Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Anledningen till att det inte går så bra för våra åkare är kanske för att de har samma mentalitet som Alkibadies.
Jag skall inte säga något om nivån på ditt inlägg utan bara försöka kommentera några av dina påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
* Man ska inte tävla på hög höjd för det kommer ju att gå sämre där och det kanske är jobbigt.
Nej, men jag tycker man skall väga in höjdfaktorn, framför allt för unga åkare som inte har så mycket erfarenhet av höjd. Man bör också väga in hur olika åkare kommit in i säsongen, om de kommer direkt tillbaka från sjukdom eller om de har tävlat med god form under hela den hittillsvarande säsongen. Jag tycker också att man bör väga in att landslaget inte haft några läger på hög höjd denna säsong.
Jag har inget direkt mot att man tävlar på hög höjd, inte heller för unga åkare, men då bör man också ha laddat upp på höjd. En sådan åkare som Östberg, förutom att hon är erfaren och vet hur man skall åka i Davos , avstod alltså tävlingarna i Beitostölen för att ladda längre på höjd inför Davos. Den enda av svenskarna som jag vet tänkte ladda lite längre på höjd var Ilar men tyvärr blev hon sjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
* Man ska inte satsa på totala världcupen om det inte är givet att man vinner den.
Med de förändringar av poängsystemet man har gjort så måste man i princip åka alla tävlingar för att kunna ha chans att vinna totala världscupen och ingen av svenskarna har den profilen (på förhand var det väl bara Frida, Jonna, Ribom och Calle som har den profil som krävs av en åkare som kan vinna totala världscupen). Och när man inte har någon chans att vinna totala världscupen så tycker jag det är rimligt att man tänker igenom sitt säsongsupplägg. Finns det några världscuptävlingar man kan avstå (finns ju också en diskussion om att det är för många lopp i världscupen totalt, jämför gärna med hur många lopp Wassberg och Gunde åkte på en säsong). Det är nu inte bara svenskar som avstår världscuptävlingar. Heidi Weng avstod Davos, Östberg och Fossesholm avstod Beitostölen, Carl avstod Davos, hela tjeckiska landslaget avstod Davos osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
* Man kan lika gärna träna mindre för det kanske går lika bra ändå, det gjorde det för X.
Jag har aldrig påstått att åkare generellt bör träna mindre, däremot är det viktigt för olika åkare att hitta det träningsupplägg som passar dem bäst. Om en åkare presterar bättre genom att träna mindre så bör man inte kräva av denna åkare att träna mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
* Man ska inte åka Tour de ski, för då går det kanske sämre på VM.
Det finns väl inget entydigt samband mellan att tävla i touren och hur det sedan gått på mästerskapet samma säsong. För en del har det fungerat bra, för andra har det fungerat mindre bra. Här måste varje åkare göra en individuell analys tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Snart kommer han väl säga att det är dumt att åka VM för det kanske gör att man sliter ut sig inför VM 2025.
Nej, det har jag inte sagt och det tänker jag inte säga heller. Alla som får chansen att åka VM skall naturligtvis åka VM.