2022-12-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.

Du ska självklart inte skaffa hund om du inte har tid för det, skärp dig för fan.
Citera
2022-12-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Bara för att något är genomförbart betyder det inte att det funkar bra.

Hundar är sällskapsdjur och oftast väldigt beroende av sin ägare. Att lämna dom ensamma under en så lång tid är inte snällt alls.

Om man inte har tid att lägga på sin hund så ska man inte skaffa någon. Det är ett djur som behöver uppmärksamhet och känna närheten från sin ägare. Inte sitta ensam i 8+ timmar.

Det finns anledning varför jordbruksverket rekommenderar max 4-5 timmar.

Okej men ska man dra det så då kanske det egentligen är rent djurplågeri att ens äga en hund? Kanske kommer det vara olagligt om 20 år?
Citera
2022-12-18, 12:49
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Haha här tog argumenten slut ser jag

Behöver inte skriva fler argument. Skrev det i mitt första inlägg. Men jag har hängt tillräckligt mycket på FB att jag vet att det är ingen idé att diskutera med någon som dig. Som mer eller mindre bara trollar och aldrig kommer ändra sin åsikt och har lite empati. Så varför ska jag tillbringa mer av min tid att diskutera detta med dig under dagen i inlägg här fram och tillbaka?

Jag har haft hund i 30+ år och baserat på mina erfarenheter så lämnar man inte hund ensam en längre period. Sen att andra med ännu mer kunskap som t ex jordbruksverket m fl säger 4-5 timmar, ja det väger tyngre än dina dumma inlägg här.

Jag kan bara hoppas att du aldrig skaffar hund med den inställningen du har.
Citera
2022-12-18, 12:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Är såklart skillnad från hund till hund. Om du går på en långpromenad på 1-2h varje dag innan jobbet så kan den nog vara ensam 7-8h efter det. Jag har haft flera hundar och haft som princip att aldrig lämna hunden ensam mer än 3-4h. Någon ENSTAKA gång 5-6h.
Citera
2022-12-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.

Jag fattar inte ens hur man kan tänka dig låsa in en hund ensam 1-2 timmar 1-2 ggr i veckan.
Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden.
Citera
2022-12-18, 12:57
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Så om man har andra åsikter än dig så är man ett troll och saknar empati? Är du typ 100 år och inte fattar vad troll betyder eller är du korkad?

Kom också ihåg att det var du som började svara på mina inlägg och inte tvärtom, du ville börja argumentera med mig och sen när du inte klarade av det så börjar du gråta och börjar med personangrepp.
Om du inte klarar av folk med andra åsikter kanske du inte ska vara på internet?

Nej, men hur du formulerar dig säger ju allt. Jaha, se bara på detta inlägg. Personangrepp? Gråta?

Som sagt det behövs inga mer argument, jag gav dig dom. Du kommer inte med några med någon som helst vikt utan bara trams. Så varför ska man diskutera med dig?

https://www.harligahund.se/experten-varfor-klarar-inte-hunden-att-vara-ensam/

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2v2.pdf

https://dognews.se/2018/03/28/sa-lange-far-du-lamna-hunden-ensam-brist-pa-aktivering-ger-en-problemhund/
Citera
2022-12-18, 13:01
Medlem
Jobbar ts 40/h vecka och ska ta sig till och från jobbet blir det väl ännu mer än 8h.

En hund sover ju väldigt många timmar så är man ute 06.00-08.00 och sen 16.00-18.00 och 20.00-21.00 kan det ju kanske funka med rätt hund.

Men hur man ska orka stimulera en ung-hund, jobba och hinna med övriga vardagsbestyren övergår mitt förstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
När jag hade hund - tyvärr fick han cancer förra året - då tränade jag upp honom att vara ensam. Jag gick ut med han på långpromenad 05:30, åkte till jobbet ca 06:30, kom hem runt 15, gick direkt ut med honom (ca 15-30 min), gick ut på en längre promenad runt 19:30. Funkade väldigt bra, men gjorde detta stegvis

Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Min äldsta av mina två hundar älskar att få vara hemma själv.

Jag tvivlar inte på vad ni säger men ni verkar så säkra, har ni filmat dom eller hur vet ni detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi hade en schäfer när jag var liten, den var ensam hemma hela dagarna och fullt frisk, trevlig, alert ändå. men man fick torka upp en del kiss och bajs ibland när man kom hem. På 1970-80-talet var man lite friare än man är nu, när man är nervös för absolut allt och barnen inte längre får cykla till skolan.

Är du uppväxt i ett alkoholisthem, har inte du alltid sagt att du kommer från en bättre familj i Danderyd?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-18 kl. 13:32.
Citera
2022-12-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Nej, men hur du formulerar dig säger ju allt. Jaha, se bara på detta inlägg. Personangrepp? Gråta?

Som sagt det behövs inga mer argument, jag gav dig dom. Du kommer inte med några med någon som helst vikt utan bara trams. Så varför ska man diskutera med dig?

https://www.harligahund.se/experten-varfor-klarar-inte-hunden-att-vara-ensam/

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2v2.pdf

https://dognews.se/2018/03/28/sa-lange-far-du-lamna-hunden-ensam-brist-pa-aktivering-ger-en-problemhund/

Men ändå kan du inte låta bli
Vad är det som gjorde att man ändrade inställningen om att ha hund hemma på dagarna då? För förr i tiden så hade alla det.
Citera
2022-12-18, 13:26
Medlem
Ja, det är illa. Oansvarigt, okunnigt och taskigt.

Jag hade mer än gärna haft en en hund (nästan alltid haft det), men under rådande arbetssituation passar det inte. Alltså avstår jag.
Citera
2022-12-18, 13:38
Medlem
davaidavais avatar
Det är en träningssak, jag har en hund som klarar av att va ensam 4 h åt gången, det betyder att jag kan göra annat sålänge jag kan ta mig hem och rasta honom vid 12 eller kan ordna någon annan som gör det. Nu när han är van med det upplever jag att han nästan är mer lugn när han är själv än när jag är hemma. Har jag varit borta och kommer hem brukar han ligga kvar i soffan och tryna, kommer inte ens och hälsar.

När han var i trotsåldern så kunde han däremot ta mina grejer och bita sönder när jag var borta bara nån halvtimme pga separationsångest. Men träning är a och o.
Citera
2022-12-18, 14:05
Medlem
Citat:
Men varför fungerade det här fint förr i tiden då?

Hur långt tillbaks menar du med "förr i tiden" och på vilket sätt funkade det fint?

Om vi tänker typ i mitten av 1900-talet bodde fler på landet, det var större familjer och fler var hemmafruar, bönder etc så att det fanns folk hemma för det mesta. Flera barn i familjen o s v. På landet kunde hundar springa fritt omkring, vissa kanske stod bundna vid en hundkoja.
Tror du den regeln kom till utan orsak? Det var förstås för att hundar fått lida av att lämnas långa dagar. Att det var tillåtet betyder inte att det "funkade fint". Du besvarade inga av mina argument i förra inlägget så jag får känslan att du inte bryr dig så mycket om hur hunden har det.
Citera
2022-12-18, 14:10
Medlem
Legimitations avatar
Har haft flera hundar. Rastade på morgonen när jag gick upp. Hustrun skötte resten under dagen. Vi bodde i hus lite ute på landet så hon behövde bara öppna köksdörren så pinnade hunden ut och gjorde sitt. Gick ut på sista promenaden nån gång mellan elva och tolv. På sommaren var de ute i löplina hela dagen.
Tråkigast var det på vintern vid - 10/-15. Bylta på sig massa kläder samtidigt som en nödig hund gnäller och hoppar vid ytterdörren. Har haft schäfer, rottweiler och dobberman.
Riktiga hundar väger över 35kg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in