2022-12-20, 14:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kul för Norge. Synd att inget av pengarna går till folket ute i stugorna. Efter 90-talet har all tillväxt endast gått till en liten elit i storstäderna.
Citera
2022-12-20, 14:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
BNP visar hur mycket förmögenheten ökat i år, men eftersom Sverige varit mycket rikare än Norge i 80 av de 100 senaste åren så är svenskarna mycket rikare via uppbyggd förmögenhet, infrastruktur osv.

Sverige är rikare än Norge. Hur svårt kan det vara.

Du har ett intressant perspektiv. Jag tror inte det sitter så stora besparingar i "infrastruktur" som behöver underhållas kontinuerligt. Är det nånting mer du vill räkna in i Sveriges rikedomar jämfört med Norge förutom infrastrukturen?
Citera
2022-12-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vi ville helst till USA men fick ingen respons på jobbsök alls när jag skrev från Sverige. I Norge blev det respons direkt. Norrmännen är jättetrevliga överlag. Mycket småsaker som är annorlunda och en hel del saker är sämre jämfört med Stockholm som är betydligt större än Oslo men som jag förstår det så växer Oslo så det knakar.

Förstår.

Var i USA ville ni helst bo? Har ni norrmän i umgänget eller blir det mest att man umgås med andra svenskar? Får man fråga vilken bransch du och frun verkar inom?

Blir lite nyfiken på det här
Citera
2022-12-20, 14:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Mycket OM blir det. Om du hade kört bil eller åkt tåg i Norge en enda gång så hade du inte skrivit dina inlägg. Man kan se med blotta ögat hur mycket rikare Sverige är.

Jag har bott i Norge i ca 10 år och åkt tåg relativt mycket här i 6 av dem. Mest Oslo-Gjøvik, Oslo-Lillehammer och Oslo-Stavanger, och det är en enorm klasskillnad här i jämförelse med Sverige. Mycket färre avbrott överlag och är det avbrott är det sådant som stora snömängder eller planerat underhåll som orsakar dem, inte signalfel, spårproblem eller elavbrott. Sträckningen Oslo-Gjøvik åkte jag 2-3 gånger per vecka t/r i mer än 3 år, utan att jag var med om ett enda större problem eller försening. Som jämförelse var det redan för 12-15 år sedan stora problem med oplanerade avbrott och stopp samt förseningar när jag åkte mellan Ängelholm och Malmö med Öresundstågen.

Utöver det är stationsområdena prydliga och välstädade och ofta bemannade med personal. Oslo Centralstation (Oslo S) är ett mönster av renhet och prydlighet jämfört med alla större stationer i Sverige.

Om man påstår att svensk persontågstrafik skulle vara bättre än norsk så vet man inte vad man pratar om. Överhuvudtaget.

Det finns gott om kritik att rikta mot Norge, men det här är bara trams.
Citera
2022-12-20, 14:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
BNP mäter inte förmögenhet. BNP mäter värdet på ett lands samlade varor och tjänster under ett år och BNP/capita har varit mycket högre i Norge än i Sverige i många år. Hur svårt kan det vara att förstå det?
Norge måste väl rimligen, med din definition, ha haft högre BNP än Sverige mer än 50 av de 100 senaste åren? Eller var det för svår matte för dig?

Det verkar som om Norge gick om Sverige ca 1995, dvs 27 av de senaste 100 åren har Norge varit rikare än Sverige.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._2000_and_2009
Citera
2022-12-20, 14:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Sunt förnuft, jag är matematiker. En googling ger:

Rikast i Polen är Warzawa:

De fattigaste delarna av Sverige har 50% av Sveriges BNP = $30000,
https://www.regionfakta.com/skane-la...vanare-kommun/

Men rosengård är inte en egen kommun och Warsawa är ingen statsdel utan en hel stad. Var inte jämförelsen att Polens rikaste stadsdel var fattigare än de 10% fattigaste i Rosengård?

Förstår du inte hur absurt fel det påstående måste vara? Det går nog att hitta delar av Warsawa med mycket höga lgh priser. Hur ska de fattigaste i Rosengård ha råd med dessa? Tror du ens att de 10% fattigaste i Rosengård snittar $30000?
Citera
2022-12-20, 14:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har bott i Norge i ca 10 år och åkt tåg relativt mycket här i 6 av dem. Mest Oslo-Gjøvik, Oslo-Lillehammer och Oslo-Stavanger, och det är en enorm klasskillnad här i jämförelse med Sverige. Mycket färre avbrott överlag och är det avbrott är det sådant som stora snömängder eller planerat underhåll som orsakar dem, inte signalfel, spårproblem eller elavbrott. Sträckningen Oslo-Gjøvik åkte jag 2-3 gånger per vecka t/r i mer än 3 år, utan att jag var med om ett enda större problem eller försening. Som jämförelse var det redan för 12-15 år sedan stora problem med oplanerade avbrott och stopp samt förseningar när jag åkte mellan Ängelholm och Malmö med Öresundstågen.

Utöver det är stationsområdena prydliga och välstädade och ofta bemannade med personal. Oslo Centralstation (Oslo S) är ett mönster av renhet och prydlighet jämfört med alla större stationer i Sverige.

Om man påstår att svensk persontågstrafik skulle vara bättre än norsk så vet man inte vad man pratar om. Överhuvudtaget.

Det finns gott om kritik att rikta mot Norge, men det här är bara trams.
Så du jämför tåg i Norge idag, den rikast regionen (Oslo), med Sverige för 15 år sedan, den fattigaste regionen (Malmö). OK.
Citera
2022-12-20, 14:40
Medlem
Grontarskonts avatar
Ja Norge har olja och mycket olja, förklarar allt!

Sen är BNP inte allt men blir lite snett ibland! Allt är mycket dyrare i Norge och lönerna därefter!

En stor start går på 110 norska kronor!
Citera
2022-12-20, 14:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men rosengård är inte en egen kommun och Warsawa är ingen statsdel utan en hel stad. Var inte jämförelsen att Polens rikaste stadsdel var fattigare än de 10% fattigaste i Rosengård?

Förstår du inte hur absurt fel det påstående måste vara? Det går nog att hitta delar av Warsawa med mycket höga lgh priser. Hur ska de fattigaste i Rosengård ha råd med dessa? Tror du ens att de 10% fattigaste i Rosengård snittar $30000?
Jag visar faktasiffror och du killgissar. OK.
Citera
2022-12-20, 14:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Så du jämför tåg i Norge idag, den rikast regionen (Oslo), med Sverige för 15 år sedan, den fattigaste regionen (Malmö). OK.

Västkusten av skåne är inte Sveriges fattigaste region. Öresundstågen är, för övrigt, om något ännu sämre idag.

Du är helt lost grabben.
Citera
2022-12-20, 14:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Förstår.

Var i USA ville ni helst bo? Har ni norrmän i umgänget eller blir det mest att man umgås med andra svenskar? Får man fråga vilken bransch du och frun verkar inom?

Blir lite nyfiken på det här

IT, nej känner inga svenskar alls här men gör inte så mycket. Sällan jag stöter på svenskar där i den del utanför stan vi bor. Men är goda vänner med våra norska grannar och min fru har rysktalande vänner. Vi har småbarn så själv känner jag inte att jag har tid med speciellt mkt mer socialt men min fru saknar sina gamla vänner.
Citera
2022-12-20, 14:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag visar faktasiffror och du killgissar. OK.

Vad händer? Jag ställde bara frågor för att förstå hur du tänkte. Nu börjar du spåra ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in