Calle har raden 4-4-1 i sina tre senaste 10km intervall i världscupen. Avståndet upp till segern i fjärdeplatserna var 8-9 sekunder. Från 2014, 2015, 2016 men ändå. Favoritdistans.
Längdskidåkning: Uttalanden av idrottarna före världscupens avspark i Ruka/Finland
Viktoria Carl
– Jag tog mig igenom sommaren och hösten utan skador eller kyla. De stora framgångarna har motiverat mig mycket att fortsätta arbeta med mig själv. Jag är säker på att gå in i den nya säsongen, vill inte bli störd och koncentrera mig på min teknik och mina styrkor.
I Ruka blandas korten om varje år. När allt kommer omkring arbetar alla hårt under sommaren. Jag gillar spåren i Ruka. Jag är särskilt taggad inför jaktstartsloppet på söndag. Inom skridskoåkningen har jag redan gjort bra tävlingar där tidigare. Jag hoppas att jag då kan visa vad jag kan."
Katharina Hennig
– Jag kunde öka min träning både i omfattning och intensitet. I början av oktober insjuknade jag tyvärr i corona. Jag klarade mig bra, men jag kunde inte träna intensivt på en månad. Därför var vi tvungna att ändra igen och fokusera mer på högre volymer än på intensitet. Ändå gick testtävlingarna i Muonio bra. Det ger mig mod och motivation – jag är väldigt glad att det börjar snart.
Naturligtvis har framgångarna under den gångna säsongen inspirerat mig mycket och motiverat mig extremt i min dagliga träning. Å ena sidan är jag otroligt tacksam att jag kan kalla ett guld och ett silver på OS för mitt eget. Å andra sidan visar det mig också att hårt arbete kan belönas.
Samarbetet med vår nya damtränare Per Nilsson har börjat väldigt bra. Han flyttade till Allgäu med sin fru för att kunna ta hand om oss dygnet runt. Per har tagit med sig en frisk fläkt i träningen, kräver hög fokusnivå och bidrar med mycket erfarenhet som Frida Karlssons motionscykel. Han berikar vår utbildning med sitt kunnande och sin erfarenhet."
Fredrik Moch
– Bortsett från ett två veckor långt träningsmisslyckande i augusti – då jag var tvungen att ställa in kursen i Sverige – klarade jag sommaren väldigt bra. Även om vi män inte gjorde det lika bra som tjejerna i Peking var framgångarna ändå en stor motivation för hela laget. Det visade mig att vi inte är så långt ifrån världens bästa.
Mitt mål för Muonio var att samla så många kilometer snö som möjligt med bibehållen hög kvalitet på träningen. Det kändes ganska bra hela två veckor på träning. De sista tävlingarna bekräftade att jag är i bra form just nu.
Tävlingarna i Ruka är alltid en mycket hård start på säsongen. Banorna är bland de mest krävande i VM, och det brukar vara relativt kallt. Självklart vill jag försöka positionera mig så långt fram som möjligt och bekräfta min goda form där."
Pia Fink
Efter att ha blivit förkyld på hösten tog det mig lite tid att komma tillbaka till full träning. Men överlag är jag väldigt nöjd med mina förberedelser sommar och höst. Med vår nya tränare Per fick vi ny input. Det var väldigt motiverande att jobba med honom och vi hade alla väldigt roligt på träningen.
Jag mådde ganska bra i Muonio på snö. Vi fokuserade på långa, hårda pass och finjusterade tekniken. Vi är väl förberedda och ser fram emot säsongsstarten i Ruka. Atmosfären där är speciell varje år. Alla är spända, men också glada över att det äntligen börjar. Spåren är tuffa och är inte nödvändigtvis mina favoritlåtar, men jag hoppas kunna börja vintern bra där.
Laura Gimmler
Min försäsong gick ganska bra fram till oktober. I slutet av oktober hade jag tyvärr corona för första gången. Tajmingen var förstås dum, men jag borde i alla fall ha lite skydd inför vintern. I Muonio var jag tvungen att sakta trappa upp träningen igen efter coronasmittan. Men jag klarade träningen där och mådde bättre än väntat. Det får mig att känna mig positiv. Jag kunde också genomföra en mycket anständig testtävling där. På träningsfri tid drack vi även en julfika med de första pepparkakorna. Och spelade en spikbollsmatch med laget och sedan blev det en kopp glögg. Förutom den hårda träningen är kursen i Muonio alltid en bekväm tid där vi lugnar ner oss mentalt.
Ruka blir som ett grepp i påsen med godsaker. Stämningen är väldigt trevlig där. Sprintbanan är ett häftigt, varierat varv. Jag har redan gjort bra lopp där och jag ser fram emot sprinten. Avståndskretsen påminner om intervaller på grund av stigningar och långa nedstigningar. Låt oss se vad min kropp redan ger efter två veckors paus i slutet av oktober.
Sofie Krehl
Jag är väldigt nöjd med min träningsstruktur. I Muonio kunde vi finjustera tävlingstekniken under snabbare pass. De högintensiva passen har förberett oss inför tävlingssäsongen, så att kroppen vänjer sig vid att tänja på gränserna.
Efter Muonio flög vi hem en vecka, sniffade hem igen och njöt av god mat. Jag hoppas att jag efter en lugnare vecka nu är redo för de första tävlingarna och kan starta där med full kraft.
Tankarna på stafettmedaljen och det som kom till oss efteråt ger mycket positiv fart, ambition och motivation i träningen. Det inspirerar mig fortfarande. Under våren blev vi inbjudna till några utmärkelser och av Sporthilfe i Klubben för de bästa. Dessa händelser var ganska coola. Det är ett stort incitament att bli inbjuden igen.
Sprintbanan i Ruka passar inte nödvändigtvis mig, men det finns mycket möjligt där på en bra dag med en bra skida. Jag ser särskilt fram emot söndagen, att åka skridskor i min favoritteknik. Jag behöver alltid några tävlingspass i början av säsongen tills jag känner mig riktigt bekväm.
Lisa Lohmann
I början av oktober drabbades jag tyvärr av Corona för andra gången. Det kastade mig lite ur spår, men jag klarade mig bra och är för närvarande i form igen.
Vi tränade mycket uthållighet i Muonio och genomförde två testlopp i slutet av banan. Förutom träningen hade vi en mysig tid i våra hyddor, bakade bröd, drack te och kaffe, åt kakor och tittade på film.
Jag är väldigt exalterad över Ruka, jag vet det bara från tv. Jag vill visa vad jag går för, uppnå bästa möjliga resultat och få många nya erfarenheter.
Coletta Rydzek
Sommaren gick väldigt bra. Under lång tid kunde jag träna som planerat utan långa haverier. Den nya tränaren Per Nilsson har också gett oss ny fart och ny motivation. Speciellt mina världscupresultat – sprintfinalen och det faktum att jag kunde uppnå genomgående bra placeringar i sprinten – var väldigt motiverande för mig.
I Muonio har vi, förutom längre, lugnare pass, också införlivat många högintensiva träningstimmar. Annars njöt vi av mörkret framför brasan i stugan. Vi hade också traditionellt vår lagkväll med hela laget och teknikerna och det var en lagmorgonsport varje morgon.
Jag ser fram emot att vara i Ruka. Det blir nya spår, en ny plats för mig. Mitt mål är att sluta topp 30 och ta vid där jag slutade förra året. Om det kommer att lösa sig i det första loppet på den nya banan återstår att se. Stämningen i laget är god – vi är alla sugna på att VM-vintern ska börja.
Lucas Bögl
Speciellt vill vi herrar visa i år att vi också kan ha något att säga till om i världstoppen. Vi har alla tagit positiva utvecklingssteg. Särskilt de yngre medlemmarna i laget har utvecklats avsevärt.
Uppgifterna i Muonio är alltid tydliga: att vänja sig vid snö och åka skidor, springa i höga hastigheter på skidor, finslipa formen. Då ändrar man ingenting från grunden. Den träningsfria tiden är ganska begränsad. Vår koja var "lärstugan". Jag skrev en hel del av min masteruppsats mellan enheterna.
Överlag har jag positiva minnen av Ruka. Jag gillar spåren, de är alltid superförberedda. Det har alltid funnits en viss julstämning. Jag ser verkligen fram emot det.
Janosch Brugger
Överlag är jag ganska nöjd med mina förberedelser inför världscupsäsongen. Förutom en eller två mindre förkylningar var det oftast topp, och jag kunde träna bra och enligt plan.
Naturligtvis är vi alla redo och glada att det börjar nu i Ruka. På förberedelsebanan i Muonio fick jag pricken över i:et och finjusterade farten igen för att klara sig bra i 10-kilometersloppet och i sprinten. Jag hoppas på att Ruka ska få en bra start på världscupsäsongen. Om det går bra kanske en topp 20-placering redan är möjlig.
Albert Kuchler
Efter förra säsongen hade vi bestämt att jag skulle ha ännu högre
Volymerna går bättre än förra året. Det lyckades jag med. Jag kunde träna bra och tycker att jag har utvecklats bra igen. För drygt fem veckor sedan slet jag ett yttre ledband i höger fotled under Ramsau-kursen. I efterhand var det dock hälften så illa. Jag fick väldigt bra sjukgymnastik och det blev bättre väldigt snabbt.
Du kan nu känna en liten spänning i laget när det gäller de första tävlingarna. På slutkursen i Muonio låg fokus på mer omfattande utbildning. Det ger mig självförtroende att genomföra långa enheter på skidor.
Det här är första gången jag är i Ruka. Jag hoppas på fina tävlingar med bra stämning och många åskådare, som alltid varit fallet i Skandinavien. Mitt minsta mål är VM-poäng. Pricken över i:et vore om det kunde gå i riktning mot ett halvt VM-kval.
Florian Notz
Vi tränade lite annorlunda i somras med vår nya tränare än tidigare år. Därför ser vi fram emot de första tävlingarna. Tyvärr var jag coronapositiv i 15 dagar i juli. Egentligen gick hela träningsmånaden juli på det. I oktober blev jag förkyld igen. Som ett resultat var försäsongsförberedelserna inte idealiska, men jag kunde fortfarande ta positiva steg.
För mig var det möjligt att komma tillbaka till träningen steg för steg i Muonio och sedan göra kopplingen till laget så snabbt som möjligt. Detta har varit ganska framgångsrikt. Testtävlingen var också ganska anständig efter att träningen ställdes in.
Just nu håller jag fortfarande på att bygga upp min form. VM i Ruka är ett annat viktigt steg här. Erfarenheten har visat att jag har lite svårt i det klassiska loppet. Skridskotävlingen på söndag med många stigningar borde passa mig bra. Jag har varit sexa där förut, så jag har bra minnen av det.
Förstauppställningen...eller andra...kanske tredje om tidsmaskinen fungerar...
Det är dags att börjas vinna fler JVM- och U23-VM-stafetter snart.
Märta-Louise och Anger-Danielsson i U23 och i JVM Elias - Alvar - Erik - Hugo samt Malin Oskarsson/Erica Lavén - Lisa E - Tove - Elin Näslund
I ungdomsfestivalen i Vuokatti i mars vann Jens Junes, Tove, Elias och Lisa E mixedstafetten. Kanske startade glory days med Lisa-Lisas och Märta-Moas seger i JVM (också Vuokatti) 2021.
Senast redigerad av ccnut 2022-11-24 kl. 04:49.
Märta-Louise och Anger-Danielsson i U23 och i JVM Elias - Alvar - Erik - Hugo samt Malin Oskarsson/Erica Lavén - Lisa E - Tove - Elin Näslund
Tyvärr så är det mixstafett i JVM, så de lagen kommer vi inte få se
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
De här är inte bra alla samtidigt men...
Elias Danielsson - Alvar - Poromaa - Anger
Anton Persson - Rosjö - Burman - Leo Johansson
Oskar Svensson - Emil Danielsson - Hugo Nilsson - Halfvarsson
Måns Skoglund - Gustav Kvarnbrink - Fredrik Andersson - Erik Bergström
Jag förstår inte riktigt logiken bakom de lagen - är förstalaget åkarna med störst potential (det är ju ett möjligt förstalag om 4 år)? Vad är då tanken med andralaget? Om det är en listning av åkare med mest potential/talang så borde väl t ex Truls vara med.
Det man kan vara helt säker på är dock att Fredrik Andersson inte kommer få köra en fristilssträcka om han skulle bli uttagen.