Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Mycket OM blir det. Om du hade kört bil eller åkt tåg i Norge en enda gång så hade du inte skrivit dina inlägg. Man kan se med blotta ögat hur mycket rikare Sverige är.
Jag har bott i Norge i ca 10 år och åkt tåg relativt mycket här i 6 av dem. Mest Oslo-Gjøvik, Oslo-Lillehammer och Oslo-Stavanger, och det är en enorm klasskillnad här i jämförelse med Sverige. Mycket färre avbrott överlag och är det avbrott är det sådant som stora snömängder eller planerat underhåll som orsakar dem, inte signalfel, spårproblem eller elavbrott. Sträckningen Oslo-Gjøvik åkte jag 2-3 gånger per vecka t/r i mer än 3 år, utan att jag var med om ett enda större problem eller försening. Som jämförelse var det redan för 12-15 år sedan stora problem med oplanerade avbrott och stopp samt förseningar när jag åkte mellan Ängelholm och Malmö med Öresundstågen.
Utöver det är stationsområdena prydliga och välstädade och ofta bemannade med personal. Oslo Centralstation (Oslo S) är ett mönster av renhet och prydlighet jämfört med alla större stationer i Sverige.
Om man påstår att svensk persontågstrafik skulle vara bättre än norsk så vet man inte vad man pratar om. Överhuvudtaget.
Det finns gott om kritik att rikta mot Norge, men det här är bara trams.