkte. Nu börjar du spåra ur.
Noterar att det inte påverkar dig ett enda dugg att Sveriges allra fattigaste städer är lika rika som Polens rikaste stad. Tråden för att dissa Sverige, FB är känt för sina depp-nissar och jag brukar skratta åt dem. Vi bor i ett av världens bästa länder! Och Norge är nästan lika bra, men inte helt.
Citera
2022-12-20, 14:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Norge måste väl rimligen, med din definition, ha haft högre BNP än Sverige mer än 50 av de 100 senaste åren? Eller var det för svår matte för dig?

Det verkar som om Norge gick om Sverige ca 1995, dvs 27 av de senaste 100 åren har Norge varit rikare än Sverige.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._2000_and_2009
Varför dillar du om vad som hänt så långt tillbaka? Är det någon form av teori om långsiktig förmögenhetsuppbyggnad du far efter? 27 år är eoner av tid i dessa sammanhang. Det är ju solklart att Norge är ett rikare land än Sverige enligt gängse mätmetoder. Lägg därtill att skillnaden mellan länderna med största sannolikhet kommer öka för varje dag som går framöver och du kan lägga ned din teori en gång för alla.
Citera
2022-12-20, 14:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Här vilka länder som har mest tillgångar per person, "mean net financial assets per capita". Svenskar är 4 gånger förmögnare än norrmän.
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ets_per_capita
1 United States EUR 259,780
2 Switzerland 237,110
3 Denmark 183,610
4 Sweden 146,530
...
23 South Korea 38,230
24 Norway 35,720
25 Portugal 28,860
26 Slovenia 25,400
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-20 kl. 14:51.
Citera
2022-12-20, 14:49
Medlem
Citat:
IT, nej känner inga svenskar alls här men gör inte så mycket. Sällan jag stöter på svenskar där i den del utanför stan vi bor. Men är goda vänner med våra norska grannar och min fru har rysktalande vänner. Vi har småbarn så själv känner jag inte att jag har tid med speciellt mkt mer socialt men min fru saknar sina gamla vänner.

Får tacka för att du tog dig tid att svara. Jag lockas av tanken även om jag själv har för mycket investerat och uppbundet i Sverige för tillfället. Men jag är märker att jag håller på att ställa om i huvudet för att att det kan komma att bli en realitet i framtiden.
Citera
2022-12-20, 14:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför dillar du om vad som hänt så långt tillbaka? Är det någon form av teori om långsiktig förmögenhetsuppbyggnad du far efter? 27 år är eoner av tid i dessa sammanhang. Det är ju solklart att Norge är ett rikare land än Sverige enligt gängse mätmetoder. Lägg därtill att skillnaden mellan länderna med största sannolikhet kommer öka för varje dag som går framöver och du kan lägga ned din teori en gång för alla.
Så du räknar in Norges framtida förmögenhetsökning, som du hittat på. Oljan tar ju slut inom 25 år. OK.

Min villa är byggd 1920. Men den räknas inte enligt dig, den är ju gammal. OK.

Prova att gå runt lite i Oslo och Stockholm och återkom sedan med vilken stad som ser rikast ut.

Se mitt förra inlägg, "solklart att Norge är rikare". OK.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-20 kl. 14:52.
Citera
2022-12-20, 14:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Noterar att det inte påverkar dig ett enda dugg att Sveriges allra fattigaste städer är lika rika som Polens rikaste stad. Tråden för att dissa Sverige, FB är känt för sina depp-nissar och jag brukar skratta åt dem. Vi bor i ett av världens bästa länder! Och Norge är nästan lika bra, men inte helt.

Ok om din jämförelse inte var helt exakt spelar inte mig så stor roll. VI behöver inte gräva mer i det. Sverige är rikare än Polen, det är vi överens om i alla fall. Däremot så var jag uppriktig när jag skrev att du har ett intressant perspektiv i att du menar att Sverige över tid har arbetat upp ett större kapital än Norge bl a i form av infrastruktur och på så vis fortfarande är rikare än Norge. Det tror jag inte stämmer men är intressant nog att gräva lite till i om du är intressarad av att diskutera det.
Citera
2022-12-20, 14:54
Medlem
Citat:
Här vilka länder som har mest tillgångar per person, "mean net financial assets per capita". Svenskar är 4 gånger förmögnare än norrmän.

Har Norge lika stora klyftor som Sverige mellan bäst och sämst ställt? Har Norge lika många superrika?
Citera
2022-12-20, 14:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ok om din jämförelse inte var helt exakt spelar inte mig så stor roll. VI behöver inte gräva mer i det. Sverige är rikare än Polen, det är vi överens om i alla fall. Däremot så var jag uppriktig när jag skrev att du har ett intressant perspektiv i att du menar att Sverige över tid har arbetat upp ett större kapital än Norge bl a i form av infrastruktur och på så vis fortfarande är rikare än Norge. Det tror jag inte stämmer men är intressant nog att gräva lite till i om du är intressarad av att diskutera det.
Som jag länkat till har Sverige 4 gånger mer tågräls och 4 gånger mer motorväg än Norge, fast Sverige bara är 20% större till ytan. Typexempel på investeringar som Norge aldrig kan komma ikapp. Investeringar numera kostar 10 gånger mer än på 1960/70/80-talet, och att bygga en liten motorvägssnutt i NY, världens dyraste plats att bebygga, kostar numera 100 miljarder och deras Metro hade sannolikt kostat 500 miljarder att bygga. Men den byggdes redan 1900-1950 och det har NY-borna stor nytta av 50 år senare.

Den som vill jämföra rikedom mellan Stockholm och Oslo kan väl jämföra deras tunnelbanor...
Citera
2022-12-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag tycker Sverige gör det bra!

-Tredje högst skattetryck i Europa.
-flest skjutningar och döda i Europa.
-minst vårdplatser på sjukhus i Europa.
-Högst asylinvandring i Europa.
-Skola som rankas från topp 3 till topp 20 på 10 år.
-förstört sin egen elförsörjning.
- Nedläggningen av försvaret.
- högst diesel och bensin pris i Europa.

Samt en rad andra saker som gör oss till sämst i klassen i Europa!

Men ändå står människorna i landet med halvöppna munnar och tomblick. Och gormar om klimatmål!

Det är faan fantastiskt att svensken är så kuvad att det inte blir någon form av uppror i det här landet!

Vi får inte glömma de längsta bostadsköerna i Europa och världen. Köer där skattebetalaren dessutom har lägst prioritet och tvingas vänta längst.
Citera
2022-12-20, 14:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Får tacka för att du tog dig tid att svara. Jag lockas av tanken även om jag själv har för mycket investerat och uppbundet i Sverige för tillfället. Men jag är märker att jag håller på att ställa om i huvudet för att att det kan komma att bli en realitet i framtiden.

Tror det behöver hända lite konkreta saker. För mig var det en nyfödd samtidigt som vi hörde en avrättning några stenkast från vår öppna balkongdörr i Stockholms förort. Bl.a. Hände så mycket i närområdet de senaste åren. Kändes inte som den framtid jag ville planera för. Och överallt i Stockholm finns det nån typ av problem. Går inte att komma ifrån helt.
Citera
2022-12-20, 14:57
Avstängd
Citat:
Så du räknar in Norges framtida förmögenhetsökning, som du hittat på. Oljan tar ju slut inom 25 år. OK.

Min villa är byggd 1920. Men den räknas inte enligt dig, den är ju gammal. OK.

Prova att gå runt lite i Oslo och Stockholm och återkom sedan med vilken stad som ser rikast ut.

Se mitt förra inlägg, "solklart att Norge är rikare". OK.

Oslo är kanske inte så kul, men de har en oslagbar natur.
Citera
2022-12-20, 14:58
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Du kan blaja med ord hur mycket du vill. Det jag säger är bar enkel logik. Ingen blir rikare av att ta från produktiva delar och satsa på lågproduktiva. Om det görs så görs det av andra syften och med andra konsekvenser än att öka landets rikedom. T.ex. att man ser det som värdefullt att "hela landet ska leva" i sig. Det betyder inte att det hjälper till att göra landet rikare jämfört med slopade bidrag.

Så inget värde i lantbruk? Högre skatter på landsbygden är ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in