2022-12-19, 10:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Breddmässigt visst, men grejen är ju att hon på fullt allvar tror att det är möjligt att nå världselit med det upplägget.

Finns ju andra åkare som tränat väldigt litet och nått världseliten. Finn Hågen Krogh är ju ett sådant exempel. Jag förstår inte alls alla dessa nedlåtande kommentarer om Modig.
Citera
2022-12-19, 11:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Anledningen till att det inte går så bra för våra åkare är kanske för att de har samma mentalitet som Alkibadies.

* Man ska inte tävla på hög höjd för det kommer ju att gå sämre där och det kanske är jobbigt.

* Man ska inte satsa på totala världcupen om det inte är givet att man vinner den.

* Man kan lika gärna träna mindre för det kanske går lika bra ändå, det gjorde det för X.

* Man ska inte åka Tour de ski, för då går det kanske sämre på VM.

Snart kommer han väl säga att det är dumt att åka VM för det kanske gör att man sliter ut sig inför VM 2025.
Citera
2022-12-19, 12:11
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Problemet är att tjejerna lägger av direkt om de inte blir något omedelbart. Kolla FIS punktlistan för tjejer födda 99. De är bara 23 år men förutom två som är bäst i världen finns knappt någon som håller på. Kalvå och Theodorsen har visat att det går att bli bra om man kämpar på med träningen även som tjej. Det är också den här gruppen av de näst bästa som utgör bredden.

Oj. Det var skrämmande läsning. Vilket mörker, konkurrerar med 92;orna om sämsta årgång.
-----
Är väl bra att Hagström inte satsar på sprintcupen så Tiril kan få en grand slam (ja, förutom U23 då).
-----
Verkar som en del på forumet har haft eller har höga förväntningar på Linn Svahn. Tror nog hon snikar till sig plats 5 i VM-sprintlaget. Dock ligger stafettplatsen långt borta för närvarande.
Ribom-Ebba-Frida-Jonna som det ser ut. Norge har väl tagit över favoritskapet eller vad säger ni?
Citera
2022-12-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Om man skulle sammanfatta läget för våra seniordamer för att få en överblick hur det ser ut. Försöker täcka in så många som möjligt.

1. Ebba Andersson. C-19, mild symptom. Tillbaka i träning.
2. Frida Karlsson. Frisk, vilar.
3. Jonna Sundling. Tillbaka från sjukdom.
4. Maja Dahlqvist. Sjuk, mild symptom.
5. Johanna Hagström. Frisk.
6. Emma Ribom. Blev sjuk men tillbaka i träning.
7. Anna Dyvik. Varit sjuk men tillbaka i lätt träning
8. Moa Ilar. Sjuk men nu tillbaka i träning.
9. Linn Svahn. Tillbaka efter skada.

10. Märta Rosenberg. Var sjuk och nu sjuk igen?
11. Moa Lundgren. Tillbaka från operation.
12. Lisa Ingesson. Frisk.
13. Moa Hansson. Först sliten och nu sjuk.
14. Louise Lindström. Sjuk?

15. Jenny Solin. Frisk.
16. Elina Rönnlund. Frisk.
17. Ingrid Hallqvist. Sjuk.

18. Lovisa Modig. Frisk.
19. Sofia Henriksson. Skadad.
20. Maria Nordström. Oklart.
21. Lisa Vinsa. Frisk.
22. Alicia Persson. Sjuk?
23. Ella Olsson. Frisk.
24. Hanna Lundberg. Oklart, inte tävlat.
25. Maja-Lina Sande. Skadad.

26. Hanna Abrahamsson. Frisk, tävlar i USA.
27. Tilde Bångman. Frisk, tävlar i USA.

Finns några fler seniorer som tävlat för Sverige internationellt men stannar där. Väldigt många med diverse problem som synes. Johanna Hagström är den enda som tävlat alla fyra V-cuphelger + Bruks. Frida har tack och lov inte drabbats alls. Lisa Ingesson enda från b-laget som tävlat på utan bekymmer.

Med alla tillgängliga borde vi klara oss med det fjorton första att alternera mellan. Att ta in åkare från C sorteringen flera helger i rad får vi hoppas sker för sista gången nu denna säsong.

Bra lista! Finns väl ytterligare ett par unga tjejer som kvalar in på listan. Tänker på Tove Ericsson och Erica Lavén som gjorde bra lopp i Östersund i helgen. Även Lisa Eriksson, men hon har väl inte tävlat alls hittills i år?

Hanna Lundberg fokuserar väl främst på orienteringen vilket gör att hennes säsongstart kanske förskjuts lite. Men inte otänkbart att vi får se henne på start när det är dags för t.ex. Kopparskidan?
Citera
2022-12-19, 12:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Anledningen till att det inte går så bra för våra åkare är kanske för att de har samma mentalitet som Alkibadies.
Jag skall inte säga något om nivån på ditt inlägg utan bara försöka kommentera några av dina påståenden.

Citat:
* Man ska inte tävla på hög höjd för det kommer ju att gå sämre där och det kanske är jobbigt.
Nej, men jag tycker man skall väga in höjdfaktorn, framför allt för unga åkare som inte har så mycket erfarenhet av höjd. Man bör också väga in hur olika åkare kommit in i säsongen, om de kommer direkt tillbaka från sjukdom eller om de har tävlat med god form under hela den hittillsvarande säsongen. Jag tycker också att man bör väga in att landslaget inte haft några läger på hög höjd denna säsong.

Jag har inget direkt mot att man tävlar på hög höjd, inte heller för unga åkare, men då bör man också ha laddat upp på höjd. En sådan åkare som Östberg, förutom att hon är erfaren och vet hur man skall åka i Davos , avstod alltså tävlingarna i Beitostölen för att ladda längre på höjd inför Davos. Den enda av svenskarna som jag vet tänkte ladda lite längre på höjd var Ilar men tyvärr blev hon sjuk.

Citat:
* Man ska inte satsa på totala världcupen om det inte är givet att man vinner den.
Med de förändringar av poängsystemet man har gjort så måste man i princip åka alla tävlingar för att kunna ha chans att vinna totala världscupen och ingen av svenskarna har den profilen (på förhand var det väl bara Frida, Jonna, Ribom och Calle som har den profil som krävs av en åkare som kan vinna totala världscupen). Och när man inte har någon chans att vinna totala världscupen så tycker jag det är rimligt att man tänker igenom sitt säsongsupplägg. Finns det några världscuptävlingar man kan avstå (finns ju också en diskussion om att det är för många lopp i världscupen totalt, jämför gärna med hur många lopp Wassberg och Gunde åkte på en säsong). Det är nu inte bara svenskar som avstår världscuptävlingar. Heidi Weng avstod Davos, Östberg och Fossesholm avstod Beitostölen, Carl avstod Davos, hela tjeckiska landslaget avstod Davos osv.

Citat:
* Man kan lika gärna träna mindre för det kanske går lika bra ändå, det gjorde det för X.
Jag har aldrig påstått att åkare generellt bör träna mindre, däremot är det viktigt för olika åkare att hitta det träningsupplägg som passar dem bäst. Om en åkare presterar bättre genom att träna mindre så bör man inte kräva av denna åkare att träna mer.

Citat:
* Man ska inte åka Tour de ski, för då går det kanske sämre på VM.
Det finns väl inget entydigt samband mellan att tävla i touren och hur det sedan gått på mästerskapet samma säsong. För en del har det fungerat bra, för andra har det fungerat mindre bra. Här måste varje åkare göra en individuell analys tycker jag.

Citat:
Snart kommer han väl säga att det är dumt att åka VM för det kanske gör att man sliter ut sig inför VM 2025.
Nej, det har jag inte sagt och det tänker jag inte säga heller. Alla som får chansen att åka VM skall naturligtvis åka VM.
Citera
2022-12-19, 12:50
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Bra lista! Finns väl ytterligare ett par unga tjejer som kvalar in på listan. Tänker på Tove Ericsson och Erica Lavén som gjorde bra lopp i Östersund i helgen. Även Lisa Eriksson, men hon har väl inte tävlat alls hittills i år?

Hanna Lundberg fokuserar väl främst på orienteringen vilket gör att hennes säsongstart kanske förskjuts lite. Men inte otänkbart att vi får se henne på start när det är dags för t.ex. Kopparskidan?
Tove, Erica och Lisa E är fortfarande juniorer, därför de inte är med på genomgången av seniordamer
Men såväl Tove som Erica har ju visat att de är nära topp tio i Sverige.
Citera
2022-12-19, 13:42
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337

Ja, som bcdefg redan nämnt var det bara seniorer jag hade med.

Men det är klart att några juniorer kanske kan nå topp-30 i V-cup på en bra dag. Möjligen kan någon få chansen i Falun då det inte krockar med JVM i år. Lisa har tävlat jo, både denna och förra helgen.

Tror också på Kopparskidan för Hanna. Ska hon kvala in till U23-VM är det nog lite för sent, men jag vet inte hur hennes ambitioner ser ut.
Citera
2022-12-19, 13:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns ju andra åkare som tränat väldigt litet och nått världseliten. Finn Hågen Krogh är ju ett sådant exempel. Jag förstår inte alls alla dessa nedlåtande kommentarer om Modig.

Krogh kanske även besitter andra kvalitéer som en gång tog honom till världseliten. Dock är han ju kroniskt ojämn som åkare. Jag har ingen insyn i hans träningsupplägg. Den mindre träningsmängden kanske en gång tog honom till eliten men uppenbarligen har han ju haft svårt att hålla en jämn nivå och stanna kvar där.

Om Modig är nöjd med sakernas tillstånd och sin egen utveckling så visst, det är hennes karriär och liv det handlar om. Ingen annans.
Citera
2022-12-19, 14:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Krogh kanske även besitter andra kvalitéer som en gång tog honom till världseliten. Dock är han ju kroniskt ojämn som åkare. Jag har ingen insyn i hans träningsupplägg. Den mindre träningsmängden kanske en gång tog honom till eliten men uppenbarligen har han ju haft svårt att hålla en jämn nivå och stanna kvar där.

Om Modig är nöjd med sakernas tillstånd och sin egen utveckling så visst, det är hennes karriär och liv det handlar om. Ingen annans.

Krogh tränade ju med det norska distanslandslaget och det fungerade ju inte alls med den träningsmängden. Men efter han lämnade det laget gick det väl lite bättre för honom. Skistad är ju en annan åkare som tränar mycket mindre än de flesta andra norska elitåkarna.

Jag tycker många av kommentarerna om Modig luktar ganska mycket jante. Själv tycker jag det är bra med en svensk breddåkare som sticker ut lite.

Skulle för övrigt vara intressant att se Modigs testvärden. Hon är ju en väldigt bra löpare så hon har ju någon form av bra grundkapacitet men hon kanske inte har alla bitar för att bli en skidåkare i världseliten.
Citera
2022-12-19, 14:15
Medlem
VM-uttag imorgon.

Jag tippar dessa får klartecken.
Karlsson, Andersson, Sundling, Ribom, Dahlqvist, Hagström
Halfvarsson, Poromaa, Anger

Pallåkarna på damsidan samt friplatsen Jonna.
Bara tre givna på herrsidan. Vilka som är bäst i övrigt om ett par månader känns som ren gissningslek.
Citera
2022-12-19, 14:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
VM-uttag imorgon.

Bara tre givna på herrsidan. Vilka som är bäst i övrigt om ett par månader känns som ren gissningslek.

Låter rimligt, möjligtvis att Hagström inte blir uttagen denna omgång.
Citera
2022-12-19, 14:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
VM-uttag imorgon.

Jag hoppas du får rätt.
Visst sa Byström nåt i stil med att 70-80% av damplatserna kommer fyllas redan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in