2022-12-14, 08:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motorvagn
Stirra dig inte blind på grundlönen. Sällan man får under 40000 innan skatt tack vare alla tillägg. (Jobbar på Mälartåg)
Vilket lönesteg är du i?
Citera
2022-12-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag kan bidra jag också. 44h, två nätter, en kväll och två morgonpass. En rätt dålig vecka:

Måndag - 15:00 - 22:15
Tisdag - 22:30 - 09:30
Onsdag - Ledig
Torsdag - Ledig
Fredag - 04:30 - 10:00
Lördag - 05:00 - 15:00
Söndag - 21:30 - 08:00

Tre kvällar, 27h. En bättre vecka:

Måndag - Ledig
Tisdag - 13:00 - 23:30
Onsdag - 14:30 - 24:00
Torsdag - 15:30 - 23:00
Fredag - Ledig
Lördag - Ledig
Söndag - Ledig

Är dessa tider från det att tågen startar och stannar eller från det att du stämplar in på "kontoret"? Om sistnämnda; hur mycket av tiden är effektiv körning?
Citera
2022-12-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhvik
Är dessa tider från det att tågen startar och stannar eller från det att du stämplar in på "kontoret"? Om sistnämnda; hur mycket av tiden är effektiv körning?

Det är tiden jag stämplar in.

En timme varje dag är en obetald rast, precis som lunchen på vilket jobb som helst. Sedan så ligger det eventuellt några kortare raster inlagda också.

Tiden som spenderas på att faktiskt sitta i hytten och köra tåg är kanske 60%-70% i snitt. Men det finns ju andra arbetsmoment också som t.ex klargöring av fordon innan de tas i trafik.

Jag spenderar typ 90% av min arbetstid ute i trafiken på ett eller annat sätt, det är rätt sällan jag hamnar i någon rastlokal och sitter och tar det lugnt. Det är vanligt att även lunch och raster blir ute någonstans eller på ett tåg av olika anledningar.
Citera
2022-12-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Vilket lönesteg är du i?

Första lönesteget!
Citera
2022-12-16, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motorvagn
Första lönesteget!
Vilka typer av tillägg får du förutom OB? OB:n hos SEKO är ju väldigt liten. Mycket kvällar och nätter eller?
Citera
2022-12-17, 10:16
Medlem
Fungerar lokförarbevis (eller vad det kallas) som ett bilkörkort? Att man får köra alla typer av lok alltså eller är det särskild utbildning på enskilda lok?

Till exempel om man skulle börja köra gods men sedan vill byta och köra passagerare, hur enkel är övergången?
Citera
2022-12-17, 10:25
Avslutad
Citat:
Fungerar lokförarbevis (eller vad det kallas) som ett bilkörkort? Att man får köra alla typer av lok alltså eller är det särskild utbildning på enskilda lok?

Till exempel om man skulle börja köra gods men sedan vill byta och köra passagerare, hur enkel är övergången?
Då måste du lära dig det fordonet hos din nya arbetsgivare, och få ett så kallat kompletterande intyg. Men du kan ju söka jobb överallt. Varje tågtyp/loktyp är ju speciella som du måste lära dig.
Citera
2022-12-17, 11:18
Medlem
Citat:
Då måste du lära dig det fordonet hos din nya arbetsgivare, och få ett så kallat kompletterande intyg. Men du kan ju söka jobb överallt. Varje tågtyp/loktyp är ju speciella som du måste lära dig.

Kör man gods kan det ju dessutom krävas ytterligare utbildning i farligt gods. Dessutom måste man lära sig järnvägsföretagets egna säkerhetsregler. Men de utbildningarna liksom kompletterande intyg för specifika fordon görs på betald arbetstid på järnvägsföretaget.
Citera
2022-12-17, 11:48
Medlem
Citat:

Lokförarbeviset är för mig helt onödig EU-produkt. Har aldrig ens behövt ta fram det ur plånboken under alla år som jag har haft det, även en del växlare har det kortet och man får det ofta innan man ens är examinerad som lokförare från skolan.

Det är KI = kompletterande intyget som är det viktiga, där står vilka fordon man har utbildning för samt vilka typer av banor/system man får köra. Samt även examensbevis är viktigt när man söker lokförarjobb.

Så nej , lokförarbeviset bevisar inget, men kostar 500:- om året i onödig registerkostnad. Om det ändå hade varit godkänt som legitimation, men inte ens det.
Citera
2022-12-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Den stora boven är dock kvartstiden som är väldigt utbredd hos t.ex Green Cargo. Räknat per timme så tjänar en pendelförare i Stockholm MYCKET mer än en förare hos GC.

Pengar är dock inte allt. 8-6 är t.ex vanligare på godset och är helt klart något som lockar och håller kvar många.

Jobbar man 8-6 så är turer med kvarstid mycket ovanligare. Det är också en anledning till att 8-6 är populärt hos många.
Citera
2022-12-17, 14:39
Medlem
Citat:
Vilka typer av tillägg får du förutom OB? OB:n hos SEKO är ju väldigt liten. Mycket kvällar och nätter eller?

”OB:n hos SEKO”? Det är kollektivavtalet som reglerar allt, behöver inte vara Seko. Kollektivavtalet finns online om du söker på det, där står allt om alla tillägg som finns. Det största är övertidstilläggen och gnettilläggen (när den väl är aktiverad då). Men poängen är att grundlönen inte ger en rättvis bild av vad man tjänar, för man tjänar oftast mycket mer än det tack vare alla tillägg!
Citera
2022-12-17, 14:43
Medlem
Citat:

Viktigt att påpeka är också att även om du har kompetens för ett visst fordon på ett visst företag, så gäller fordonsbehörigheten endast för det specifika företaget. Detta då olika företag har olika arbetssätt även om det handlar om samma fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in