2022-12-17, 11:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Familjen och flickan berättar nu själva, verkar vara ett liv i rullstol. Kan någon skicka en länk till den självutnämnde näthatgranskaren också, samt Anne Lööf (sistnämnda bör skuld här)
https://www.expressen.se/nyheter/lun...ttar-familjen/

Jag hoppas så innerligt att flickan blir helt återställd och att denna pedofil till gärningsman … av sina medfångar
Flickan kan aldrig bli återställd, kort före åtalet och rättegången, fick familjen veta att Lunas hjärnskador var irreversibla.
Citera
2022-12-17, 11:51
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Vi har sett det otaliga gånger i många år. Både enskilda händelser såväl som utbredda fenomen har ursäktats och slätats över. Det blir en notis, en kort kommentar om att "inget fel har begåtts" utan besvärande följdfrågor från media och så kör man på som om ingenting alls fortsätter att pågå med full kraft. Ingen blir av med jobbet, ingen åläggs att ta fram nya direktiv för sina tjänstemän, ingen stiftar lagar som ger dem effektivare verktyg. Ingen behöver bry sig eller ens förklara varför de inte bryr sig.

Det här fallet är ju inte på något vis unikt i det avseendet annat än att det är så tydligt hur odugligt vårt samhälle fungerar. Faster Emma påpekar i Expressens artikel hur vi vuxna måste vara barnens ögon och skydda dem men det är istället tydligt hur de instanser som är satta att agera istället blundat så hårt de bara kan, till och med idag, när det ändå funnits en hel sjö med varningssignaler att skopa ur. Speciellt som varningssignalerna bestått av högst konkreta och redan utförda övergrepp och överfall. Han hade helt klart ett trumfkort att ta till och jag har inga svårigheter alls med att föreställa mig att familjens särskilt skyddsvärda etnicitet medförde de mycket större möjligheterna men kanske ännu mer, de mycket lägre förväntningarna, som gjorde Lunas öde möjligt.

Och hon är ju inte den enda. Hon drabbades särskilt hårt och har blivit särskilt uppmärksammad men den slapphänthet och undfallenhet som råder inom skola, socialtjänst, polis, mm skördar löpande nya offer. Oftast "bara" som vanliga offer för våldtäkt, rån, våld, stölder eller ännu banalare övergrepp. Eller bara som utskälld drönare som förutsätts knega på i det tysta för att finansiera eländet, helst i kombination med att bli utskälld och hånad för att vara ogin och privilegierad i sin drönarroll. Bara det är illa nog.

Landet hade nog inte farit illa av att ansvar spelat en större roll. För såväl individer, tjänstemän och myndigheter. Det här med att ingen vare sig behöver ta eller behöver kräva ansvar av någon alls fungerar ju uppenbarligen inte men gör alla till offer istället.
Det är hemskt hur det fungerar och att man låter det fortgå.
Det skulle inte förvåna mig om monstrets familj får sitta i morgonsoffan på bästa sändningstid och gråta ut över all rasism.
Bäst vore att flytta familjen till ett annat land. Svenska folket kommer inte att förlåta!
Citera
2022-12-17, 11:54
Medlem
Mopsans avatar
Undrar om monstrets syskon har blivit utsatta för hans bestialiska beteende? Eller är han så pass ”frisk” att han kan skilja på offer. Är det bara vita tjejer som han riktar in sig på?
Citera
2022-12-17, 12:11
Medlem
Finns det någon fup ute som inte har samnytt över hela sidan i bakgrunden? Har lättare för att läsa när det är mer "rent" utan något störande i bakgrunden..
Citera
2022-12-17, 12:16
Bannlyst
Från mammans insta.
” Kära följare, ni som varit med länge, ni som tillkommit nyss och alla däremellan. Tack för all värme och kärlek ni skickat till mig och min familj sedan i somras. Nu orkar och vill jag berätta mer och fortsätta dela med mig av mitt liv. 💜 Tack för att ni läser expressen idag, delar artikeln som ger min dotter en röst. 📰 Tack alla ni som skänkt leksaker och förnödenheter till Luna sedan det ofattbara hände.

🧸 Vi öppnar nu en insamling till förmån för hela hennes liv och till det hon behöver. 👧🏼 Vi välkomnar alla som kan och vill skänka henne en gåva. 🎁 Swish 073-8169667 EMMA JOHDET WETTERGREN Märk gåvan "Till Luna" Från och med nu kommer min instagram fortsättningsvis även handla om Luna och det vi gör, precis som innan vansinnesdådet den 7/7 💞 Första bilden är ny och den andra bilden är den sista som vi tagit på henne innan händelsen.

📸 #Luna #förvärvadhjärnskada #brottsoffer #våldtäkt #mordförsök #mindotter #mydaughter #insamling #älskadebarn #luna #familjeliv #mammaliv #familylife #mittallt #älskadedotter #minluna #vinter #skellefteå #mammastjej #mammalivet #mammasflicka #winterday #Skellefteå #norrland”

https://instagram.com/_emzzanss_?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Citera
2022-12-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Tror tvärt om, det är över nu. Vi kommer inte ta emot ensamma män/pojkar på samma sätt. Vi kommer vara hårdare med vilka som får stanna, ge besked fortare och i bästa fall stoppa invandringen för de utan jobb innan flytt här helt. Närståendeinvandringen, definitivt. Men sen får fan rassesnacket lägga ner också. Tänk på stämplingseffekten, gör inte så mot vårt land! De som är här är här, så länge de har fått medborgarskap och inte är sökande som begår brott (ut!) så ska vi fan behandla alla som att deras barn och barnbarn kommer vara svenskar och hör hemma här, allt annat är extremt kontraproduktivt och skadar oss som nation.
Det ska vi inte alls. De kommer aldrig att bli ordentligt folk eller Svenskar av det här typen av avskräde..
Citera
2022-12-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hört SVT redan planerar en manifestation mot rasism.

Hoppas att de då även belyser den rasism som är mellan olika minoritetsgrupper, Expressen hade en väldigt bra artikel om det igår.

https://www.expressen.se/ledare/sofi...an-invandrare/
Citera
2022-12-17, 12:39
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Undrar om monstrets syskon har blivit utsatta för hans bestialiska beteende? Eller är han så pass ”frisk” att han kan skilja på offer. Är det bara vita tjejer som han riktar in sig på?
En sådan här sak sker inte utan mycket problem innan.
Killen har ju varit ett problembarn länge och borde aldrig fått gå lös från första början.
Citera
2022-12-17, 12:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Nej , man vaknar inte upp från permanenta hjärnskador.

Då måste man fundera på vad som är permanent och inte. Det finns ju t.ex. Terry Wallis som fick en hjärnskada, låg i koma i 19 år och vaknade sedan. De trodde även med honom att hans tillstånd var permanent.
Citera
2022-12-17, 12:49
Medlem
De kommer troligtvis få 700 000 tusen i skadestånd och ändå ber de om pengar för Lunas liv. Varför? Hur lång tid kommer de ta tills dom får det?
Hon kommer ju kunna ha stöd från försäkringskassan eller är jag virrig?
Citera
2022-12-17, 12:55
Moderator
blomvattnares avatar
Här kan man diskutera lite mer generellt om vad som bör göras för att något liknande inte ska ske igen:

(FB) Luna kan inte prata, röra sig eller äta själv efter överfallet

/Mod
Citera
2022-12-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
De kommer troligtvis få 700 000 tusen i skadestånd och ändå ber de om pengar för Lunas liv. Varför? Hur lång tid kommer de ta tills dom får det?
Hon kommer ju kunna ha stöd från försäkringskassan eller är jag virrig?

De ersättningsnivåer vi har i Sverige är låga. Jag tror många vill hjälpa till och bidra. Jag ser inget fel med det om människor vill swisha en slant. Inga pengar i världen kan kompensera det helvete de går igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in